پوتین در مصاحبه خود با شبکه سعودی العربیه از ایران دفاع کرد

کدخبر: ۳۰۷۵۴۵
اقتصادنیوز؛ شبکه سعودی «العربیه» گفت‌وگویی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام داد و مجری این شبکه با سوالات جهت‌دار علیه ایران سعی کرد از این مصاحبه به نفع خود بهره‌برداری کند اما پوتین از ایران دفاع کرد.
پوتین در مصاحبه خود با شبکه سعودی العربیه از ایران دفاع کرد

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که قرار است فردا (دوشنبه) عازم عربستان سعودی شود در گفت‌وگویی با شبکه سعودی «العربیه» به صحبت درباره موضوعات مختلفی از جمله رابطه مسکو و ریاض، عملیات ارتش یمن علیه آرامکو، نقش ایران در منطقه و تحولات سوریه پرداخت.

سوریه

پوتین ضمن اشاره به روابط روسیه و عربستان در زمینه‌های مختلف اعلام کرد: تمایل دارم به نقش مثبت عربستان سعودی در حل بحران سوریه اشاره کنم، ما به شکل بسیار تنگاتنگی با ترکیه و ایران کار می‌کنیم اما بدون مشارکت سعودی در روند حل (مسأله سوریه) ابدا رسیدن به رویکردی مثبت در این زمینه وجود ندارد.

پوتین تأکید کرد که روسیه به درخواست سوریه و برای حمایت از دولت سوریه و مقابله با گروه‌های تروریستی به این کشور رفته است.

وی از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه پس از پیمودن راه سخت و پیچیده  ابراز خشنودی کرد و گفت، طبیعتا اولین اقدام در این مسیر، آماده کردن قانون اساسی سوریه است.

عربستان و آرامکو

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه عربستان را از «کشورهای اصلی» منطقه خواند و گفت: ما عربستان سعودی را تنها یک بازیگر منطقه‌ای نمی‌دانیم بلکه این کشور بازیگری بین‌المللی است که بر بازار نفت جهانی تأثیر می‌گذارد.

العربیه از پوتین پرسید: همانطور که می‌دانید عربستان متحدی راهبردی برای روسیه در زمینه انرژی است اما مورد هجومی تروریستی علیه تأسیساتش (آرامکو) قرار گرفت، همه جهان از نقش اصلی ایران در این عملیات گفتند اما شما از تهران دفاع کردید و خواستار ارائه ادله‌ای درباره دست داشتن ایران در این عملیات شدید، چگونه این موضع روسیه را درک کرد؟

پوتین پاسخ داد: ما هرگونه اقدامی از این دست را محکوم می‌کنیم و امری خلاف این نمی‌تواند باشد، این موضع رسمی ماست و از همان ابتدا اعلام کردیم؛ خود من نیز در چند هفته پیش در کنفرانس انرژی مسکو در این باره صحبت کردم. شکی در این موضوع نیست. اینگونه اقدامات هیچ نتیجه‌ای برای هیچ طرفی ندارد. دوم اینکه من شخصا با سران عربستان از جمله ولی‌عهد تماس گرفتم و درباره حادثه با وی صحبت و تأکید کردم دستیابی به ادله و مشخص کردن عاملان ضروری است همچنین تأکید کردم طرفی در پشت‌پرده این اقدام وجود دارد. من همچنین برای شرکت در تحقیقات این موضوع اعلام آمادگی کردم؛ موضع ما ثابت است و معتقدیم قبل از اینکه به شکلی موثق و واضح عاملان پشت‌پرده این کار مشخص نشده‌اند، نسبت دادن آن به یک طرف نادرست است.

العربیه دوباره ادامه داد: جناب رئیس‌جمهور آیا می‌توانیم تأکید کنیم که اگر دست داشتن ایران در این حمله ثابت شود روسیه در مجازات تهران تردید نمی‌کند؟ پویتن گفت: در ابتدا گفتم و اکنون تکرار می‌کنم، با چشم‌پوشی از اینکه چه کسی در پشت پرده این اقدام بوده ، ما اقداماتی از این دست را محکوم می‌کنیم، این دقیقا همان چیزی است که گفتم و نمی‌تواند تفسیر دوگانه‌ای داشته باشد.

این شبکه سعودی در ادامه به دیدار پوتین و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران پرداخت و گفت، آیا روحانی در این دیدار اطمینان داده که ارتباطی به «این اقدامات تروریستی» (مسأله آرامکو) ندارد؟

پوتین جواب داد: بله، اینگونه گفت، ایران ارتباطی به این موضوع ندارد.

وی سپس تصریح کرد، روسیه روابط بی سابقه‌ای با عربستان و امارات دارد اما این کشور روابط دوستی را با طرفی علیه طرف دیگر برقرار نمی‌کند؛ دوم اینکه روسیه و ایران همسایه هستند و سوم اینکه ایران یک قدرت منطقه‌ای است و این قدرت بزرگ که از هزاران سال پیش وجود داشته امکان ندارد که منافع ویژه خود را نداشته باشد.

پوتین تأکید کرد، روسیه سعی می‌کند به صورت همزمان روابط خوبی با ایران و کشورهای عربی منطقه مانند عربستان و امارات داشته باشد زیرا فکر می‌کند این روند در راستای منافع مشترک همه طرف‌هاست.

برجام

سوال بعدی العربیه درباره برجام بود و از پوتین پرسید آیا مسکو مذاکره دوباره برای ایجاد بندهای جدید در این توافق درباره برنامه موشکی ایران را تأیید می‌کند یا خیر. پوتین جواب داد؛ طرحی به نام برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافقنامه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و ایران بر اساس آن تعهدهای مشخصی را بر عهده گرفته است.

وی ادامه داد: آیا ایران به تعهدات خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک عمل کرده یا خیر؟ اول اینکه قضاوت (در پاسخ به این سوال) باید بیطرفانه باشد، دوم اینکه باید حرفه‌ای باشد و سوم اینکه باید مورد اذعان جامعه بین‌المللی باشد. در این مورد یک قاضی بین‌المللی وجود دارد و آن قاضی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که به شکلی علنی و بدون خجالت اعلام کرده ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

پوتین در ادامه گفت، این عادلانه نیست که اتهاماتی به ایران درباره مواردی که آنها را انجام نداده، زده شود. هنگامی که شخصی یا طرفی با مشابه این ظلم روبرو شود رفتاری متفاوت در پیش می‌گیرد. اگر به تعهدات متقابلش عمل نکنند چرا او باید به تعهدات خود عمل کند، با وجود ایران بهتر است ایران به متن و روح توافق هسته‌ای پایبند باشد. درباره برنامه موشکی هم امکان بحث درباره آن وجود دارد؛ اما برنامه موشکی یک چیز است و برنامه هسته‌ای چیز دیگر؛ این به معنای آن نیست که صحبت درباره این موضوع ضروری نیست اما نیازی نیست بویژه اگر منجر به نگرانی شده است، اما این مسأله  نباید در مسأله دیگر ادغام شود تا منجر به نابودی دستاوری به دست آمده شود.

معامله قرن

وی درباره معامله قرن هم گفت، مسکو از هر طرحی که منجر به صلح شود حمایت می‌کند اما باید ماهیت آن را بداند، جزئیات معامله قرن همچنان همچنان مبهم است و آمریکا آن را به افکار عمومی و جهان ارائه نداده است. مسکو بر راهکار دو دولتی و ایجاد دولت فلسطینی تأکید دارد.

ناتو

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر او جنگ تسلیحاتی بازگشته یا اینکه جهان در آستانه جنگ سرد است، گفت: امیدوارم این اتفاق نیفتد اما به هر حال تاثیر کمی بر روی روسیه دارد زیرا ما سلاح‌هایی به فرد در اختیار داریم که تنها ویژه خودمان است و مانند آن در جهان پیدا نمی‌شود. ما گام بزرگی در این زمینه برداشته‌ایم، به فکر افق‌های آینده هستیم و با آرامش کار می‌کنیم.

پوتین در پایان اعلام کرد، اقدام ناتو در استقرار سامانه‌های دفاعی در رومانی و نزدیک شدن آن به مرزهای سوریه اقدامی تخریبی است و امنیت روسیه را تهدید می‌کند در در نهایت شکست خواهد خورد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید