توافق آمریکا و ترکیه بر سر ایجاد منطقه امن در سوریه

کدخبر: ۲۹۷۸۶۰
اقتصاد نیوز: رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش با آمریکا بر سر اجرای مرحله نخست ایجاد منطقه امن در شمال سوریه توافق کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، چهارشنبه‌شب اعلام کرد که ترکیه با آمریکایی‌ها بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به همراه تاسیس یک مرکز عملیات مشترک به توافق رسیده است.

اردوغان با اشاره به این‌که این تصمیم طی مذاکره 3 روزه با طرف آمریکایی اتخاذ شد، این مذاکرات را سازنده خواند.

پیشتر وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که آنکارا و واشنگتن به توافقی بر سر ایجاد مرکز عملیات مشترک در طی در نزدیک‌ترین زمان ممکن دست یافته‌اند تا از طریق این مرکز هماهنگی‌‌های مربوط به ایجاد منطقه امن در شمال سوریه انجام دهند.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه خود اعلام کرد، مذاکرات با مسئولان نظامی آمریکایی درباره منطقه امن، که برای ایجاد آن در شمال سوریه برنامه‌ریزی شده است، پایان یافت.

این وزارتخانه مدعی شد توافق با طرف آمریکایی بر سر ایجاد منطقه امن به منظور ایجاد گذرگاهی صلح و اتخاذ تدابیر لازم برای تضمین بازگشت سوری‌ها به کشورشان انجام شد.

ترکیه تهدید کرده در صورتی که با امریکا درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق نرسد خود به تنهایی دست به چنین اقدامی می‌زند که این خود بیانگر عمق اختلافات دو طرف درباره این طرح است.

دولت سوریه که از قدرت نظامی و سیاسی برخوردار است با این اقدام ترکیه و آمریکا مخالفت کرده و حمایت روسیه و ایران را برای مقابله با این طرح خواستار شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید