رونمایی رسمی از سامانه موشکی "باور ۳۷۳" در ایران

کدخبر: ۲۹۹۶۶۸
اقتصادنیوز: خبرگزاری‌های ایران از رونمایی رسمی سامانه موشکی پدافند هوایی "باور ۳۷۳" و تحویل آن به ارتش خبر می‌دهند و می‌نویسند، بهره‌برداری از این سامانه دروازه‌های جدیدی در عرصه فناوری‌های نوین دفاعی به روی ایران گشوده است.
رونمایی رسمی از سامانه موشکی "باور ۳۷۳" در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، سامانه موشکی پدافند هوایی "باور ۳۷۳" صبح روز پنجشنبه، ۳۱ مرداد، به مناسبت روز صنعت دفاعی، با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، رونمایی شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌گوید، ایران با داشتن این توان، جزو ۴ کشور دارای چنین سامانه‌ای قرار می‌گیرد.

حسن روحانی در مراسم رونمایی از "باور ۳۷۳" و گرامیداشت روز صنعت دفاعی گفت: «وقتی طرف از زور می‌خواهد استفاده کند، شما باید تمام توانتان را به کار بگیرید. اینجا دیگر میز مذاکره به درد ما نمی‌خورد. آنجایی که دشمن دارد از هواپیما، ناو جنگی، پهپاد و موشک بردبلند علیه ما استفاده می‌کند آنجا جایی است که ما باید برویم دنبال باور قدرت نظامی خودمان.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، روحانی افزود: «این‌جا ما "باور ۳۷۳" را نیاز داریم، اینجا ما باید سیستمی را بسازیم که حرکت دشمن را با فاصله بسیار زیاد بفهمیم و بعد بیاییم سیستم خودمان را علیه آن تجاوز، قفل کنیم، موشکمان را پرتاب و آن را منهدم کنیم. حکمت ما الان این است اینجا باید با قوت کار را انجام دهیم.»

ویژگی‌های سامانه باور ۳۷۳

به نوشته "تسنیم"، این سامانه که از جمله سامانه‌های "برد و ارتفاع بلند" به شمار می‌آید، یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است که قادر است طیف وسیعی از اهداف را منهدم کند. قابلیت مقابله با اهدافی مانند هواپیماهای شکاری، بدون سرنشین، بمب‌افکن و هواپیماهای شناسایی و انواع موشک‌ها چون کروز و بالستیک با بهره‌گیری از موشک‌های مختلف، از ویژگی‌‌های این سامانه پدافندی برشمرده شده است.

خبرگزاری فارس در گزارش مبسوطی که در این باره منتشر کرده است، می‌نویسد، موشک مورد استفاده در این سامانه از نوع صیاد ۴ است که با اصابت مستقیم یا انفجار سرجنگی و اصابت ترکش‌ها، می‌تواند اهداف را در فاصله ۲۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۲۷ کیلومتری منهدم کند. توانایی "پرتاب چند نوع موشک در آن واحد برای شلیک به طیف مختلفی از اهداف" دیگر ویژگی‌ای است که خبرگزاری‌های ایران در تشریح این سامانه جدید به آن اشاره کرده‌اند. "کشف اهداف پنهان‌کار با سطح مقطع راداری بسیار کم و مقاومت در برابر بمب‌های الکترومغناطیسی" از دیگر ویژگی‌های برشمرده شده برای رادار رهگیر سامانه "باور ۳۷۳" است.

در فهرست ویژگی‌های "باور ۳۷۳" از در اختیار داشن "شاکله نرم‌افزاری" این سامانه به دلیل "طراحی و ساخت تمام ایرانی" آن سخن رفته است که "مزیتی برای شبکه پدافندی ایران" عنوان شده، چرا که یک سامانه پدافندی موشکی با شبکه‌ای کاملا امن را در اختیار خواهد داشت.

سامانه "باور ۳۷۳" و قابلیت‌های جدید دفاعی

خبرگزاری فارس در گزارش خود در این باره همچنین به "فناوری‌های نوین دفاعی" اشاره کرده‌ است که در "خلال ساخت سامانه" به دست آمده‌اند و از آنها می‌توان "در دیگر محصولات دفاعی نیز" بهره برد. از جمله این دستاوردها به نوشته فارس، می‌توان به موشک صیاد ۴ اشاره کرد که به نوشته این خبرگزاری، مجهز به سیستم‌هایی است که با چرخش موشک پس از اصابت به هدف (TVC)، قدرت مانور بیشتری به موشک می‌دهند و همچنین به فناوری پرتابگر عمودی موشک (VLS) اشاره شده است.

پیشینه ساخت سامانه "باور ۳۷۳"

نویسنده گزارش "فارس"، عدم تعهد به اجرای قرارداد فروش سامانه پدافندی اس ۳۰۰ میان ایران و روسیه از سوی این کشور را سرآغازی برای اتکا به توان داخلی و توسعه سیستم دفاع موشکی ۳۷۳ دانسته است.

جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۷ قراردادی با روسیه برای خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ و آموزش نظامیان ایران برای استفاده از این سامانه امضا کرد. نوامبر سال ۲۰۱۰ رئیس جمهور روسیه با امضای قانون اجرای قطعنامه شورای امنیت در مورد تحریم تسلیحاتی ایران، از تحویل تجهیزات سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران خودداری کرد.

سامانه موشکی باور

در پی خودداری روسیه از تحویل این سامانه به ایران، شهریور ماه سال ۱۳۹۰ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء از طراحی و ساخت سامانه بومی موشک‌های اس ۳۰۰ به جای موشک‌های روسی خبر داد. در آن زمان گفته شد که وزارت دفاع در نظر دارد سامانه باور ۳۷۳ را به گونه‌ای طراحی کند که بتواند دو یا سه موشک را در لایه‌های مختلف وارد عمل کند.

در شهریور ماه ۹۳ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند خاتمالانبیاء از نخستین شلیک موفقیت آمیز موشک از سامانه پدافندی "باور ۳۷۳" خبرداده و گفته بود این سامانه قرار است جایگزین اس ۳۰۰ روسی شود. "باور ۳۷۳" در فروردین ماه ۹۴ همزمان با روز ارتش در مراسم رژه به نمایش گذاشته شد.

به نوشته سایت‌های داخل ایران، "باور ۳۷۳" به دست متخصصان صنعت دفاعی ایران در کمتر از یک دهه، طراحی و ساخته شده و در تولید آن از فناوری سامانه‌های بومی استفاده شده است. خبرگزاری‌های داخلی می‌نویسند که این سامانه با وجود توانمندی‌های بیش از سامانه‌های مشابه خارجی، با هزینه کمتر از نمونه‌های مشابه، تولید شده است.

در خبرها آمده است که این سامانه پس از رونمایی آماده تحویل به نیروی پدافند هوایی ارتش شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید