پس لرزه‌های طرح «سرا» ادامه دارد/ سامانه رأی سنجی اصلاح‌طلبان، دموکراتیک است؟

کدخبر: ۳۱۰۹۸۴
اقتصادنیوز: رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با بیان اینکه «سرا» موجب حضور بدنه اصلاح‌طلبی در تصمیمات می‌شود، گفت: این طرح فضا را برای بدنه فراهم می‌سازد که کار جبهه ای را تمرین کند تا فراتر از نامزدهای حزبی تصمیم بگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، عزت‌الله تقوائیان درباره انتقادهای شماری از احزاب اصلاح طلب به سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان (سرا)، اظهار کرد: سرا یک طرح نو است، همیشه نوآوری پدیده خوب و رو به جلویی است، اصلاحات به نوآوری در امر شفافیت، شیوه دموکراتیک، مشارکت دادن بدنه اصلاحات و تصمیمات مهم نیاز دارد.

وی افزود: طراحان "سرا" بر اساس شیوه‌های متداول در امر شایسته‌گزینی در موضوع نامزدها در کشورهای توسعه یافته تلاش می‌کنند این روش را متناسب با فضای فعالیت‌های خاص انتخاباتی کشور به شکل نوآورانه‌ای تدوین کنند، که با پشت سر گذاشتن این محدویت‌ها، به جای لابی‌های حزبی و شخصی عده‌ای محدود اشخاص تصمیم گیرنده، در فضایی شفاف بدنه اصلاح‌طلبان را در امر شایسته گزینی مشارکت دهند.

تقوائیان خاطرنشان کرد: نیاز است کسانی که خود را داوطلب نمایندگی مجلس می کنند مورد رای‌سنجی قرار دهیم که ببینیم در مرحله اول میان بدنه اصلاح طلبی با چه میزان از استقبال مواجه می‌شوند و ادعاهای چنین افرادی در فضای گسترده‌تری مورد بررسی، تحلیل‌ و قضاوت‌ قرار گیرد.

رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه طرح سرا برای یافتن بهترین شیوه‌های دموکراتیک و شفاف جهت امتیازدهی به نامزدهای اصلاحات است، افزود: این گونه طرح‌ها در کشورهای توسعه یافته، به نوعی غربال‌گری درون حزبی جهت انتخاب نامزدها و چند مرحله‌ای است. 

وی با بیان اینکه با وجود محدودیت‌ها، تعدادی جوان اصلاح طلبِ فعال توانستند چنین طرحی تهیه کنند، عنوان کرد: این جوانان پس از چندین ماه تلاش و جلسات توجیهی توانستند موافقت بیش از سه چهارم اعضای شورای عالی را در کلیات طرح بدست آورند، این موفقیت خوبی است که همه امیدوارند با مشارکت فعالی که در بررسی جزئیات این طرح دارند بتوانند بهترین نتیجه و نامزدها را بدست آورند.

دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران گفت: این طرح برخلاف مطالب گفته شده دموکراسی وارونه نیست، بلکه معرفی بدنه‌ای است که از سوی مسئولان حزبی و در یک فرآیند دموکراتیک تعیین شده است.

وی ادامه داد: ارکان اصلی طرح "سرا" مجمعی از بدنه اصلاح طلبان است که با نام و نشان مشخص باید جهت تصمیم‌گیری در انتخاب شایسته‌ها حضور داشته باشند. بدنه‌ای که به رغم اعتراضشان به روند انتخاب نامزدها در دوره‌های پیش، سال‌ها براساس اعتماد به سران اصلاحات در انتخابات نقش داشته اند.

تقوائیان، «سرا» را حضور بدنه اصلاح طلبی در تصمیمات دانست و یادآور شد: طرفداران اصلاحات باید در امتیازدهی نقش داشته باشند. خود این طرح باعث جنب‌وجوش مضاعفی در بدنه اصلاحات می‌شود و هم فضا را برای بدنه فراهم می‌سازد که کار جبهه ای را تمرین کند تا فراتر از نامزدهای حزبی تصمیم بگیرند.

حضور در انتخابات با هویت اصلاح‌طلبی

همچنین ایسنا نوشت:

غلامرضا انصاری درباره نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مطمئن‌ترین پایگاهی که اصلاح‌طلبان باید به دنبالش باشند صندوق رای است. با در نظر گرفتن اعتقاد به دموکراسی باید گفت راهی جز اتکا به صندوق رای وجود ندارد.

او  ادامه داد: همچنین فراموش نکنیم عدم حضور و عدم شرکت در انتخابات جشن دلواپسان خواهد بود. این اتفاقی ‌است که در شورای شهر دوم و مجلس شورای اسلامی هفتم و هشتم رخ داد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: حضور در عرصه انتخابات یک اصل است. تعریف اصلاح‌طلبی در بطن خودش وجود دارد؛ اصلاح‌طلب متناسب با شرایط زمان و مکان خودش را با جامعه هماهنگ می‌کند و به عمل سازنده و خود پایشی اعتقاد دارد و اصلاح مشکلات جامعه را از اولویت‌های اصلی جریان خود می‌داند.

انصاری در بخش دیگر این گفت‌وگو یادآور شد: بر این نکته همیشه تاکید شده است که باید متناسب با زمان، هم عملکرد اصلاح‌طلبان مورد ارزیابی و واکاوی قرار گیرد و هم شجاعت و جسارت پذیرش اشتباهات وجود داشته باشد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته رهبری اصلاحات و چهره‌های شاخص در مورد نکات و مواردی که دچار چالش‌شان کرده بود هم عذر خواهی کردند و هم در جهت اصلاحش گام برداشته‌اند.

این عضو حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: در انتخابات‌ سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ متناسب با شرایط آن زمان، مجبور بودیم و صلاح جامعه را در این می‌دیدیم که به حداقل‌ها اتکا کنیم. این حداقل‌ها از نظارت استصوابی شورای نگهبان باقی مانده بود.

وی تصریح کرد: در دولت‌های اول و دوم آقای روحانی با وجود اینکه هیچ‌وقت در زمان حیات سیاسی‌اش نگفت که اصلاح‌طلب است به این جهت که احساس می‌شد با حضور ایشان در عرصه رقابت یک گام رو به جلو حرکت می‌کنیم از حضور ایشان دفاع کردیم.

انصاری در پایان گفت: امروز در سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ جریان اصلاح‌طلبی با هویت خاص خود و شجاعتی که دارد پا به عرصه خواهد گذاشت و با لیست اصلاح‌طلبانه در عرصه انتخابات حضور خواهند داشت و حتما از نیروهای اصیل خود حمایت می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید