افزایش شکاف میان آمریکا و متحدان عرب

کدخبر: ۳۰۵۳۲۴
اقتصادنیوز؛‌ فارن پالیسی در گزارشی به بررسی روابط آمریکا و متحدان عرب پرداخت و نوشت: دولت‌های عرب به این نتیجه تلخ رسیدند که دیگر نمی‌توانند به آمریکا برای محافظت از آن‌ها تکیه کنند.
افزایش شکاف میان آمریکا و متحدان عرب

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارن پالیسی، اتفاقات اخیر در منطقه خاورمیانه و به طور خاص حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان به معنای بالا رفتن قیمت نفت بود. اتفاقی که برای ایران مطلوب و برای آمریکا ناخوشایند بود و این اتفاق  می‌تواند دیگر کشور‌ها را وادار به ترغیب آمریکا برای کاهش فشار‌ها بر ایران کند. شاید رویکرد ایران در قبال کشور‌های شورای همکاری‌های خلیج فارس را بتوان  نوعی  فشار غیرمستقیم بر آمریکا برای کاهش و حتی لغو تحریم‌ها علیه این کشور دانست. 

دولت‌های عرب به این نتیجه تلخ رسیدند که دیگر نمی‌توانند به آمریکا برای محافظت از آن‌ها تکیه کنند. از آنجایی که این موضوع سنگ بنای اصلی در روابط میان واشنگتن و کشور‌های عرب خلیج فارس بوده است، شکست این اعتماد،  سران این کشور‌ها را به این درک رساند که باید برای حل مسائل امنیتی با هر وسیله‌ای که دارند، به خود متکی باشند.

 امارات اولین کشور عربی بود که دریافت برای حفاظت از خود دیگر نمی‌تواند بر آمریکا متکی باشد و اکنون باید به دنبال راهی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات خود با تهران باشد، حتی اگر این موضوع به معنای تعظیم در مقابل خواسته‌های ایران باشد. امارات دیگر نمی‌تواند به تنهایی و با اتکا به توان خود در مقابل ایران بایستد. به نظر می‌رسد سران عربستان هم در حمایت از آمریکا برای مقابله با ایران دچار تردید شده‌اند اما تاکنون سکوت پیشه کرده‌اند. 

ایجاد شکاف میان آمریکا و متحدان عرب حوزه خلیج فارس مسلما یکی از اهداف مهم ایران بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید