درگیری جدید میان هند و پاکستان در کشمیر

کدخبر: ۲۹۷۸۹۳
اقتصادنیوز: نیروهای مسلح هند و پاکستان در ناحیه مرزی بین دو کشور به تبادل آتش پرداختند.
درگیری جدید میان هند و پاکستان در کشمیر

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از اسپوتنیک؛ این خبر را نشریه The Economic Times با استناد به منابعی در ارتش هند اطلاع داده است.

این منابع پاکستان را به نقض اتش بس و آغاز تیراندازی در چهارشنبه شب با سلاح های سبک و خمپاره اندازها متهم کرده و گفته اند ارتش هند به این تیراندازی ها پاسخ داده است.

طرف هندی اعلام کرده این سومین مورد نقض بدون بهانه آتش بس  از سوی پاکستان طی چهار روز اخیر بوده است. تعداد کشته ها و زخمی ها اعلام نمی شود .

روز 5 اوت هند اعلام کرد تصمیم گرفت موقعیت حقوقی خاص ایالت جامو و کشمیر را لغو کند و به این ترتیب درجه معین خود مختاری این منطقه از جمله در زمینه قانونگذاری را از بین ببرد. همچنین قرار است اراضی کشمیر به دوبخش تقسیم شده ،در آنجا قانون اساسی هند اجرا شده و محدودیت ها موجود در زمینه سرمایه گذاری و ورود ساکنان دیگر ایالت های هند به کشمیر برداشته شود.

 

روابط دهلی نو و اسلام آباد بطور سنتی تیره است. دو کشور دچار اختلافات سیاسی، تاریخی و ارضی هستند و از جمله در رابطه با موقعیت حقوقی کشمیر اختلاف دارند که پس از کسب استقلال هند در سال 1947 و به دنبال ظاهر شدن دو کشور مستقل هند و پاکستان به دو بخش تقسیم شده است

حالا کشمیر منطقه مورد اختلافی است که تقسیم آن بین هند و پاکستان هنوز از لحاظ حقوقی به ثبت نرسیده است. جدایی خواهان کشمیری در حال مبارزه به خاطر استقلال یا الحاق این سرزمین به پاکستان در آنجا فعال هستند.

دهلی نو مقامات پاکستان را به حمایت از جدایی خواهان مسلح متهم می کند اما اسلام آباد این اتهامات را رد می کند.

بحران کشمیر پس از 14 فوریه امسال شدت پیدا کرد که یک شبه نظامی انتحاری خود را در نزدیکی ستون پلیس نظامی هند منجر کرد که در نتیجه آن 45 نفر کشته شدند. گروه اسلام گرای موسوم به "جیش محمد" مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

به دنبال آن روز 26 فوریه هواپیما های نیروی هوایی هند اردوگاه "جیش محمد" در بخش پاکستانی کشمیر را بمباران کردند که در نتیجه آن تعدادی از شبه نظامیان و همچنین وسایل نقلیه، سلاحها و مهمات متعلق به آنها منهدم شدند. 

دیرتر ارتش پاکستان دو هواپیمای جنگی هند را که حریم هوایی این کشور را در منطقه مورد اختلاف کشمیر نقض کرده بودند، سرنگون نمود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید