اظهارات تند ظریف درباره ترامپ بخاطر تحریم رهبر انقلاب

کدخبر: ۲۹۱۲۸۳
اقتصاد نیوز: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی اظهاراتی تند درباره رئیس‌جمهور آمریکا گفت ترامپ باید به خاطر بیاورد که دوران غرب وحشی گذشته و تحریم رهبری ایران توهین به تمام ملت ایران بود.
اظهارات تند ظریف درباره ترامپ بخاطر تحریم رهبر انقلاب

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه در واکنش به تهدیدهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر نابود کردن ایران گفت که آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند چنین کاری انجام دهد.

ظریف در پاسخ به سوال «فردریک پلایتن» خبرنگار شبکه «سی. ان. ان» مستقر در تهران گفت: «قطعا او (ترامپ) اشتباه می‌کند. اما آن اظهارات نشان می‌دهد که اهداف آمریکا یقینا غیرقانونی هستند. ایالات متحده در جایگاهی نیست که ایران را نابود کند».

وی ضمن تاکید بر اینکه آمریکا از توانمندی لازم برای نابود کردن ایران برخوردار نیست، توضیح داد: «جز اینکه از تسلیحات ممنوعه (کشتار جمعی) برای این کار استفاده کند. مردم ایران آماده مقاومت در برابر هرگونه تجاوزی هستند. لکن ما به دنبال جنگ نیستیم».

رئیس جمهور آمریکا پیشتر در صفحه توئیتر خود تهدید کرده بود اگر ایرانی‌ها به دنبال جنگ باشند آنگاه آمریکا این کشور را از صحنه روزگار محور می‌کند. واشنگتن همچنین اقدامات تحریک‌آمیزی مانند اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به منطقه را در دستور کار خود قرار داده بود.

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی هرگز به دنبال جنگ نبوده و نیست، تصریح کرد: «اقدامات آمریکا طی چند هفته گذشته تقابلی (و در جهت درگیری) و تحریک‌آمیز بود. مخصوصا اعمال تحریم‌هایی بر رهبری ایران، توهین مضاعفی از سوی ایالات متحده به تمامی ملت ایران بود».

ظریف ضمن اشاره به عمل‌کردن ایران به حقوقش ذیل توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، افزود: «اما آمریکا در تناقض آشکار (با برجام) عمل کرده است».

وی در واکنش به لحن تهدیدآمیز برخی اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه دوران غرب وحشی تمام شده، گفت: «به نظر من ترامپ باید به خاطر بیاورد که ما اکنون در قرن هجدهم زندگی نمی‌کنیم. اکنون منشور سازمان ملل وجود دارد و تهدید به اعمال قوه قهریه، غیرقانونی است».

ترامپ روز گذشته در ادامه التماس‌های خود برای مذاکره با ایران، مدعی شده بود : «مطمئن نیستم رهبران آنها به فکر مردمشان باشند. اگر باشند، توافق می‌کنند. اگر توافق نکنند فقط به خودشان فکر می‌کنند. اگر این کار را انجام دهند، آدم‌های خودخواه و احمقی هستند.». 

دولت آمریکا در تاریخ 18 اردیبهشت سال قبل با خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌هایی را که ذیل برجام لغو شده بودند (از جمله تحریم‌های حوزه نفتی و بانکی) در دو بازه 80 و 90 روزه علیه تهران احیا کرد. اتحادیه اروپا نیز بعد از یک سال انفعال، نهایتا یک کانال ویژه مالی برای تسهیل تبادلات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس» ثبت کرد اما هنوز اقدام خاصی در آن صورت نگرفته است.

ترامپ همچنین شامگاه دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، که به نظر می‌رسد با اهداف تبلیغاتی طراحی شده بود، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام کرد. به گفته استو منوشین وزیر خزانه داری آمریکا، واشنگتن دفتر رهبر انقلاب، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را در فهرست تحریم قرار داده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید