افزایش درگیری ها و هرج و مرج در هنگ کنگ

کدخبر: ۲۹۶۵۱۲
اقتصاد نیوز: چین هشدار داد که ناآرامی‌های هنگ‌کنگ از تظاهرات مسالمت‌آمیز "بسیار فراتر" رفته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، به دنبال درگیری‌ها و هرج و مرج‌های این هفته در هنگ‌کنگ که با پرتاب گاز اشک‌آور همراه بود، آژانس نظارت بر امور هنگ‌کنگ چین در نشستی بی‌سابقه با حضور رسانه‌های خارجی، "اقدامات مجرمانه و پلید عوامل تندرو" را محکوم کرد.

در حالی که مقامات بار دیگر حمایت خود را از دولت و نیروهای پلیس این شهر تایید کرده‌اند، تصمیم چین برای برگزاری این نشست در پکن نشانگر نگرانی فزاینده آن همزمان با هشتمین هفته ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ است.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، شی یینهونگ، استاد روابط بین‌الملل و مدیر مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه رنمین اظهار کرد: دولت مرکزی بر سر هنگ‌کنگ در شرایط کاملا دشواری به سر می‌برد. بیاناتی که در این نشست اظهار شد به طور کلی برای این بود که اطمینان دهند دولت مرکزی از دولت هنگ‌کنگ برای افزایش اقدامات پلیس علیه اعتراضات خشونت‌آمیز حمایت می‌کند.

به دنبال اعتراضات خشونت‌آمیز روز یکشنبه که دست‌کم ۴۹ تن طی آن دستگیر شدند، اتاق بازرگانی آمریکا در هنگ‌کنگ از دولت چین درخواست کرد برای رسیدگی به شکایاتی که زمینه‌ساز این اعتراضات بوده، اقدام کند تا اعتماد خدشه‌دار شده مردم را بازگرداند و طرح استرداد مظنونان به چین را که این اعتراضات را در پی داشته، لغو کند. یک نظرسنجی که از اعضای این اتاق بازرگانی صورت گرفته، نشان می‌دهد که اعتقاد به "خطرناک"‌ بودن هنگ‌کنگ به عنوان محلی برای تجارت پیوسته در حال افزایش است.

یانگ گوانگ، سخنگوی دفتر رسیدگی به امور هنگ‌کنگ و ماکائو اظهار کرد: اتفاقاتی که خیرا در هنگ‌کنگ رخ داده بسیار فراتر از تظاهرات مسالمت آمیز است که ثبات این شهر را تضعیف می‌کند و به آخرین حد اصل "یک کشور، دو نظام" رسیده است. هیچ جامعه متمدنی تحت حاکمیت قانون اجازه بروز چنین اقدامات خشونت‌آمیزی را نمی‌دهد.

یانگ احتمال اقدام نظامی را رد نکرد و به بخشی از قانون اشاره کرد که به مسؤولان هنگ‌کنگ اجازه می‌دهد درخواست حمایت کنند. او در اظهاراتش سه خط قرمز را برای هنگ‌کنگ برشمرد؛ آسیبی به امنیت ملی وارد نشده، اختیارات دولت مرکزی به چالش کشیده نشده و از هنگ‌کنگ به عنوان پایگاهی برای تضعیف چین استفاده نشود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید