کمالوندی: تا ۹۰ درصد به غنی‌سازی قبل از برجام نزدیک شده‌ایم/ فردا مرحله بتن‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر انجام می‌شود

کدخبر: ۳۱۱۱۷۳
اقتصادنیوز: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بازرسان آژانس فردا نمونه غنی شده در فردو را می‌بینند و راستی آزمایی می‌کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در یک نشست خبری در محل تأسیسات فردو گفت:گام چهارم بنا به دستور رئیس جمهور برداشته شد که به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ سایت فردو گاز تزریق شود.

وی افزود: گازدهی به ماشین‌ها انجام و محصول ماشین‌ها نمونه گیری شد و از آژانس درخواست شد مراحل را ببینند و قرار است بازرسان آژانس فردا (یکشنبه) اینجا بیایند و نمونه را ببینند و نهایت راستی آزمایی و در گزارش آژانس مطرح خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری به تشریح اقدامات انجام شده در گام‌های قبلی نیز پرداخت.

کمالوندی عنوان کرد: قرار بود ۱۵ سال در فردو مواد هسته‌ای نباشد و غنی سازی صورت نگیرد که این کار از چند روز پیش شروع و با انتقال یک سیلندر از سایت احمدی روشن حدود ۲ تن گاز هگزافلوراید UF۶ این کار انجام شد.

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: فردو دو بال دارد یک بال که مشاهده کردید و سانتریفیوژ‌ها در آن مستقر بود و بال دیگر سانتریفیوژ‌های آن جمع آوری شده و اگر قرار باشد ماشین‌هایی برای بالی که جمع آوری شده بیاید از نوع IR۱ نیست و از ماشین‌های پیشرفته استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به استقرار ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو در شش زنجیره ۱۷۴ تایی بعد از برجام گفت: قرار نیست به دو زنجیره ۱۷۴ تایی اورانیوم تزریق کنیم و این‌ها برای ایزوتوپ‌های پایدار در نظر گرفته شده اند. در حال حاضر ایران در حوزه جداسازی عناصر سبک در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: به تدریج ظرفیت غنی سازی در فردو طی روز‌های آینده افزایش می‌یابد. با آمدن فردو ظرفیت ۸ هزار و ۶۰۰ سویی به ۹ هزار و ۵۰۰ سو می‌رسد و نسبت به قبل از برجام فاصله زیادی نداریم.

کمالوندی با بیان اینکه ایران بنا نداشت تعهداتش را انجام ندهد، خاطرنشان کرد: توازن تعهدات و وظایف به هم خورده بود و در نهایت آمریکا از برجام خارج شد و ما گفتیم ما از تعهدات خود کم می کنیم تا توازن برقرار شود. امیدواریم به گام های دیگر نیاز نباشد و طرف مقابل به خودش بیاید و کارهایی که باید انجام دهند، صورت دهند.

وی بیان کرد: در زمان مذاکرات تلاش کردیم که اگر تعهداتی صورت گرفت برای صنعت هسته ای مشکل ساز نباشد. با این نگاه وارد مذاکرات شدیم، وقتی تصمیم گرفته شد که برگردیم به سرعت اقدامات لازم انجام شد و نشان می دهد صنعت هسته ای ما شاداب و سرپاست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: فردا روز مهمی است و مرحله بتون ریزی برای نیروگاه دوم بوشهر را داریم. علیرغم هم فشارها و اینکه آمریکا بوشهر و مرکز نظام ایمنی را تحت تحریم قرار داد. بعد از بتن ریزی نیروگاه دوم وارد فاز بعدی نیروگاه سوم خواهیم شد.

وی درباره بازرسی که از ورود آن به نطنز ممانعت به عمل آمد گفت: به این بازرس اجازه ورود به نطنز داده نشد و اعتبارنامه آن را لغو کردیم و اینها در یادداشت هایی به آژانس اطلاع داده شد. سیستم کنترلی نشان می داد که این بازرس یا آغشته به مواد است یا موادی همراه آن است بارها کنترل شد و گزارشی به آژانس دادیم و غریب آبادی نماینده ایران به شورای حکام ارائه کرد و به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی همه متقاعد شدند و گفتیم اسناد و فیلم ها را نشان می دهیم که حرفمان براساس منطق است.

کمالوندی اضافه کرد: عده ای خواستند از این موضوع سوء استفاده کنند و بگویند ایران پایبند به بحث مصونیت نیست. گزارش ما کامل و جامع بود که چرا ایران از حقوق خود استفاده کرده است و یک گزارش کاملا حقوقی و در یادداشتی به آژانس این قضیه منعکس شد و استدلال هایی را براساس موافقتنامه پادمان ارائه کردیم از جمله اینکه مصونیت یک محدودیتی دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ما به دلیل تجربیات تلخی که داریم یک نمایشگاه دائم از خرابکاری هایی که صورت گرفته داریم و براساس این تجربیات، یک سیستم کنترلی بسیار قوی هست که اجازه نمی دهد اتفاقی بیفتد. بخشی از روش هایی که استفاده کردیم به آژانس توضیح داده شده است. این کنترل ها صورت می گیرد که اتفاقی برای این صنعت مهم نیفتد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید