گفت‌وگوی ترامپ و مکرون بر سر امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

کدخبر: ۳۰۱۹۵۳
اقتصادنیوز: همزمان با ارسال نامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با همتای فرانسوی خود، امانوئل مکرون تماسی تلفنی داشته است.
گفت‌وگوی ترامپ و مکرون بر سر امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ رسانه‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که ترامپ در این تماس تلفنی صراحتا به امانوئل مکرون گفته است که آمریکا در شرایط کنونی حاضر به لغو تحریم‌های پیش بینی شده علیه ایران نیست.

پیش از آن نیز، برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرده بود که سیاست فشارهای حداکثری علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است و آمریکا برنامه‌ای برای قائل شدن معافیت خرید نفت از ایران ندارد.

موضوع ماموریت بین‌المللی تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز نیز از دیگر مسائل مورد گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مکرون بوده است.

تامین امنیت تنگه هرمز

فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که حاضر به مشارکت در ناوگان دریایی خلیج فارس تحت فرماندهی آمریکا نشده است.

در همین رابطه و برای هماهنگ کردن سیاست‌های دو کشور در عرصه تامین امنیت کشتیرانی و تردد آزاد نفتکش‌ها در خلیج فارس، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به فرانسه سفر کرده است.

یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا روز جمعه ۱۵ شهریور (ششم سپتامبر) به خبرگزاری رویترز گفته است که مارک اسپر روز شنبه درباره راهکار تضمین امنیت تنگه هرمز با همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است که فرانسه نیز همچون آمریکا برای تردد آزاد کشتی‌های تجاری و از جمله امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس اهمیت بسیاری قائل است و دو کشور در این زمینه منافع یکسان و مشترکی دارند.

گفته می‌شود که وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگوهای خود با همتای فرانسوی خود به دنبال یافتن امکان‌های ناظر بر همکاری این کشور با ناوگان دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا است.

دیدار روسای جمهور فرانسه و آمریکا و تلاش مکرون برای میانجیگری در تنش با ایران

دیدار روسای جمهور فرانسه و آمریکا و تلاش مکرون برای میانجیگری در تنش با ایران

در ماموریت دریایی خلیج فارس، کشورهای استرالیا، بریتانیا و بحرین با ناوگان دریایی آمریکا همکاری می‌کنند. فرانسه همچون آلمان خواستار آن است تا کشورهای اروپایی مستقل از ماموریت دریایی به رهبری آمریکا در عرصه نظارت بر تردد آزاد کشتی‌ها در خلیج فارس اقدام کنند.

تصمیم درباره چگونگی و سطح مشارکت اروپا در تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس به بعد از مجمع عمومی سازمان ملل متحد موکول شده است.

تکذیب برنامه دیدار روحانی و ترامپ

خبرگزاری آلمان نیز در ارتباط با احتمال دیدار بین دونالد ترامپ و حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نقل از یکی از اعضای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل گفته است که برنامه‌ای برای برگزاری چنین دیداری وجود ندارد.

یکی از سخنگویان دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به خبرنگار رویترز گفته است: «امکانی برای دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد.»

این اظهارات در شرایطی رسانه‌ای می‌شود که پیش از آن شایعه دیدار ترامپ و روحانی در رسانه‌ها مطرح شده بود. ایران اعلام کرده است که شایعه دیدار این دو سیاستمدار در نیمه دوم ماه سپتامبر و در جریان برگزاری مجمع عمومی کاملا بی اساس است.

این در حالی است که دونالد ترامپ درباره احتمال وقوع چنین دیداری گفته بود: «مطمئنا، همه چیز ممکن است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید