استقرار ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز UF6 در «فردو»/ ۴.۵ درصد غنی‌سازی اورانیوم خواهیم داشت

کدخبر: ۳۱۰۷۹۰
اقتصادنیوز: ساعتی پیش مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم UF6 تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتقال از نطنز به فردو در سالن خوراک‌دهی فردو قرار گرفت.
استقرار ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز UF6 در «فردو»/ ۴.۵ درصد غنی‌سازی اورانیوم خواهیم داشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سازمان انرژی اتمی با انتشار اطلاعیه‌ای از انتقال ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزافلوراید UF6 به مجتمع هسته‌ای فردو طی صبح امروز(چهارشنبه) خبر داد.

براساس این گزارش، سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور و شورایعالی امنیت ملی ساعتی پیش مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن(نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید علیمحمدی(فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

گفتنی است، روز گذشته حسن روحانی با اعلام آغاز اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از گازدهی به سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای فردو خبر داد.

 

۴.۵ درصد غنی‌سازی اورانیوم در «فردو» خواهیم داشت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگویی با شبکه خبر با اشاره به قرار گرفتن ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز UF۶ در «فردو»، اظهار کرد: امروز مخزن ۲۸۰۰ کیلوگرمی که حدود ۲ هزار کیلو «هگزافلوراید اورانیوم» در آن قرار دارد از سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن به مجتمع غنی‌سازی فردو منتقل شد، این انتقال صبح امروز(چهارشنبه) و تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه قرار بود براساس برجام در مجتمع فردو غنی‌سازی انجام نشود و مواد هسته‌ای نیز در این سایت وجود نباشد، گفت: در راستای اجرای گام جهام کاهش تعهدات برجامی، قرار است هم غنی‌سازی در این مجتمع صورت گیرد و هم مواد هسته‌ای در فردو وجود داشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فرآیند غنی‌سازی چند مرحله دارد که مرحله اول آن انتقال مواد هسته‌ای به مجتمع فردو بود که صبح امروز انجام شد، در مراحل بعدی این مواد به خطوط خوراک وصل می‌شود و پس از آن نیز مراحل دیگری دارد که فکر کنم طی چند ساعت آینده بصورت کامل انجام خواهد شد.

کمالوندی تاکید کرد: پس از اینکه گاز را به سانتریفیوژها تزریق کنیم، چند ساعتی هم طول می‌کشد تا به پایداری برسد و تا روز شنبه که مجددا بازرسان آژانس می‌آیند، ما به مرحله‌ای خواهیم رسید که ۴.۵ درصد غنی‌سازی خواهیم داشت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید