دیدگاه پنج بانک در مورد آینده برگزیت

کدخبر: ۳۰۹۵۷۳
اقتصادنیوز: بوریس جانسون ، نخست وزیر بیتانیا، دکمه مکث برای تصویب قانون خروج برتانیا و ایرلند از اتحادیه اروپایی را فشار داد .پس از توافق میان بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسر آخرین پروژه پیشنهادی دولت بریتانیا در نشست اخیر رهبران اروپایی در بروکسل، بوریس جانسون نتوانست این توافق 110 صفحه ای را به تصویب مجلس عوام بریتانیا برساند و در این بین پارلمان درخواست تعویق 3 ماهه برگزیت را داد
 دیدگاه پنج بانک در مورد آینده برگزیت

به گزارش اقتصادنیوز،به نقل از طلانیوز؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز جمعه 25 اکتبر با درخواست بریتانیا برای تعویق برگزیت موافقت کردند.بنابر گزارش‌ها، دیپلمات‌های 27 کشور اروپایی در بروکسل توافق کرده‌اند که یک تمدید برای خروج بریتانیا از اتحادیه لازم است، اما درباره این مورد که مدت آن چه میزان باشد احتمالا در هفته پیش رور تصمیم گیری خواهند کرد.

بریتانیا پیشتر برای تمدیدی سه ماهه درخواست داده بود با این حال امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، با اعطای کامل این زمان مخالفت کرده است و در نتیجه مدت نهایی تعویق می‌تواند از دو هفته تا سه ماه در نوسان باشد.

براساس نسخه‌ای از متن توافق شده تمدید برگزیت که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، جای «تاریخ» خالی گذاشته شده بود. در نسخه قید شده است که این تمدید "هرگونه مذاکره مجددی بر سر توافق خروج" را رد می‌کند.... متن آماده شده همچنین تصریح می‌کند که بریتانیا باید تا زمان ترک نهایی اتحادیه اروپا به صورت کامل در این نهاد باقی بماند، حق نمایندگی خود را پرداخت نماید و همچنین نباید تصمیمات حساس اتحادیه اروپا را متوقف کند.

موافقت اتحادیه اروپا با تمدید برگزیت در حالی صورت می‌گیرد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، می‌کوشد پارلمان این کشور را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در 12 دسامبر متقاعد کند. این سومین تلاش بوریس جانسون برای متقاعد کردن پارلمان به برگزاری انتخابات سراسری است. پیش از این حزب کارگر اعلام کرده بود تنها زمانی از برگزاری انتخابات زودرس حمایت می‌کند که خطر برگزیت بدون توافق به دست بوریس جانسون کاملا برطرف شده باشد.

به گزارش از سی ان بی سی ،یک روز قبل از تایید تمدید زمان خروج ( بدون ذکر زمان ) تعدادی از تحلیلگران ارشد در5  بانک مطرح جهان دیدگاه خود در باره برگزیت را ارایه داده اند .

سیتی( گروپ )- Citi

تحلیلگران مستقر دربخش  لندن بانک هنوز هم خروجی با توافق را محتمل ترین نتیجه می دانند... این گروه اعلام کردند  تاریخ خروج 31 اکتبر غیرقابل تحقق است و احتمالاً تمدید برنامه ای توسط 27 رهبر دیگر اتحادیه اروپا ارائه شود.

سیتی خاطرنشان کرد که واکنش سریع روز سه‌شنبه شب دونالد توسک، رئیس شورای اروپا باعث شد که بانک انتظار تمدیدی سه ماهه ، یعنی تا 31 ژانویه سال 2020 را داشته باشد.

سوال مهم این بانک این است که انتخابات سراسری، که بسیاری معتقدند علاقه جانسون است ،چه زمانی برگزار می شود ، قبل یا بعد از برگزیت برگزار می شود. سیتی می گوید اگر تمدید کمتر از سه ماه باشد ، پس توافق جانسون با "حمایت کافی" برای تصویب به مجلس باز می گردد.

گلدمن ساکس- Goldman Sachs

تحلیلگران گلدمن ساکس نیز همچنان انتظار دارند این لایحه تصویب شود و پیش بینی می کنند اتحادیه اروپا ،" تمدید فنی " تا سه یا چهار هفته بعد از تاریخ هالووین" اعطا کند.

این بانک در یک تحقیق گفت: "اگرچه ، از نظر تئوری ، این تمدید فنی احتمالاً در تاریخ 31 ژانویه 2020 منقضی خواهد شد ، اما در عمل انتظار داریم منقضی شدن آن پس از آنکه لایحه خروج رضایت( تصویب) سلطنتی را دریافت کرد باشد - به احتمال زیاد در اواسط تا اواخر نوامبر.

گلدمن همچنین اظهار داشت که در پارلمان آمریکا "اشتیاق نا کافی" برای انتخابات عمومی قبل از برگزیت وجود دارد.

در نتیجه نهایت ، گلدمن  70درصد برای برگزیتی با توافق و 5 درصد برای"برگزیتی بدون توافق شانس قائل است و همچنین  در شاخص برتری هر دیدگاه 5 درصد هم این شانس وجود دارد که بریتانیا اصلا از اتحادیه اروپا خارج نشود .

جی پی مورگان- JP Morgan

J.P. مورگان ،در یادداشت اوایل چهارشنبه  خود ، توافق تمدید سه ماهه از جانب اتحادیه اروپا را پیش بینی می کند و حدس زد  بروکسل می تواند این مورد را برجسته کند که برای رسیدن به توافق لزوما نیاز نیست تمام این زمان مصرف شود.

تحلیلگران این بانک انتظار دارند که رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون و مذاکره کننده اصلی اتحادیه اروپا ، میشل بارنیه ، در تلاش برای تمرکز ذهن نمایندگان بریتانیا ، هرچه سریع تر زمان خروج را تمدید کنند.

این بانک هشدار داد که در حالی که اتحادیه اروپا می تواند تا پایان ماه ژانویه تأخیر سه ماهه ارائه دهد ، اما ممکن است اینکار عواقبی هم داشته باشد در صورتیکی جانسون تصمیم بگیرد به جای تلاش در گرفتن تایید پارلمان از این زمان برای برگزاری انتخابات عمومی استفاده کند.... اما انتظار می رود جانسون با توجه به کمپین حامی طرح خود ، اکثریت را به دست آورد که این یعنی اولین مانع در پارلمان را پشت سر کذاشته است .

دویچه بانک

تحلیلگران دویچه بانک که آینده ای دور تر را بررسی و پیش بینی کردند، هشدار می دهند که کمبود زمان بین اکنون و پایان دوره انتقال - 31 دسامبر 2020 - به این معنی است که حتی اگر توافق نامه تصویب شود ، ساخت و اجرا توافق نامه جدید تجارت آزاد "غیرممکن" به نظر می رسد.

تحلیلگران دویچه در یادداشت سه شنبه خود اعلام کردند:""دوره انتقال تا دو سال قابل افزایش است ، و نقطه قطعی برای اعلام تصمیم (در تاریخ) 1 جولای  2020 است. این یک مهلت بالقوه دشوار 8 ماهه را ایجاد می کند تا از برگزیت بدون توافق جدید جلوگیری شود."

دویچه معتقد است که نزدیکی روابط آتی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا هنوز بسیار "امکان پذیر " است و توسط انتخاباتی که مدت کوتاهی بعد از تصویب توافق برگزیت برگزار می شود دیکته خواهد شد .

دویچه می گوید که فعلا دیدگاهی افزایشی برای استرلینگ دارد ، اما طی هفته های آینده این مورد را دوباره ارزیابی خواهد کرد .

UBS- یو اس بی بانک

بانک سوئیسی به وزن بالاتراز حد طبیعی (یا مطلوب ) استرلینک در برابر دلار امریکا اعتقاد دارد و  می گوید که احتمال خروجی بدون توافق به کمترین سطح در چند ماه گذشته رسیده است .

بانک  انتظار دارد ارزش برابر ی پوند در حال حاضر با دامنه 1.26 تا 1.32 دلار دلار نوسان داشته باشد. این بانک هم باور دارد  تاریخ خروج 31 اکتبر نمی تواند رخ دهد.تحلیلگران UBS به اظهارات  خود جانسون استناد می کنند که گفته،وی اکنون به دنبال انتخابات عمومی است و پرونده اصلی آنها انجام رای گیری قبل از عملی شدن هرگونه توافق خروجی  است .

در گزارش بانک اشاره شده : اگر حزب محافظه کار حاکم موفق باشد ، روند خروج به شکل فعلی ان ادامه خواهد داشت ، اما اگر احزاب مخالف پیروز شوند ،بعد از آن رأی گیری عمومی دوم امکان خروج بدون توافق را کاملا از روی میز احتمالات حذف خواهد کرد .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید