هشدار انصارالله یمن به عربستان سعودی

کدخبر: ۳۰۵۱۷۰
اقتصادنیوز؛ محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن روز شنبه با بیان اینکه هنوز طرف سعودی به طرح آتش بس انصارالله در یمن پاسخی نداده، تاکید کرد، این طرح سقف زمانی مشخصی دارد و در صورت عدم پاسخ سعودی به آن، حملات هوایی به این کشور ادامه خواهد یافت.
هشدار انصارالله یمن به عربستان سعودی

به‌گزارش اقتصادنیوز، البخیتی در مصاحبه با شبکه خبری "العهد"، گفت که ما هنوز پاسخی از سوی سعودی ها درباره طرح آتش بس مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی از طریق کانال‌های مستقیم یا غیرمستقیم دریافت نکرده ایم.

وی افزود: تا زمانی که ائتلاف سعودی به حمله های خود به اراضی یمن ادامه می‌ دهد، تمایلی به پاسخگویی درباره اخبار روزنامه‌ ها مبنی بر پذیرش طرح آتش بس از سوی عربستان نداریم.

المشاط روز ۲۹ شهریور در سخنانی گفته بود که حملات پهپادی و موشکی به عربستان را به صورت مشروط متوقف می کنیم و امیدواریم که این اقدام با پاسخ (مثبت) ائتلاف سعودی همراه باشد.

البخیتی در ادامه گفت که ابتکار عمل ما (برای برقراری آتش بس میان دو طرف) سقف زمانی دارد. اگر طرف سعودی پاسخی به این طرح ندهد، حملات موشکی و هوایی ما به عمق سعودی ادامه خواهد یافت تا اهداف و مواضع مهمتر را هدف قرار بدهد.

وی خطاب به نیروهای متجاوز گفت: رهبری سعودی باید از این فرصت برای خروج آبرومندانه از جنگ با و کمترین خسارت استفاده کند، زیرا (آنچه که در) آینده (رخ خواهد داد) وسیعتر و بزرگتر خواهد بود.

البخیتی تصریح کرد: ابتکار عمل یمن مربوط به همه کشورهای شرکت کننده در ائتلاف سعودی است و شامل توقف حمله های امارات به یمن نیز می شود. اینکه در این طرح به حملات امارات به یمن اشاره ای نشده، به این معنا نیست که موضع ثابت ما درباره  عقب نشینی کامل نیروهای اماراتی از یمن تغییر کرده است.

وی درباره برخی اخبار منتشر شده در خصوص میانجی‌گری عمان با هماهنگی آمریکا برای برقراری صلح در یمن نیز گفت، واشنگتن یکی از طرف‌های حمله به یمن است و مذاکره با این کشور به معنای صحبت با طرف دشمن خواهد بود.  ادامه جنگ یمن به  لحاظ اقتصادی به نفع آمریکا است تا منطقه به بازاری برای فروش سلاح های این کشور تبدیل شود.

این مقام انصار الله تاکید کرد که، طرف یمنی به آمریکا  اعتماد نمی کند و هرگز نمی پذیرد که واشنگتن به عنوان میانجی ایفای نقش کند. توقف حملات به یمن به نفع دو طرف یمنی و سعودی و اماراتی خواهد بود؛ اما این مسئله با منافع اقتصادی و راهبردی آمریکا در منطقه تناقض دارد.

البخیتی گفت: نقش آمریکا در یمن تخریبی خواهد بود و رهبری عربستان و امارات باید این مسئله را درک کند.

 اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز پیشتر به همراه کشورهای آلمان، سوئد و کویت با انتشار بیانیه ای مشترک، از اعلام آتش‌بس انصارالله یمن استقبال کردند.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

بر اثر این تجاوز ، تاکنون هزاران یمنی کشته یا زخمی شدند و پس از گذشت پنج سال از به راه انداختن این جنگ، عربستان همچنان مصر است که به حملات بی نتیجه خود به یمن ادامه دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید