تعداد حمایت کنندگان از استیضاح ترامپ افزایش یافت

کدخبر: ۳۰۵۲۹۰
اقتصادنیوز؛ نتایج نظرسنجی های جدید درباره استیضاح «دونالد ترامپ» نشان می دهد که با توجه به افشای متن مذاکرات تلفنی رییس جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی وی و افشای فشارهای ترامپ بر رییس جمهوری اوکراین ؛ شمار حمایت کنندگان از استیضاح ترامپ رو به افزایش است و این درحالی است که جمهوریخواهان درباره پیامدهای سیاسی و انتخاباتی این موضوع هشدار داده اند.
تعداد حمایت کنندگان از استیضاح ترامپ افزایش یافت

به‌گزارش اقتصادنیوز، تارنمای خبری آمریکایی "هیل" (TheHill) روز یکشنبه با رصد کردن نتایج چندین نظرسنجی نوشت: نتایج برخی نظرسنجی ها حاکی است که نیمی از   افکار عمومی در آمریکا به دنبال  انتشار خبر  فشار ترامپ بر رئیس جمهوری اوکراین  مبنی بر تحقیق از رقیب سیاسی خود جو بایدن،  از انجام تحقیقات از رئیس جمهوری آمریکا و مساله استیضاح او حمایت کرده اند.

بنابراین گزاش آخرین نظرسنجی های به عمل آمده توسط "رادیو عمومی ملی"  (NPR) و شبکه رادیویی "پی.بی.اس" (PBS)  نشان می دهد که ۴۹ درصد پرسش شوندگان از استیضاح رئیس جمهوری آمریکا حمایت کرده و ۴۶ درصد نیز مخالف این موضوع هستند.

نتایج این نظرسنجی حاکی است که حمایت افکار عمومی آمریکا درباره استیضاح از شخص رئیس جمهوری در مقایسه با ماه آوریل گذشته که گزارش بازپرس ویژه رابرت مولر  درباره مداخله روسیه درانتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا انتشار یافت،  ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد.

هیل نوشت: نتایج بررسی مشترک "پلتیکو" و شرکت پژوهشی "مورنینگ کانسالت" (Politico-Morning Consult) نیز که در یک دوره کوتاه به عمل آمده ، آمار نسبتا مشابهی را به دست آورده که درقیاس به ماه آوریل حمایت از استیضاح ترامپ ۷ درصد نزد افکار عمومی آمریکا افزایش داشته است.

نتایج نظرسنجی مشترک "هیل" و " هریس ایکس" (Hill-HarrisX)   که روز پنجشنبه گذشته و  اندکی پیش از افشای اقدام ترامپ بر رئیس جمهوری اوکراین  انتشار یافت، ۴۷ درصد پرسش شوندگان از استیضاح ترامپ حمایت کرده و ۴۲ درصد نیز مخالف آن بوده که این موضوع نشان از افزایش ۱۲درصدی حمایت از استیضاح رئیس جمهوری آمریکا نزد افکار عمومی دراین کشو راست.

"مارک پن" (Mark Penn)  مدیر بخش تحقیقات "هاروارد کپس/هریس" (Harvard CAPS/Harris)  درباره نتایج این نظرسنجی های  به تارنمای خبری هیل گفت: نظرسنجی ها نشان میدهد  که عامه مردم آمریکا درباره اقدامات ترامپ به شدت نگران هستند؛ شمار نتایج این نظرسنجی بالاتر از نتایج نظرسنجی ها صورت گرفته در زمان تحقیقات رابرت مولر است.

هیل در ادامه نوشت: هم اکنون دموکرات ها روی  آرای شهروندان آمریکایی که در مناطق حومه ای شهرها ساکن هستند جهت کسب کرسی های بیشتر در کنگره آمریکا امید بسته اند  چرا که این عده در نظرسنجی های به دو دسته برابر در استیضاح ترامپ قرار گرفته اند، ۴۸ درصد موافق استیضاح و ۴۹ درصد مخالف این موضوع هستند.

"کریس ویلسون" (Chris Wilson) جمهوریخواه کهنه  کار و مدیر "دبلیو.پی.ای اینتلیجنس" (WPA Intelligence)  در تحلیلی پیرامون نظرسنجی های اخیر گفت :  چرخش زیادی در حمایت از رئیس جمهوری آمریکا در این نظرسنجی ها می بینیم که بیشتر درمیان دموکرات ها به چشم می خورد.

 ویلسون در ادامه تصریح کرد: تا پیش از این از هر پنج دموکرات یک دموکرات مخالف استیضاح ترامپ بود  چراکه تصور می رفت این مساله از لحاظ سیاسی خوب  نیست اما اکنون همه آنها در پشت سر یکدیگر (در موافقت از استیضاح ترامپ) قرار گرفته اند.

دموکرات ها تاکنون از به راه انداختن روند استیضاح ترامپ واهمه  داشتند چراکه نگران زور آزمایی کاخ سفید و  پیامدهای آرای الکتورال (ایالتی) که تنها ۱۳ ماه تا انتخابات زمان باقی است، بودند.

ویلسون (جمهوریخواه  کهنه کار و مدیر WPA Intelligence)  گفت: دموکرات ها حق دارند که نگران  پیامدهای سیاسی استیضاح ترامپ باشند، حتی اگر آنها (موفق) به استیضاح وی شوند، از هم اکنون  کاملا واضح است که سنا وی را برکنار نخواهد کرد، درنتیجه خطری که دموکرات ها دراین باره مرتکب می شوند از دید رای دهندگان آمریکایی پنهان نخواهد ماند و آنرا اقدامی غیر موثر خواهند یافت .

رسانه های آمریکایی روز چهارشنبه گذشته سوم مهر ماه خبر از انتشار متن کامل مکالمه دونالد ترامپ با ولودیمیر زیلنسکی (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین را دادند که این متن در پنج صفحه و مربوط به مکالمه مورخ ۲۵ جولای (سوم امرداد ماه) بود.

ترامپ بنابر متن این مکالمه از زیلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره "هانتر بایدن" پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دمکرات خود که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز "بوریسما" در اوکراین بود، به عمل آورد.

ترامپ پیش از این مانع پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین شده بود.

با افشای محتوای این مکالمه تلفنی، «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسماً خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

تا روز جمعه گذشته پنجم مهر ماه،   ۲۱۹ نفر از اعضای ۴۳۵ نفره  مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شده‌اند. بیش از ۳۰۰ نفر از مقام‌های سابق سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود از استیضاح ترامپ را اعلام کرده‌اند.

«الیوت انگل»، «آدام شیف» و «الیجاه کامینگز» رؤسای کمیته‌های امور خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور  احضاریه هایی «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور را در رابطه با تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری و مشخصاً ارائه  اسنادی در ارتباط با دولت اوکراین به کنگره فرا خواندند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید