سازمان عفو بین‌الملل درباره عواقب سفر به ایالات متحده آمریکا به مردم جهان هشدار داد

کدخبر: ۲۹۷۸۷۰
اقتصاد نیوز: در پی افزایش تیراندازی‌های مرگبار و جمعی در ایالات متحده آمریکا سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ، درباره عواقب سفر به ایالات متحده آمریکا به مردم جهان هشدار داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از عصرایران، سازمان عفو بین‌الملل پس از 2 تیراندازی مرگبار روزهای اخیر در دو شهر "ال پاسو" و "دیتون" آمریکا، با صدور " مشاوره سفر" به متقاضیان سفر به ایالات متحده آمریکا هشدار داده است " تداوم زیاد خشونت اسلحه در این کشور" را پیش از سفر به آمریکا در نظر بگیرند.

در این هشدار آمده: "از مردم جهان می خواهیم که هنگام مسافرت به سراسر آمریکا، احتیاط کنند و برنامه اضطراری (برای محافظت از خود در برابر حملات مرگبار احتمالی با اسلجه) داشته باشند."

در این بیانیه به کسانی که به ایالات متحده سفر می‌کنند توصیه شده که " در هر زمان هوشیاری داشته و نسبت به افراد دارای انواع سلاح‌های (اتوماتیک) در اطراف خود محتاط باشند ."

 میزان زیاد قربانیان خشونت اسلحه در ایالات متحده آمریکا در مقایسه با برخی دیگر از کشورها

هشدار

همچنین عفو بین الملل به مسافران آمریکا توصیه کرده هنگام حضور در اماکن شلوغی چون رویدادهای فرهنگی، عبادتگاه‌ها ، مدارس، مراکز خرید و کلوب‌های شبانه و کازینوها و... با احتیاط بیشتری عمل کنند.

ایالات متحده آمریکا در سال جاری میلادی بیش از 250 مورد تیراندازی جمعی مرگبار داشته است و آمارها حاکی است روزانه بیش از 80 مورد استفاده از سلاح گرم در سرتاسر این کشور به پلیس گزارش می‌شود که طی آنها بیش از 40 نفر به صورت روزانه جان خود را از دست می‌دهند.

عفو بین الملل همچنین هشدار داده بسته به هویت جنسیتی، نژاد، کشور مبداء، پیشینه قومی یا گرایش جنسی، مسافران آمریکا می‌توانند در معرض خطر بیشتر خشونت با اسلحه گرم قرار بگیرند.  

عفو بین الملل همچنین از دولت ایالات متحده آمریکا به دلیل کم کاری در مقابله با خشونت های ناشی از اسلحه گرم در این کشور انتقاد کرده و در بیانیه خود تاکید کرده: براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر ، ایالات متحده موظف است مجموعه‌ای از اقدامات را در سطح فدرال، ایالتی و محلی برای تنظیم دسترسی به سلاح‌های گرم و محافظت از حقوق مردم برای زندگی و حرکت آزادانه و بدون تهدید اسلحه اتخاذ کند.. در حالی که دولت (ایالات متحده آمریکا) اقدامات کافی برای تحقق این تعهد نکرده است."

برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا و اروگوئه هم پس از تیراندازی‌های مرگبار اخیر در دو شهر ال پاسو و دیتون که به طور مشخص لاتین‌تباران و مهاجران را هدف گرفته بود، به شهروندان خود نسبت به خطرات احتمالی سفر به آمریکا هشدار داده‌اند.

منتقدان داخلی دونالد ترامپ اظهارات و سیاست‌های نژاپرستانه رییس جمهوری آمریکا را یکی از عوامل محرک و مشوق تشدید خشونت‌های سفید پوستان علیه دیگر اقلیت‌های قومی مهاجر در آمریکا می‌دانند؛ اتهامی که از سوی ترامپ رد شده است.

ترامپ دیروز کوشید با سفر به دیتون و ال پاسو و عیادت از افراد آسیب دیده از زیر بار این اتهام شانه خالی کند، اما عدم استقبال آسیب‌دیدگان و مقامات محلی دموکرات از این سفر  و اعتراضات مردمی در حواشی آن، ترامپ را بیشتر عصبانی کرد به نحوی که در راه بازگشت به واشنگتن از هواپیما چند توییت علیه آنها نوشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید