مکالمه تکان دهنده تیم ترور «خاشقجی» لو رفت

کدخبر: ۲۹۰۱۳۴
اقتصادنیوز: سازمان ملل متحد جزئیات مکالمات اعضای تیم ترور جمال خاشقجی را افشا کرد.
مکالمه تکان دهنده تیم ترور «خاشقجی» لو رفت

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از ایسنا؛  در گزارش تکان دهنده سازمان ملل که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است که لحظاتی قبل از کشتن و مثله کردن جسد جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در اکتبر 2018، دو تن از قاتلان مظنون در کنسولگری عربستان در استانبول با وضعیتی نگران در انتظار ماموریت نزدیکی بودند که انتظارش را می‌کشیدند.

در گزارش صوتی که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های غیر قانونی ارائه کرد آمده است که ماهر المطرب، افسر سازمان اطلاعات عربستان که با مشاور ارشد ولیعهد سعودی همکاری می‌کرد، پرسید: آیا ممکن است تنه یک انسان را در چمدان قرار داد؟

صلاح الطبیقی، کارشناس پزشکی قانونی وزارت کشور عربستان گفت: نه بسیار سنگین است و بعد ابراز امیدواری می کند که ماموریتش آسان باشد.

الطبیقی ادامه می‌داد: اعضا تکه تکه خواهد شد. کار سختی نیست. جسد سنگین است. این اولین بار است که بر روی زمین مثله می‌کنم. اگر کیسه‌های پلاستیکی برداریم و جسد را چندین تکه کنیم کار تمام خواهد شد. همه اجزای جسد را داخل کیسه می‌پیچیم.

المطرب در پایان گفتگو با الطبیقی می‌پرسد: آیا گوسفند قربانی رسیده است؟ در این مکالمات به نام خاشقجی اشاره نشده اما دو دقیقه پس از آن وی وارد ساختمان می‌شود.

پس از ورود خاشقجی به ساختمان، وی به دفتر سرکنسول در طبقه دوم هدایت شد و در آنجا با المطرب که وی را از چندین سال قبل و در زمان کار در سفارت عربستان در لندن می‌شناخت دیدار کرد.

المطرب از خاشقجی می‌خواهد تا پیامکی را از طریق موبایل برای پسرش ارسال کند و خاشقجی پاسخ می‌دهد: چه به او بگویم؟ بگویم که به زودی تو را می‌بینم؟ نمی‌توانم بگویم که من ربوده شده‌ام.

پاسخ می‌شنود: خلاصه کن. پالتویت را هم در بیاور.

خاشقجی می‌گوید: چگونه ممکن است این اتفاق در سفارت رخ دهد؟ چیزی نخواهم نوشت.

المطرب در جواب می گوید: بنویس. جمال عجله کن. می‌خواهیم کمکت کنیم. زیرا ما در نهایت تو را به عربستان باز خواهیم گرداند. اگر به ما کمک نکنی می‌دانی که در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد. پس بگذار این مساله ختم به خیر شود.

در ادامه این گزارش آمده است: بقیه فایل‌های صوتی حاوی صدای حرکت و صداهای منقطع و صدای کیسه های پلاستیکی است که جسد خاشقجی در آن پیچیده می‌شود و براساس همین فایل سرویس اطلاعات ترکیه به این نتیجه رسیده که پس از قتل خاشقجی مقامات سعودی جسد وی را مثله کرده‌اند.

این گزارش، تحقیق و بازجویی از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر مقامات این کشور درباره مسئولیتشان در کشته شدن خاشقجی را خواستار شده است.

این گزارش بر فایل‌های صوتی و تحقیقات کیفری که بازرسان ترکیه انجام دادند و نیز اطلاعاتی که از محاکمه مظنونان در عربستان به دست آمده متکی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید