شورش‌علیه خارجی‌ها در آفریقای جنوبی

کدخبر: ۳۰۱۵۸۰
اقتصادنیوز: دستکم ۷۰ نفر در ژوهانسبورگ به اتهام غائله آفرینی، غارت مغازه‌ها و آتش‌زدن خودروها و ساختمان‌ها دستگیر شده‌اند. پلیس می‌گوید اوباش به بهانه اشتغال خارجی‌ها هرج‌ومرج آفریدند، اپوزیسیون مشکلات اقتصادی را گوشزد می‌کند.
شورش‌علیه خارجی‌ها در آفریقای جنوبی

به گزازش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛  مرکز شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی از روز یکشنبه اول سپتامبر (۱۰ شهریور) صحنه اغتشاش صدها نفر از کسانی شده که تحت عنوان اعتراض ‌به "اشتغال خارجی‌ها" به خیابان‌ها ریخته‌اند. این افراد علاوه بر چپاول مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها، ساختمان‌ها و خودروها را نیز به آتش کشیدند. پلیس آفریقای جنوبی برای مهار این غائله، از گاز اشک‌آور و فشنگ‌های لاستیکی استفاده کرد. 

آشوب  زمانی شروع شد که ساختمانی در مرکز شهر ژوهانسبورگ، در اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و سه نفر جان باختند.  پس از آن دامنه شورش گسترش یافت و به شهر پرتوریا کشیده شد. رسانه‌های محلی نوشته‌اند که بیش از همه، مال و اموال و مغازه‌های خارجی‌ها در آتش سوخته‌اند.

این غا‌ئله که مشابه آن به کرات در آفریقای جنوبی رخ می‌دهد، همزمان بود با اعتراض سراسری راننده‌های کامیون به حضور راننده‌های خارجی در عرصه حمل و نقل. شماری از مردم معتقدند که اشتغال شهروندانی از سرزمین‌های همسایه هم‌چون لسوتو، موزامبیک یا زیمبابوه، مسبب نرخ بالای بیکاری در این کشور است.

مقامات دولت آفریقای جنوبی می‌گویند علت شورش و آشوب بیگانه‌ستیزی نبود، بلکه خلافکاران و مجرمان برای غارتگری به خیابان‌ها ریختند. وزیر خارجه نیجریه اما تاکید کرده که مسئله مستقیما به بیگانه‌هراسی مرتبط بود، زیرا اکثر مغازه‌هایی که مورد چپاول قرار گرفتند یا آتش زده شدند، به شهروندان این کشور تعلق داشتند.

حزب "اتحاد دمکراتیک" که بزرگترین نیروی اپوزیسیون دولت در آفریقای جنوبی است، موضوع را ناشی از مشکلات اقتصادی حادی دانسته که این کشور از آن رنج می‌برد. این حزب در بیانیه‌ای یادآوری کرده که ده میلیون شهروند آفریقای جنوبی بیکارند.

ژوهانسبورگ که کانون شورش اخیر بوده، پرجمعیت‌ترین شهر آفریقای جنوبی است. کشوری با حدود ۵۸ میلیون نفر جمعیت که بزرگترین صادر کننده طلا در دنیاست و از سال ۱۹۹۴ از قید آپارتاید آزاد شده است. با این همه و با وجود گذشت ۲۵ سال از پایان تبعیض نژادی، آفریقای جنوبی هنوز با مشکلات ناشی از نظام آپارتاید دست و پنجه نرم می‌کند. در ماه ژانویه سال جاری میلادی، جداسازی و تفکیک نژادی دانش آموزان در یک مدرسه در غرب این کشور جنجال آفرید. فقر و اختلاف طبقاتی نیز دلیل غارتگری‌های پراکنده‌ای است که گاه و بیگاه در شهرهای این کشور رخ می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید