عکس | دست نوشته‌های مقام معظم رهبری بر آثار حوزه دفاع مقدس

کدخبر: ۳۰۵۵۸۸
اقتصادنیوز؛ «دستخط مقاومت» عنوان کتابچه‌ای است که دست نوشته‌ها و تقریظات رهبر انقلاب اسلامی بر ۵۱ اثر فاخر مکتوب در حوزه دفاع مقدس را گردآوری کرده است.
عکس | دست نوشته‌های مقام معظم رهبری بر آثار حوزه دفاع مقدس

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای از سال ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از مواقع درباره کتبی که مطالعه می‌کرده‌اند، یادداشتی در حاشیه‌ صفحات آغازین یا پایانی کتاب‌ها می‌نوشته‌اند. سنت کتابخوانی ایشان هنوز هم پابرجاست. بخش دفاع مقدس پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ۳۱ شهریور ماه و سالگرد آغاز جنگ تحمیلی، ۵۱ مورد از دست‌نوشته‌ها که صرفاً مربوط به آثار مکتوب دفاع مقدس است را در قالب کتابچه «دستخط مقاومت» منتشر می‌کند. آثار مکتوبی که روایتگر ۸ سال مقاومت مردم ایران در برابر تجاوز رژیم بعثی و مرور زندگی شخصیت‌های تاثیرگذار جنگ تحمیلی مانند فرماندهان یا مردم عادی شهرهای مورد حمله است. این تقریظات با توجه به صاحب نظر بودن رهبری در زمینه کتب دفاع مقدس و آگاهی ایشان بر ادبیات این حوزه، برای نویسندگان کتاب‌ها حائز اهمیت است.

«من زنده ام»، «آتش به اختیار»، «اردوگاه عنبر»، «دا»، «در کمین گل سرخ»،   «فرنگیس»، «سرباز کوچک امام»، «وقتی مهتاب گم شد»، «گلستان یازدهم»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «دختر شینا»، «همپای صاعقه»، «آن بیست و سه نفر» از جمله کتابهایی هستند که تقریظ مقام معظم رهبری را بر خود دارند و در کتابچه مقاومت این تقریظات منشتر شده است.


شهید صیاد شیرازی نمونه ای از یک ارتشی مومن و انقلابی بود
 
رهبر انقلاب درباره کتاب «در کمین گل سرخ» که روایتی از زندگی شهید علی صیاد شیرازی به قلم محسن مؤمنی است، نوشته اند: «این نمونه‌ جالب و بی‌سابقه‌ای است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیت‌های آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا ۸۴/۶/۷) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است. و این طبیعی است. البته برجستگی های شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمی‌توان نشان داد او حقاً نمونه‌ای از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.»

 

فرنگیس روایتی از یک بانوی استوار و پرقدرت

متن یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»  که روایتی از مقاومت خانم «فرنگیس حیدرپور» بانوی روستایی مرزنشین کُرد کرمانشاهی در مقابل حملات رژیم متجاوز بعثی به شرح زیر است: «بخش ناگفته و بااهمّیّتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیّه‌ استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ ناشناخته و مهمّی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیّاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اوّلین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنائی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتّفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ کتاب -خانم فتّاحی- به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکّر کرد.»

رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «دختر شینا» که خاطرات «قدم‌خیر محمّدی‌کنعان» از همسر شهیدش (سردار حاج ستار ابراهیمی هژیر) به قلم «بهناز ضرابی‌زاده»  نوشته اند: «رحمت خدا بر این بانوی صبور و باایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنج‌های توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ جهاد دشوارش باز دارد. جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.»

 

مقدمه «وقتی مهتاب گم شد» یک غزل به تمام معنی است

کتاب  «وقتی مهتاب گم شد» روایت عاطفی از خاطرات جانباز «علی خوش‌لفظ» جانباز دفاع مقدس و هم‌رزم «احمد متوسلیان» به قلم «حمید حسام» است. در بخشی از تقریظ رهبری بر این کتاب می خوانیم: «راوی، خود یک شهید زنده است. تنِ بشدّت آزرده‌ او نتوانسته از سرزندگی و بیداری دل او بکاهد، و الحمدلله ربّ العالمین. نویسنده نیز خود از خیل همین دلدادگان و تجربه‌دیدگان است. بر او و بر همه‌ آنان گوارا باد فیض رضای الهی؛ ان‌شاء‌الله. ۹۵/۱۰/۱۸ درباره‌ نگارش این کتاب، آنچه نوشتم کم است؛ لطف این نگارش بیش از اینها است. مقدّمه‌ کتاب یک غزل به تمام معنی است.»

متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «گلستان یازدهم» خاطرات «پناهی روا» از همسر شهیدش (سردار علی چیت‌سازیان) به قلم بهناز ضرابی‌زاده؛ بدین شرح است: «این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلی به عزّت رسید ... هنیئاً له. راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ خود به روشنی نشان داده است. در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ کتاب.»


 درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم ...

رهبری درباره کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» که روایت دوران حضور «میرزامحمد سُلگی» جانباز دفاع مقدس در دوران دفاع جنگ  می‌باشد؛ نوشته اند: «سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعت‌های خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:

درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم / لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم

هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون میتوانم یافتن سوی درون من هم ...

در میان کتاب‌های خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند.»

سست پیمان‌های مغلوب دنیا شده «سرباز کوچک امام» را ببینند

فرمانده کل قوا در تقریظ خود بر کتاب «سرباز کوچک امام» که خاطرات دوران اسارت مهدی طحانیان در سنین نوجوانی در زندان‌های رژیم بعث عراق (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹) روایت شده است، نوشته اند: «سرگذشت این نوجوان شجاع و باهوش و صبور در اردوگاه‌های اسارت، یکی از شگفتی‌های دفاع مقدّس است؛ ماجراهای پسربچّه‌ سیزده چهارده ساله‌ای که نخست میدان جنگ و سپس میدان مقاومت در برابر مأموران درنده‌خوی بعثی را با رفتار و روحیه‌ای اعجاب‌انگیز، آزموده و از هر دو سربلند بیرون آمده است. دلْ بر مظلومیّت او می‌سوزد ولی از قدرت و تحمّل و صبر او پرمی‌کشد؛ این نیز بخشی از معجزه‌ بزرگ انقلاب اسلامی است. در این کتاب، نشانه‌های خباثت و لئامتِ مأموران بعثی آشکارتر از کتاب‌های مشابهی است که خوانده‌ام. به‌هرحال این یک سند باارزش از دفاع مقدّس و انقلاب است؛ باید قدر دانسته شود. خوب است سست‌پیمان‌های مغلوب‌دنیاشده، نگاهی به امثال این نوشته‌ صادقانه و معصومانه بیندازند، شاید رحمت خدا شامل آنان شود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید