نیویورک تایمز: مواضع زیگزاگی ترامپ، متحدان آمریکا را نگران و دلسرد کرده است

کدخبر: ۳۰۷۵۵۴
اقتصادنیوز؛ یک رسانه آمریکایی گزارش داد، تغییرات ناگهانی و مواضع «زیگزاگی» رئیس‌جمهور این کشور در قبال مسائل منطقه غرب آسیا، متحدان واشنگتن را دلسرد و نگران کرده است.
نیویورک تایمز: مواضع زیگزاگی ترامپ، متحدان آمریکا را نگران و دلسرد کرده است

به‌گزارش اقتصادنیوز، «نیویورک تایمز» در انتقاد از مواضع سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» به ویژه در زمینه مسائل منطقه غرب آسیا یک گزارش تحلیلی منتشر کرده و در آن از نگرانی و دلسردی رژیم صهیونیستی و پادشاهی‌های منطقه خلیج فارس درباره مواضع واشنگتن خبر داده است.

 این روزنامه وابسته به دموکرات‌ها که بارها از سوی رئیس‌جمهور آمریکا لقب «رسانه اخبار جعلی» و «دشمن مردم آمریکا» گرفته است، گزارش خود را از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و چراغ سبز او برای عملیات نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان مسلح کُرد همپیمان واشنگتن آغاز کرده است.

به نوشته این رسانه، «رضایت ناگهانی ترامپ در قبال تهاجم ترکیه به شمال سوریه، متحدان آمریکا را آشفته کرده است. آشفتگی آنها فقط ناشی از خیانت کردن به یک شریک وفادار نبوده و بیشتر آنچه که آنها را مضطرب کرده، غیرقابل پیشبینی بودن محض او است».

 نیویورک تایمز معتقد است: «تغییرات سریع مواضع او (ترامپ) در قبال خاورمیانه و تناقضاتش، یک عنصر تازه هرج و مرج به این منطقه بی‌ثبات افزوده و سبب شده که متحدان آمریکا درباره مواضع این کشور شروع به حدس زدن کنند».

«موفق الربیعی» مشاور امنیت ملی دولت عراق در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ درباره ترامپ به این روزنامه گفت: «این آقا کاملا احساساتی و غیرقابل پیشبینی است».

به اعتقاد او با توجه به دو جنگ در عراق، صرف میلیاردها دلار و کشته شدن چند هزار نظامی آمریکایی، باید عراق به «تاج» سیاستگذاری آمریکا در منطقه غرب آسیا تبدل می‌شد اما ترامپ «عراق را نمی‌بیند» و تمرکزش تنها روی نفوذ ایران است.

الربیعی افزود: «برای آمریکایی‌ها، دوستانشان قابل استفاده و دور انداختنی هستند. وقتی به آمریکایی‌ها نگاه می‌کنید اینطور است که شما به آنها نگاه می‌کنید و آنها به دنبال نزدیک‌ترین راه خروج هستند و وقتی سرتان را برگردانید، دیگر اثری از آنها نمی‌بینید».

نیویورک تایمز در گزارش خود می‌نویسد: «تردیدها درباره مواضع ترامپ تنها سبب افزایش نگرانی‌ها در خصوص پایداری تعهد آمریکا به خاورمیانه می‌شود. روسای جمهور آمریکا در ۱۵ سال اخیر وعده کاهش حضور نظامی این کشور در این منطقه را داده‌اند؛ وعده‌ای که سبب دلسرد کردن شرکایی چون اسرائیل و پادشاهی‌های منطقه خلیج فارس که به حفاظت آمریکا اتکا دارند، شده است اما تعداد معدودی از رهبران آمریکایی مانند آقای ترامپ با این سرعت و به نظر فی البداهه، تصمیمات سیاست خارجی این چنین مهمی را اتخاذ کرده‌اند».


اوباما، ترامپ و جورج بوش پسر

از نظر این روزنامه آمریکایی، «الان دیگر نگرانی منحصر به خروج واشنگتن (از منطقه غرب آسیا) نیست و تحلیلگران می‌گویند که بسیاری از متحدانمان هم اکنون درباره این موضوع نگران هستند که این فرمانده کل قوای غیرقابل پیشبینی بدون دادن هر گونه هشدار قبلی، با شتاب از منطقه خارج شود».

نیویورک تایمز نوشت: «اینطور به نظر می‌رسد که تصمیم او برای کنار رفتن از مسیر تهاجم ترکیه (به شمال سوریه) در یک لحظه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه و بدون برنامه ریزی قبلی اتخاذ شد و حتی باعث شگفتی بسیاری از مشاوران آقای ترامپ شد».

به باور این رسانه آمریکایی، تصمیم ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، «تازه‌ترین نمونه از نوسانات سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه بوده است که دو موردش در یک سال اخیر به سوریه بر می‌گردد. آقای ترامپ در ماه دسامبر وعده خروج همه دو هزار نیروی آمریکا مستقر در سوریه را داد اما بعدا نظرش را تغییر داد و نیمی از آنها را خارج کرد. او مکرر هشدار داده است که ایالات متحده برای اقدام نظامی علیه ایران، "آماده شلیک" بوده اما وقتی ایران تابستان امسال یک پهپاد آمریکایی را ساقط کرد، در دقایق پایانی تصمیم خودش برای انجام یک حمله موشکی را متوقف کرد».

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: «منتقدان می‌گویند که سیاست‌های زیگزاگی آقای ترامپ سبب جسورتر شدن دشمنان منطقه‌ای آمریکا، دلسردی شرکای آمریکا و دعوت از روسیه و دیگر بازیگران مختلف منطقه برای تلاش به منظور اعمال نفوذشان شده است».

نیویورک تایمز در ادامه گزارش تحلیلی خود به سابقه حضور نظامی این کشور در منطقه غرب آسیا و جنگ‌های تجاوزکارانه واشنگتن اشاره کرده است.

در گزارش می‌خوانیم: «مداخله آمریکا در خاورمیانه پس از پایان جنگ جهانی دوم و سر برآوردن ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت به تدریج افزایش یافت اما بعد از اوج گرفتن حضور نظامی آمریکا در منطقه با تهاجم سال ۲۰۰۳ به عراق، روسای جمهور هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) در آمریکا برای کاستن از این حضور تلاش کرده‌اند».

نیویورک تایمز افزود: «رئیس‌جمهور (باراک) اوباما تلاش کرد که از افغانستان خارج شود اما به جای این کار، تعداد بیشتری نظامی فرستاد و تلشا کرد تا به اندازه کافی ثبات در این کشور ایجاد کند و زمینه خروج را فراهم کند اما قمار او برای دستیابی به این هدف شکت خورد. او در سال ۲۰۱۱ نظامیان آمریکا را از عراق خارج کرد اما منتقدانش می‌گویند که این خروج به ظهور داعش در سال ۲۰۱۴ و تصرف بخش‌های زیادی از عراق و سوریه توسط آنها کمک کرد و سبب شد که بار دیگر ارتش آمریکا به منطقه برگردد».

«میشله دان» تحلیلگر اندیشکده آمریکایی «موقوفه کارنگی  برای صلح بین‌المللی» اعتقاد دارد که ترامپ باید در تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه، از تجربه اوباما در خروج نظامیان آمریکایی از عراق و بازگرداندن مجدد آنها درس بگیرد.

«فیلیپ گوردون» محقق کنونی ارشد اندیشکده «شورای روابط خارجی» و نماینده دولت اوباما در امور غرب آسیا هم درباره مواضع ترامپ به نیویورک تایمز اظهاراتی مطرح کرده است.

از نظر گوردون، حرف زدن درباره خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا، راحت‌تر از عمل کردن به این حرف است.

این مقام سابق آمریکایی معتقد است که ترامپ در تلاش برای حفظ وعده‌های انتخاباتی خود در زمینه خروج از جنگ‌های منطقه غرب آسیا است و در آنِ واحد خواهان عقب راندن تهاجمی دشمنان آمریکا است اما «شما نمی‌توانید این دو کار را همزمان انجام دهید و این تناقض بزرگ مرتبا به سراغ او می‌آید».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید