دونالد ترامپ می‌ماند یا می‌رود؟

کدخبر: ۳۰۴۹۰۷
اقتصادنیوز: آمریکا سه‌شنبه شب در شوک فرو رفت. چرا‌که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به‌طور رسمی گفت که علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری و به خطر انداختن امنیت ملی آمریکا اعلام استیضاح خواهد کرد. پلوسی ادامه داد: «من اعلام می‌کنم که مجلس نمایندگان روند تحقیقات رسمی برای استیضاح را آغاز می‌کند.» با این همه دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ از سمتش به جز مجلس نمایندگان نیاز به دو سوم آرای مجلس سنا دارند که با توجه به موقعیت قوی‌تر جمهوری‌خواهان در این مجلس تحقق چنین آرایی بعید به نظر می‌رسد.
دونالد ترامپ می‌ماند یا می‌رود؟

به گزارش اقتصادنیوز،  نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به‌طور رسمی گفت که علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری و به خطر انداختن امنیت ملی آمریکا اعلام استیضاح کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پلوسی گفت که ترامپ برای خنثی کردن رقیب داخلی خود از یک کشور خارجی درخواست کمک کرده است. اعلامیه نانسی پلوسی، پس از ماه‌ها ترس برخی دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ، چرخشی خیره‌کننده بوده است، در حالی که برخی دموکرات‌ها اعتقاد داشتند ترامپ فردی نامناسب برای کاخ سفید است. حالا با این اعلامیه زمینه یک رویارویی بسیار تلخ فراهم شده است. به اعتقاد مجلس نمایندگان که اکثریت آن با دموکرات‌ها است، ترامپ نسبت به هنجارهای قانونی بی‌اعتنا است. پلوسی در بیانیه خود اعلام کرد: «اقدامی که رئیس‌جمهوری انجام دادند نقض قانون‌اساسی است.» او در این بیانیه تصریح کرد که وی باید در قبال این اقدام خود پاسخگو باشد و گفت که هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست. نانسی پلوسی در ادامه افزود: «بنابراین، من اعلام می‌کنم که مجلس نمایندگان روند تحقیقات رسمی برای استیضاح را آغاز می‌کند.» او تصریح کرد: «اقدام رئیس‌جمهوری خلاف سوگند رئیس‌جمهوری و خیانت به امنیت ملی و جامعیت انتخابات ماست.»

تصمیم رئیس مجلس نمایندگان سخت‌ترین و شدیدترین اقدامی است که کنگره می‌تواند علیه رئیس‌جمهور مستقر انجام دهد و استیضاح ترامپ می‌تواند یک فصل جدید از زندگی آمریکایی‌ها باشد و در عمل جامعه دو قطبی شده را با شکاف بیشتری مواجه کند و تصمیم برای برکناری رئیس‌جمهوری می‌تواند هم برای دموکرات‌ها، هم برای ترامپ هزینه سنگینی در پی داشته باشد. هر چند نتیجه استیضاح نامشخص است اما این احتمال را افزایش داد که ترامپ چهارمین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا باشد که با استیضاح مواجه خواهد شد. اندرو جانسون و بیل کلینتون هر دو به‌عنوان روسای‌جمهور استیضاح شدند اما برکناری آن دو در سنا رای نیاورد و هر دو در دفتر کار خود ماندگار شدند. ریچارد نیکسون هم پیش از اینکه فرآیند استیضاح کلید بخورد از سمت خود استعفا کرد.

این نخستین توپ شلیک شده از سوی پلوسی در فضای پرتنش بین مجلس نمایندگان و کاخ سفید بوده است اما این اقدام دموکرات‌ها با پاسخ شدید و تند ترامپ مواجه شد و اقدام دموکرات‌ها را محکوم کرد. ترامپ که بارها مدعی شده بود دموکرات‌ها جرات استیضاح وی را ندارند در توییتر واکنشی دفاعی نشان داد، درحالی‌که برای اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد. ترامپ در توییتر آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح را «مطلقا یک تصفیه حساب سیاسی» و «آزار و اذیت رئیس‌جمهوری» توصیف کرد. در همین حال وی که کارزار انتخاباتی خود را برای انتخاب مجدد به راه انداخته است دموکرات‌ها را متهم به قضاوت عجولانه حزبی کرد. ترامپ در توییتی نوشت: «در چنین روز مهمی در سازمان ملل، با کلی کار و موفقیت، دموکرات‌ها عامدانه دستاوردها را خراب و دوباره بحث‌های دروغین را در رسانه‌های خبری جعلی در بوق و کرنا کردند.»

در دو سال گذشته بحث‌های احتمالی در باب استیضاح ترامپ پیرامون یافته‌های رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری در موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌چرخید و رئیس‌جمهوری تلاش داشت تا قطار دموکرات‌ها را برای این موضوع از ریل خارج کند. اما با افشای مکالمات رئیس‌جمهوری آمریکا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، توسط یکی از مقامات امنیتی آمریکا که به موجب آن رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست کرده بود تا نقش پسر بایدن را در یکی از شرکت‌های اوکراینی افشا کند، قطار استیضاح وارد ایستگاهی جدید شد و دیگر گزینه‌ای برای فرار از استیضاح برای دونالد ترامپ باقی نمانده است.

نانسی پلوسی در جلسه‌ای که پشت درهای بسته با نمایندگان دموکرات برگزار کرد، به آنها گفت: «تا تنور داغ است باید بچسبانیم.» به اعتقاد نمایندگان دموکرات، ترامپ رئیس‌جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داده است تا یک تحقیقات گسترده در مورد فساد پسر بایدن در یک شرکت اوکراینی ارائه دهد. این درخواست در شرایطی مطرح می‌شود که بایدن پیشتاز نظرسنجی‌ها در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها به‌حساب می‌آید و شانس بالایی برای رقابت با دونالد ترامپ برای سال ۲۰۲۰ دارد. به گفته نمایندگان دموکرات ترامپ زمینه دخالت یک کشور خارجی دیگر را در انتخابات سال ۲۰۲۰ فراهم می‌کند. این موضوع زمانی افشا شد که یک مقام امنیتی از ترامپ به دلیل طرح این موضوع با یک کشور خارجی شکایت کرد. اما داستان ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین در همین نقطه باقی نمی‌ماند. درست چند روز بعد از این گفت‌وگو ترامپ مسیر کمک ۳۹۱ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را مسدود می‌کند و به گفته دموکرات‌ها این امر برای تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهوری اوکراین صورت گرفته است.

ترامپ به‌شخصه اذعان داشته که با رئیس‌جمهوری اوکراین صحبت کرده اما محتوای گفت‌وگوی خود را مناسب خوانده است. او روز سه‌شنبه گفت که دستور داده تا متن گفت‌وگوی هر دو طرف منتشر شود و در اختیار رسانه‌های عمومی قرار گیرد. اما به گفته ناظران، دموکرات‌ها قصد ندارند این‌بار کوتاه بیایند و خواستار متن کامل شکایت آن مقام امنیتی شده‌اند. این موضوع مطرح شده است که دامنه سوالات استیضاح نیز افزایش یابد و تنها به این موضوع بسنده نشود.

در این شرایط پلوسی و دموکرات‌ها خواستار حضور آن مقام امنیتی در کنگره شده‌اند تا در این خصوص توضیحاتی ارائه دهد. اگرچه بیانیه پلوسی یک لحظه تاریخی در آمریکا به‌حساب می‌آید اما همچنان به سوالاتی پاسخ داده نشده است. از جمله اینکه دموکرات‌ها چه تاریخی را برای استیضاح تعیین خواهند کرد و چه زمانی روند آن آغاز می‌شود.

دموکرات‌ها روز گذشته بیانیه‌ای را در مجلس نمایندگان خواندند که به موجب آن اقدام رئیس‌جمهوری را محکوم کردند. پلوسی نیز گفت: ۶ کمیته در مجلس برای آغاز فرآیند تحقیقات همکاری خواهند کرد. روند استیضاح در آمریکا کم‌سابقه است. مجلس نمایندگان ابتدا باید تحقیقات را انجام دهد و پس از رای به آن، سنا روند استیضاح را انجام می‌دهد. استیضاح برای برکناری رئیس‌جمهوری در سنا به رای دو سوم اعضا نیاز دارد. این درحالی است که درحال‌حاضر اکثریت نسبی سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است که هم‌حزبی ترامپ هستند. ترامپ نیز البته پس از دفاع اولیه گفت که استیضاح از نظر سیاسی می‌تواند به سود او باشد. ترامپ در این رابطه گفته است: «کشور در بهترین روندی که تاکنون داشته، قرار دارد و شنیده‌ام که او (نانسی پلوسی) می‌خواهد من را استیضاح کند.» وی افزود: «همه می‌گویند: اگر پلوسی این کار را انجام دهد، در انتخابات تاثیر مثبتی برای من خواهد داشت.»

سپس دونالد ترامپ با زیر سوال بردن آغاز روند تحقیقات استیضاح پیش از انتشار متن گفت‌وگوی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «ضمنا او (پلوسی) حتی متن مکالمات آن تماس تلفنی را نشنیده است. این گفت‌وگو عالی بود.» نیویورک‌تایمز در این رابطه نوشت: ترامپ می‌دانست که این استیضاح بالاخره اتفاق خواهد افتاد. او خود را از مدت‌ها پیش آماده کرده بود. هیچ‌کدام از روسای‌جمهوری آمریکا پیش‌تر تا این حد به استیضاح تهدید نشده بودند. به همین دلیل وقتی سه‌شنبه به‌طور رسمی اعلام شد که رئیس‌جمهوری استیضاح خواهد شد، ترامپ گفت که وی آماده نبرد است. با استیضاح ترامپ، وی به کلوب اندرو جانسون و بیل کلینتون خواهد پیوست. نیویت گینگریچ که از متحدان دونالد ترامپ است، پیش‌بینی کرد که پلوسی به سرنوشت وی در سال ۱۹۹۸ دچار شود. در آن سال گینگریچ کلید استیضاح بیل کلینتون را زد اما این استیضاح به‌نتیجه‌ای نرسید. او پیش‌بینی کرد که استیضاح ترامپ در سنا رای نیاورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید