ترامپ بازهم طرح ممنوعیت فروش سلاح به عربستان و امارات را وتو کرد

کدخبر: ۲۹۵۷۲۹
اقتصاد نیوز: رئیس جمهوری آمریکا 3 قطعنامه تصویب شده در کنگره این کشور برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان و امارات متحده عربی را وتو کرد که دومین وتو در حمایت از جنایت های ائتلاف سعودی در یمن به شمار می رود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه ۳ قطعنامه تصویب شده در کنگره این کشور که فروش سلاح به عربستان و امارات متحده عربی را ممنوع می کرد، وتو کرد.

به نوشته تارنمای خبری هیل، ترامپ دلیل این وتو را تضعیف قدرت رقابت آمریکا در جهان و آسیب به روابط با متحدان و شرکای واشنگتن اعلام کرد.

کنگره آمریکا برای لغو وتوی ترامپ نیاز به دو سوم آرا دارد که با توجه به حمایت برخی از جمهوریخواهان از سیاست خارجی ترامپ در قبال عربستان، احتمال وجود چنین اکثریتی در حال حاضر کم است.

دولت ترامپ به بهانه افزایش تنش با ایران با استناد به مفادی در قوانین مربوط به فروش سلاح که با وضعیت فوق العاده ارتباط دارد، سعی داشت ۲۲ توافق فروش سلاح با عربستان، اردن، و امارات متحده عربی را بدون بازبینی ۳۰ روزه کنگره پیش برد.

کنگره آمریکا تاکنون سعی داشت با استفاده از فرایندهای غیررسمی فروش سلاح به عربستان را به دلیل نگرانی از استفاده از این سلاح ها علیه شهروندان غیرنظامی یمن متوقف کند، اما به دلیل تلاش دولت ترامپ برای دور زدن کنگره، اقدام به صدور قطعنامه در این رابطه کرد که با وتوی ترامپ مواجه شد.

کنگره آمریکا پیشتر نیز قطعنامه ای برای توقف حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تصویب کرد که با وتوی ترامپ لغو شد. این قطعنامه که در سنای آمریکا طرح شده بود، از رای کافی برای لغو وتوی ترامپ باز ماند.

قانونگذاران آمریکایی در موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی نیز که به دست ماموران محمد بن سلمان ولیعهد عربستان کشته شد، با دولت ترامپ به اختلاف رسیدند.

اعضای کنگره خواستار محکوم کردن عربستان و اتخاذ لحنی شدید علیه حاکمان سعودی در ارتباط با این قتل بودند، اما ترامپ با کوچک نمایی این قتل، روابط راهبردی دولتش با عربستان را ستود و تاکید کرد که این قتل نمی تواند مانع این روابط باشد.

خاشقچی سال گذشته هنگامی که برای انجام امور کنسولی به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، توسط تیمی از ماموران سعودی و به دستور بن سلمان به قتل رسید و بدن او مثله شد.

عربستان از فروردین سال ۱۳۹۴ به همراه امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای منطقه جنگی ویرانگر را علیه مردم یمن آغاز کرده که تاکنون هزاران کشته و میلیون ها آواره برجا گذاشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید