واکنش تازه دبیرکل حزب الله نسبت به تداوم اعتراضات در لبنان

کدخبر: ۳۰۹۳۸۹
اقتصاد نیوز: در تازه ترین تحولات لبنان دبیرکل حزب الله نسبت به برخی مسائل ابراز نگرانی کرده و شبکه الجزیره نیز سه سناریوی محتمل درباره دولت لبنان را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، در تازه ترین تحولات لبنان و در نهمین روز اعتراضات؛ ارتش لبنان تظاهرکنندگان را به رعایت قانون فراخواند. در همین راستا و در پی رفتارهای غیرقانونی برخی تظاهر کنندگان در مسدود کردن راههای ارتباطی پایتخت و توهین به عابران، ارتش لبنان با صدور بیانیه ای در خصوص هرگونه رفتار غیرقانونی به تظاهرکنندگان هشدار داد.

این در حالی است که در میدان "ریاض الصلح" واقع در قلب بیروت که از صبح امروز جمعه صحنه تحصن تعداد زیادی از معترضان بوده است، برخوردها و اختلافاتی بین تظاهرکنندگان مشاهده شد که ارتش با مداخله همه را به حفظ آرامش فراخواند. همچنین پس از فراخوان روز گذشته تظاهرکنندگان مبنی بر تجمع در برابر کاخ ریاست جمهوری لبنان در "بعبدا"  نیروهای امنیتی با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی همچنان در این محل مستقر هستند.

این تحولات در حالی رخ داد که روز پنجشنبه در هشتمین روز از اعتراضات بیروت پایتخت لبنان از آرامش نسبی برخوردار بود و پس از اینکه «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان روز چهارشنبه نیروهای ارتش را به تامین امنیت و سلامت تظاهرکنندگان و بازکردن راههای ارتباطی فراخواند، روند زندگی عادی به میزان قابل ملاحظه ای به پایتخت بازگشت.

همچنین روز جمعه شبکه تلویزیونی «ال‌.بی‌.سی» لبنان شامگاه جمعه (سوم آبان) گزارش داد که حریری بعد از دیدار کوتاه ( حدوداً ۳۰ دقیقه) با «میشل عون» کاخ ریاست جمهوری را بدون اینکه اظهاراتی داشته باشد، ترک کرده است.

به گزارش سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، میشل عون، رئیس جمهوری این کشور در سخنانی تلویزیونی با بیان اینکه ترس از فروپاشی اقتصادی وجود دارد، گفت، آماده رایزنی با نماینده معترضان است. وی در ادامه افزود: باید تمامی کسانی که اموال عمومی را به سرقت برده‌اند، مجازات شوند. من از خواسته‌های مردم برای بازگرداندن اموال غارت شده حمایت می‌کنم.

عون همچنین خطاب به ملت لبنان گفت: آرزوی من رهایی کشور از ذهنیت طایفه‌گرایی است که عامل تمامی مشکلات است.

 از سوی دیگر علی‌رغم آنکه طرح نجات نخست‌وزیر لبنان برای حل بحران، هفته جاری در هیأت دولت این کشور تصویب شد اما حزب «التقدمی الاشتراکی» طرح دیگری در این زمینه ارائه کرد. بر اساس گزارش روزنامه «الجمهوریه»، در بیانیه حزب مذکور آمده، التقدمی الاشتراکی و حزب «اللقاء الدیمقراطی» دیداری داشته‌اند و برای برون‌رفت از بن‌بست فعلی طرحی تهیه کرده‌اند که به «نبیه بری» رئیس پارلمان، «سعد الحریری» نخست‌وزیر و حزب‌الله ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، مفاد این طرح به شرح زیر است:

اول: همه باید مسؤولیت‌پذیر باشند و راه‌حل، سیاسی است نه فنی صرف

دوم: مطالبات به حق تظاهرات‌کنندن باید اخذ شود

سوم: اقدامات اصلاحی حقیقی به دور انجام شود

چهارم: لزوم تغییر عملکرد سیاسی و تأکید بر اینکه هرگونه انکار واقعیت بی فایده است

پنجم: تغییرات گسترده در دولت پس از توافق بر سر تشکیل دولت جدید

ششم: اجرای انتخابات پارلمانی زودهنگام پس از توافق بر سر قانونی انتخاباتی متوازن

واکنش تازه دبیرکل حزب الله نسبت به تداوم اعتراضات

با تداوم اعتراضات در لبنان دبیرکل حزب الله نیز روز جمعه سخنرانی کرد. او گفت که همه مسئولیت دارند که مسالمت‌آمیز بودن این تحرکات و اعتراض‌ها را حفظ کنند. سید حسن نصرالله گفت که آنچه در روزهای اول اعتراض‌ها در لبنان رخ داد، دستاوردهای مثبت زیادی محقق کرد.

سید حسن نصرالله گفت: نه از استعفای دولت و نه انتخابات زودهنگام حمایت نمی کنیم و آن را قبول نداریم زیرا این موضوعی پیچیده است، ما حامی کشور در برابر بروز خلا هستیم که هرج و مرج و فروپاشی را به بار خواهد آورد،

سید حسن نصرالله از پوشش رسانه‌ای اعتراض‌های لبنان از سوی رسانه‌های عربی در خلیج فارس انتقاد کرد و گفت که برخی از بوق‌ها و رسانه‌های عربی از روز اول تلاش کردند که این مسئله را القا کنند که دبیر کل حزب‌الله لبنان معترضان را «تهدید» کرده است.

وی گفت که تحرکات مردمی اخیر نشان داد که مردم لبنان اعتماد به نفس خود را ثابت کرده‌اند و دولت این کشور مصمم است تصمیم‌های گرفته شده را بر اساس جدول‌های زمانی اعلام شده، اجرا کنند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان از احتمال وجود برخی سناریوها و توطئه‌ها هشدار داد و گفت که مردم لبنان به ویژه معترضان نباید آنچه را برخی سفارت‌های خارجی می‌گویند، باور کنند. مهم این نیست که چه می‌گویند مهم این است که چه اقداماتی انجام می‌دهند.

سید حسن نصرالله ادامه داد: «ابراز نگرانی می‌کنم؛ کسی که می‌گوید چنین [چیزی و سناریوی] نیست بیاید و ما را خاطر جمع کند. من نگران مقاومت در لبنان نیستم بلکه نگران کشورم».

دیدار کوتاه حریری با میشل عون و قوت گرفتن احتمال استعفا

شبکه تلویزیونی «ال‌.بی‌.سی» لبنان شامگاه جمعه (سوم آبان) گزارش داد که حریری بعد از دیدار کوتاه ( حدوداً ۳۰ دقیقه) با «میشل عون» کاخ ریاست جمهوری را بدون اینکه اظهاراتی داشته باشد، ترک کرده است.

در همین راستا برخی رسانه‌های عربی از جمله رسانه‌های سعودی مدعی شدند که حریری قصد دارد استعفای خود را تقدیم عون کند.

به گزارش المیادین این در حالی است که چند روز گذشته رسانه‌های عربی به نقل از منابع وزارتی در بیروت، تصمیم سعدالحریری برای استعفا از نخست‌وزیری لبنان را تکذیب کردند.

در همین ارتباط، «فؤاد سینوره»، نخست‌وزیر اسبق لبنان در گفت‌وگو با شبکه  اماراتی اسکای نیوز عربی مدعی شد که نخست‌وزیر فعلی لبنان به دنبال دست‌یابی به توافق با رئیس‌جمهور این کشور برای تشکیل حکومت قبل از تقدیم استعفای خود است.

به گزارش النشره در حالی اعتراضات در لبنان همچنان ادامه دارد که حریری هفته گذشته به منظور برون رفت از بحران کنونی در لبنان طرح اقتصادی 24 ماده ای را ارائه کرد که به تصویب هیئت دولت رسید. مبارزه با فساد، لغو محرمانه بودن حساب های بانکی، کاهش 50 درصدی حقوق وزیران و نمایندگان پارلمان و حذف مالیات در بودجه جدید از جمله بندهای طرح اقتصادی او است.

سه سناریوی محتمل در رابطه با دولت لبنان

 شبکه خبری الجزیره قطر طی گزارشی به بررسی سه سناریوی احتمالی در صحنه سیاسی لبنان از جمله اصلاح کابینه پرداخته است. این شبکه این سه سناریو را بدین شرح اعلام کرد:

اول: اجرای تغییرات در کابینه به منظور ورود چهره‌های جدید و خارج کردن چهره‌های قبلی به این ترتیب که برای مهار خشم مردم دست کم ۱۰ وزیر عوض شود.

دوم: استعفای دولت و تشکیل دولت تکنوکرات (فن سالار) که برخی احزاب سیاسی این گزینه را رد کرده اند.

سوم: استعفای دولت «سعد الحریری» و تشکیل دولتی کوچک متشکل از ۱۴ تا ۱۶ از مهم ترین احزاب لبنان و انتخاب افرادی که حساسیت معترضان را به دنبال نداشته باشد.

این شبکه خبری افزود: گزینه سوم با استقبال بیشتری روبرو بوده و اگر جریانی سیاسی به آن اعتراض نکند، امکان دارد همین اقدام اجرایی شود. این در حالی است که برخی محافل سیاسی لبنان آن را رد کرده و اقدامی خطرناک برشمرده اند، در مقابل برخی دیگر از جمله حزب «سوسیالیست ترقیخواه» به رهبری «ولید جنبلاط» استعفای دولت را خواستار هستند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید