هاآرتص خبر داد؛

عربستان با قبول آسیب‌پذیری خود آماده مذاکره با ایران است

کدخبر: ۳۰۶۱۹۵
اقتصادنیوز؛ یک روزنامه چاپ فلسطین با اشاره به شکست خفت‌بار سعودی‌ها در برابر عملیات پهپادی مقاومت یمن، نوشت که ریاض آسیب‌پذیری خود را قبول داشته و برای جلوگیری از شکست‌های بیشتر آماده مذاکره با ایران است.
عربستان با قبول آسیب‌پذیری خود آماده مذاکره با ایران است

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روزنامه «هاآرتص»  در یادداشتی به بررسی شکست‌های اخیر رژیم سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این حکومت پرداخته و نوشت شاهزاده جوان اگر می‌خواهد نوار باخت را قطع کند باید با ایران به مذاکره بنشیند.

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به سفر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی در تاریخ سوم مهر، ‌آمده است: «اضطرار این سفر که فقط ده روز بعد از حمله به تاسیسات نفتی سعودی بود، ظاهرا به پرواز پهپادها و شلیک موشک‌ها مرتبط بود».

این روزنامه با بیان اینکه از نظر ریاض، اعتراضات و آشوب‌های اخیر در عراق فرصت خوبی برای افزایش نفوذ خود در این کشور و تخریب چهره ایران است، نوشت: «عراق و ایران سالانه 12 میلیارد دلار تبادل تجاری دارند، عراق به صادرات گاز و برق ایران نیازمند است و ارتباط مذهبی شیعی نیز بین دو کشور برقرار است».

هاآرتص ضمن تاکید بر اینکه عربستان سعودی در تنازع برای قدرت در منطقه دست برتر را ندارد، ادامه می‌دهد: «پس استراتژی جدیدی را برای کسب نفوذ و توازن با ایران در پیش گرفت. اظهارات بن‌سلمان در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس مبنی بر اینکه مشکلات با ایران را نمی‌توان از طریق نظامی حل کرد، بخشی از این استراتژی بود».

در ادامه این یادداشت آمده است: «این اظهارات که مورد استقبال ایران نیز قرار گرفت، نتیجه الهام آسمانی به ولی‌عهد سعودی نبود. بلکه حمله به تاسیسات نفتی، ضعف و آسیب‌پذیری سعودی‌ها را با خفت‌وخواری اثبات کرد. سه هفته از حمله گذشته و هنوز هم مدرک مشخصی از عامل و مبدأ پرواز پهپادها و شلیک موشک‌ها در دست نیست. سامانه پدافندی چند صد میلیون دلاری سعودی‌ها جواب نداد و خدمه نظامی سعودی هم نمی‌توانند با چنین حملاتی مقابله کنند».

این روزنامه با اشاره به اینکه سعودی‌ها حتی جرأت نداشتند مانند آمریکایی‌ها به سرعت ایران را به انجام عملیات مذکور متهم کنند، می‌نویسد: ‌«اکنون دیپلماسی تنها گزینه معتبر برای تعیین نقشه‌راه در خاورمیانه است و به نظر می‌رسد عربستان سعودی نیز به دنبال میانجی‌های احتمالی برای مذاکره با ایران است».

هاآرتص گریزی نیز به شروط 6گانه «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجی، برای مذاکره با ایران زده و افزود: «این شروط به قدری مبهم هستند که جای زیادی برای تفسیر به رأی آن و توافقات کلی بر سر آن وجود دارد... دورنمای مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران شاید در پاره‌ای از شکست‌های دیپلماتیک و نظامی بن‌سلمان نهفته است؛ محاصره قطر، تلاش برای ربودن نخست‌وزیر لبنان، قتل خاشقچی، جنگ در یمن و حمله به تاسیسات نفتی».

نویسنده این یادداشت در پایان با یاد کردن از بن‌سلمان به عنوان «رهبری شکست خورده که نمی‌تواند از منافع کشورش دفاع کند»، تصریح کرد: «لزوم مدیریت دو جبهه برای شاهزاده محمد – یکی جبهه داخلی در برابر رقبای خود و دیگری جبهه خارجی در منطقه – می‌تواند او را به مسیر دیپلماتیک جدیدی با ایران رهنمون شود تا تهدیدات علیه این حکومت را کاهش دهد».

مقاومت یمن در تاریخ بیست‌وسوم شهریور با چندین پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد. در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید