​وزیر خارجه آلمان خواستار دیدار هرچه زودتر ترامپ و روحانی شد

کدخبر: ۳۰۴۹۳۵
اقتصادنیوز: هایکو ماس تاکید کرده که برای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس لازم است روحانی و همتای آمریکایی‌اش هر چه زودتر ملاقات کنند. او ابراز امیدواری کرد چنین دیداری در زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل انجام شود.
​وزیر خارجه آلمان خواستار دیدار هرچه زودتر ترامپ و روحانی شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ وزیر خارجه آلمان در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از رئیس جمهوری ایران حسن روحانی و همتای آمریکایی او دونالد ترامپ خواست برای تنش‌زدایی در منطقه خلیج فارس هرچه سریع‌تر وارد گفت‌وگوی مستقیم شوند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، هایکو ماس روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر به خبرنگاران گفت: «اگر کسی خواهان جنگ نیست باید برای جلوگیری از آن نیز اقدامی انجام دهد و برای این کار مذاکره لازم است، نه دامن زدن به تنش‌ها در خلیج فارس.»

او ابراز امیدواری کرده چنین دیداری حتی در حاشیه همین مجمع عمومی رخ دهد و در عین حال تاکید کرده که قصد ندارد به انتظارات در این زمینه دامن بزند.

وزیر خارجه آلمان می‌گوید برلین می‌تواند برای تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن "نقش فعالی" بر عهده بگیرد. او افزود که در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل دست‌کم می‌تواند زمینه گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا فراهم شود.

امکان دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک به لحاظ عملی کاملا منتفی نیست. دونالد ترامپ تا روز پنج‌شنبه در این شهر حضور دارد و همتای ایرانی او دیرتر نیویورک را ترک می‌کند.

با این همه و با توجه به اظهار نظرهای اخیر مقامات ارشد دو کشور احتمال ملاقات رئیس جمهوری آمریکا و حسن روحانی بسیار بعید ارزیابی می‌شود.

شرط "غیرواقع‌بینانه" ایران برای مذاکره

جمهوری اسلامی شرط گفت‌وگو با آمریکا را لغو تحریم‌ها عنوان کرده و حسن روحانی گفته برای این کار لازم است دست‌کم بخشی از تحریم‌ها لغو شود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه و پس از دیدار با روحانی چنین شرطی را بسیار "غیرواقع‌بینانه" توصیف کرد.

پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز بر ضرورت ملاقات روحانی و ترامپ تاکید کرده و گفته است که اگر روحانی نیویورک را بدون دیدار با همتای آمریکایی خود ترک کند این یک "فرصت از دست رفته" خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی چهارم شهریور گفته بود: «معتقدم برای منافع کشور از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم؛ اصل منافع ملی ما است.»

خامنه‌ای تعیین کننده "اصول سیاست" ایران

روحانی ۱۲ شهریور در جلسه دفاع از وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث در مجلس، برداشت از سخنانش درباره مذاکره به عنوان گفت‌وگوی ۲ جانبه را نادرست خواند و تصریح کرد: «اصول سیاست‌های ما را رهبری مشخص می‌کند.» او بر این مبنا افزود که تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا "در هیچ مقطعی نداشته و نداریم".

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای که چندی پیش مذاکره با دولت دونالد ترامپ را "سم مضاعف" خوانده بود هفته گذشته مذاکره با آمریکا را به عنوان یکی از کشورهای موسوم به ۱+۵ که در سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای با ایران را امضاء کردند، به شرط بازگشت واشنگتن به این توافق ممکن دانست.

ظاهرا بر همین مبنا حسن روحانی و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی در روزهای اخیر بیشتر بر امکان مذاکره با آمریکا در قالب کشورهای ۱+۵ تاکید می‌کنند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی که روز سه شنبه ایراد شد از طرفی جمهوری اسلامی را تهدید به تشدید تحریم‌ها کرد، از طرف دیگر انجام مذاکره مستقیم با تهران را ممکن دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید