شاگرد مصباح یزدی: اصولگرایی منسوخ شده‌ کاری با آن نداریم

کدخبر: ۳۱۱۷۷۸
اقتصادنیوز: شرق نوشت: جبهه پایداری که این روزها ساز مخالف می‌زند و عضو شورای وحدت هم نشده است، دیروز آب پاکی را روی دست نه‌تنها سازوکار وحدت بلکه، اصولگرایان ریخت.

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: سقای‌بی‌ریا، سخنگوی سابق جبهه پایداری و عضو فعلی شورای مرکزی این جبهه گفته است که «زمان گفتمان اصولگرایی اندکی منسوخ شده و اکنون گفتمان «نیروهای انقلاب» مطرح است؛ بنابراین جبهه پایداری اساسا کاری با اصولگرایی ندارد؛ هر شخصی ارزش‌های انقلابی را قبول داشته باشد ما نیز او را قبول داریم».

ایده انقلابی و غیرانقلابی و تقسیم‌بندی نیروهای سیاسی به این دو نحله را هم پیش از این حدادعادل مطرح کرده بود. حدادعادل درحال‌حاضر محور شورای وحدت است و جلسات با مدیریت او اداره می‌شود. اگرچه برخی از اصولگرایان می‌گویند او خودش برنامه‌ای برای ورود به انتخابات ندارد. اگرچه ایده حداد با آنچه جبهه پایداری مطرح می‌کند، ظاهرا نزدیک است، اما مشخص است که درون خودشان اختلافات زیاد است و قطعا مراد هر دو از انقلابی و غیرانقلابی متفاوت است که جبهه پایداری تابه‌حال نخواسته زیر چتر شورای وحدت برود.

محمدناصر سقای‌بی‌ریا، در پاسخ به این انتقاد که جبهه پایداری نُت خارج از هارمونی می‌نوازد و با شورای وحدت هماهنگی لازم را ندارد، به انتخاب گفته که «هارمونی واقعی «ارزش‌ها» هستند؛ یعنی «ارزش‌های انقلابی» هر شخص یا جریانی، اگر صحبتی پیرامون برهم‌زدن هارمونی توسط جبهه پایداری دارد، بیاید و در یک گفت‌وگوی مستقیم نشان دهد که ارزش‌های انقلابی را چه جریانی دنبال می‌کند و آیا آنها در مسیر این ارزش‌ها قرار دارند یا خیر».

مدل ویژه انتخاباتی و انتخاب اصلح، عبارات و اصطلاحاتی‌اند که جبهه پایداری در سال‌های اخیر برای جداکردن راه خود از اصولگرایان و نواختن ساز خود از آن استفاده کرده، اگرچه مصدایق خاص خودش را هم برایشان داشته است. زمانی سعید جلیلی و کامران باقری‌لنکرانی مصداق انتخاب اصلح بودند و حالا هم برای مجلس گفته‌اند که شاخص‌های خودشان دارند را که مدل ویژه‌ای برای انتخابات است. شاخص‌هایی که یک‌سری عبارات ارزشی کلی و کلیشه‌ای است و بر سر یافتن مصادیقش احتمالا اختلاف بسیار خواهد بود، چون معیاری برای سنجش آن وجود ندارد.

آقاتهرانی، دبیر کل این جبهه و صادق محصولی، قائم‌مقامش، در ماه‌های اخیر به اشکال مختلف به اصولگرایان و نحوه رفتار انتخاباتی‌شان تاخته‌اند. اصولگرایان همواره جبهه پایداری را مقصر شکست‌های گذشته خود می‌داند؛ اما جبهه پایداری معتقد است از قضا هم‌نوایی با اصولگرایان باعث شکست آنها بوده است. تاجایی‌که بارها گفته‌اند در انتخابات مجلس گذشته که فهرست جدا از اصولگرایان داده بودند، تعداد بیشتری از یاران و نزدیکان خود را وارد پارلمان کرده بودند تا انتخابات مجلس فعلی که ‌کل فهرست واحد اصولگرایان تهران از ورود به مجلس بازماند. جبهه پایداری تقصیر شکست تهران را عناصر و اعضای فهرست می‌داند که در آن همه‌جور فردی از موافق تا مخالف برجام حضور داشته و به اعتقاد آنها خالص یک‌دست نبوده است!

سقای‌بی‌ریا حالا درباره این موضوع که برخی اصولگرایان گفته‌اند در صورت ارائه فهرست جداگانه، جبهه پایداری حق بهره‌گیری از عنوان اصولگرایی را ندارد، بر این باور است که «زمان گفتمان اصولگرایی اندکی منسوخ شده و اکنون گفتمان «نیروهای انقلاب» مطرح است؛ بنابراین جبهه پایداری اساسا کاری با اصولگرایی ندارد؛ هر شخصی ارزش‌های انقلابی را قبول داشته باشد، ما نیز او را قبول داریم. البته این به آن معنا نیست که اصولگرایی را قبول نداشته یا رد کنیم؛ ما نمی‌گوییم آنها نباید باشند، بلکه آنها را می‌پذیریم، اما مسئله این است که فاصله هر دوایری تا مرکز، دور و نزدیک است. متأسفانه برخی اصولگرایان در پی طرد هستند، اما در پی طرد دیگری نیستیم و به‌دنبال تعامل هستیم».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید