دومین روز اعتراضات تازه در عراق / فشار معترضان برای ورود به منطقه سبز بغداد

کدخبر: ۳۰۹۴۱۷
اقتصادنیوز: با آغاز دومین روز از دومین دور تظاهرات بغداد، تظاهرکنندگان در میدان تحریر تجمع کرده و برخی نیز برای عبور از پل جمهوری و ورود به منطقه سبز تلاش می‌کنند.
دومین روز اعتراضات تازه در عراق / فشار معترضان برای ورود به منطقه سبز بغداد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از خبرنگار ایرنا از مقابل پل جمهوری حاکی است که دهها تظاهرکننده از ساعتی پیش تلاش می کنند با عبور از موانع امنیتی، پل جمهوری را به سمت دروازه اصلی منطقه سبز بغداد، محل استقرار نهادهای حاکمیتی و نمایندگی های دیپلماتیک بین المللی و خارجی، پشت سر بگذارند اما ماموران تاکنون مانع آنها شده اند. 

پل جمهوری از دیروز بطور کامل با دیوارهای بتونی و سیم خاردار مسدود شده اما برخی تظاهرکنندگان سعی می کنند از آن عبور کرده و به سمت منطقه سبز بروند و پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور یا گلوله های صوتی و دودزا سعی در متفرق کردن آنها دارد. 

ماموران امنیتی و نظامی در دور جدید تظاهرات، مجاز به حمل سلاح و شلیک گلوله حتی به صورت هوایی نیستند. علت این تصمیم واکنش به کشته شدن ۱۴۹ تن در تظاهرات سه روزه اول اکتبر در بغداد و چند مرکز استان دیگر در جنوب این کشور عنوان شده است. 

هم اکنون ماموران با استقرار بر روی پل جمهوری و مقابل ورود  منطقه سبز کنترل اوضاع را بر عهده دارند. 

برخی رسانه های محلی گفته اند که تلاش پلیس برای متفرق کردن معترضانی  که قصد عبور از پل جمهوری دارند باعث مصدومیت چند ده نفر شده که اغلب بخاطر استنشاق گاز اشک آور است. 

شنیده ها نیز حاکی از کشته شدن یک تظاهرکننده در جریان این کشمکش هاست اما این امر از سوی منابع مستقل و یا رسمی تایید نشده است. 

به هر روی تلاش تظاهرکنندگان برای عبور از موانع و ممانعت نیروهای امنیتی همچنان تا لحظه مخابره خبر ادامه دارد. 

روز جمعه نیز تظاهرکنندگان توانستند یک بار وارد منطقه سبز شوند اما ساعتی بعد با اقدام ماموران امنیتی مجبور به ترک محل شدند و تلاش های بعدی آنها برای بازگشت به این منطقه با مقاومت ماموران امنیتی، بی نتیجه ماند. 

با این حال عمده تظاهرکنندگان بغداد از عصر دیروز، از تلاش برای حرکت در خیابان ها بویژه به سمت منطقه سبز  خودداری کرده و وارد مرحله برپایی چادر و تحصن در میدان تحریر شدند تا ضمن لبیک به پیام مرجعیت مبنی بر جلوگیری از  هرج و مرج در کشور، منتظر تحقق وعده های داده شده از سوی دولت از جمله اصلاح قانون اساسی و قانون انتخابات باشند. 

اما هنوز مشخص نیست، کفه اعتراضات در بغداد طی ساعت های آینده و بویژه امشب به کدام سمت پایین خواهد رفت؛ آیا تحصن ادامه می یابد و اوضاع آرام تر می شود یا این که گروه‌های درون یا بیرون تظاهرکنندگان خواهند توانست بار دیگر کلید خشونت را بزنند و بغداد نیز صحنه حوادث تخریب، غارت و آتش زدن ساختمان های دولتی و حزبی همچون رویدادهای شب گذشته در هفت استان جنوبی عراق خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید