نمایندگان مجلس کلیات طرح استفاده از پیام رسان های مالی را رد کردند

کدخبر: ۲۹۶۵۲۲
اقتصاد نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح یک فوریتی راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی مخالفت کردند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۶۹ رأی موافق، ۹۹ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر با نظر کمیسیون اقتصادی موافقت کرده که این به معنای مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه است.

محمد حسن نژاد عضو کمیسون اقتصادی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این طرح خشک‌ ظاهر و بد باطن است؛ در ظاهر هدف از دور زدن تحریم‌ها که دلار و یورو را بی اثر کند، اما این اتفاق نمی‌افتد و تحریم‌ها بدتر می‌شود.

وی افزود: ما خودمان را محدود می‌کنیم در این طرح می‌گویند که با ۲۴ کشور پیمان دو یا سه جانبه داشته باشیم حال این که ما با کل دنیا پیمان داریم؛ پس این کار خود تحریمی بیش نیست.

نمایده ارس و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا ماده ۵ این طرح عملا تکرار است؛ اصل موضوع درباره ماده ۵ است، در این ماده آمده که به منظور تنوع بخشی و تسهیل ابزارها و روش‌های پرداختی کشور بانک مرکزی موظف به فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت راه اندازی و انتشار انواع ارزهای دیجیتال با پشتوانه دولتی و غیر دولتی است. این در حالی است که بانک مرکزی باید پشتوانه پول کشور باشد.

حسن نژاد اظهار ادامه داد: ما با ماده ۵ می‌خواهیم به کسانی که با مزارع بیت کوین رانت خوار شده و پول بیت‌المال را بالا کشیده‌اند شکل قانونی دهیم؛ بانک مرکزی پشتوانه‌ بیت کوین نیست آن هم کسانی که از برق کشاورزی استفاده کرده و ماینر وصل کرده و با برق یارانه‌ای و  پول بیت‌المال سیستم ماینر راه اندازی کرده تا چینی‌ها از برق ارزان استفاده کنند.

وی افزود: با این کار ۱۰۰ سوء استفاده‌گر ثروتمند شدند؛ این عین همان دلار چهار هزار تومانی است که برای واردات داده شد تا جنسی به کشور وارد شود که این اتفاق هم رخ نداد، پشت پرده این طرح مشخص است این طرح را به نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی ندادند چون می‌دانستند که ما متوجه می‌شویم پشت پرده چیست. به طور کلی این طرح می‌خواهد به بیت کوین مجوز دهد تا کسانی که خون ملت را مکیده و امروز می‌ترسند که بیت کوین را نقد کنند با دست ما اقدامشان قانونی شده و خلاف خود را حلال کنند.

حسنیعلی حاجی دلیگانی نیز به عنوان طراح و موافق کلیات این طرح گفت: ما با این طرح می خواهیم تحریم ها را بی اثر کنیم

وی افزود: اقتصاد ما نیازمند دور زدن تحریم ها است و شرایط این طرح به گونه ای است که  دور زدن تحریم ها را در خود دارد.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید