اروپا یک گام به تشکیل ناوگان دریایی در خلیج‌فارس نزدیک شد

کدخبر: ۲۹۵۵۷۴
اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل چند مقام بلند پایه اتحادیه اروپا از موافقت فرانسه، ایتالیا و دانمارک از طرح تشکیل ناوگان اروپایی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد. این طرح روز دوشنبه از سوی جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا مطرح شده بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته است که این طرح برای تضمین آزادی دریانوردی است و ارتباطی با برنامه «فشار حداکثری» آمریکا به ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در دیداری که میان نمایندگان کشورهای مختلف اروپایی در بروکسل برگزار شد، بریتانیا پیشنهاد داد تا در این طرح علاوه بر کشتی‌های جنگی، جنگنده‌ها نیز حضور داشته باشند. بر اساس این گزارش فرانسه، ایتالیا و اسپانیا کشورهایی خواهند بود که در بخش پشتیبانی هوایی شرکت خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان درباره امنیت خلیج فارس با همتای بریتانیایی‌اش «در تماس است» و با وی درباره راه‌های تامین امنیت تنگه هرمز گفت‌وگو کرده است. یک مقام بلندپایه دیپلماتیک نیز به خبرگزاری رویترز گفت که برلین آماده همکاری برای حفظ امنیت خلیج فارس است.

همچنین گفته می‌شود که هلند نیز از جمله کشورهای موافق تشکیل ناوگان دریایی اروپایی است.

 

«اینها آب‌های ما است و از آنها حفاظت خواهیم کرد»

در مقابل تهران ضمن رد حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس بارها بر توانایی خود جهت حفظ امنیت تنگه هرمز تاکید کرده است. از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه با انتشار توییتی خطاب به بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا نوشت: «ایران در پی تحریک و رویارویی نیست. اما ما ۱۵۰۰ مایل ساحل در خلیج فارس داریم و اینها آب‌های ما است و از آنها حفاظت خواهیم کرد.»

همچنین خبرگزاری ایرنا گزارش داد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در دیدار با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته است که ایران تمام تلاش خود را برای «تامین امنیت منطقه و به‌ویژه تنگه هرمز» به کار خواهد بست و نمی‌گذارد «هیچ اختلالی در کشتیرانی در این منطقه حساس» صورت بگیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید