توضیح ربیعی درباره جزئیات بسته حمایتی دولت برای خانواده‌های کم‌درآمد

کدخبر: ۳۱۱۸۳۵
اقتصادنیوز: سخنگوی دولت گفت: در جلسه دولت بر چگونگی حمایت اجتماعی-معیشتی از ۷ دهک جامعه بحث شد‌ و تاکید شد که این حمایت بیش از ۱۸ میلیون خانوار را در برخواهد گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در جهانی که افراطی‌گری‌ها در بنیان‌های نظری اسلام به زندگی مردم آسیب می‌رساند هفته وحدت الگو و نمونه‌ای برای ملل مسلمان است.

سخنگوی دولت در خصوص مصوبات امروز هیئت دولت گفت: امروز در جلسه دولت بر چگونگی حمایت اجتماعی-معیشتی از ۷ دهک جامعه بحث شد‌ و تاکید شد که بیش از ۱۸ میلیون خانوار را در برخواهد گرفت که این ترکیبی از درآمد و شاخص‌های برخورداری و گروه‌های هدف مشخص است. این شمولیت، دهک‌های متوسط به پایین را هم در برخواهد گرفت. 

وی ادامه داد: بحث اصلی دولت افزایش قدرت خرید این طبقات اعم از کالاهای مورد نیاز و اساسی است. امکان مصرف این شمول ممکن است متفاوت باشد اما اساس افزایش قدرت خرید است.

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس جمهوری در یزد در زمینه مقابله با فساد و جزئیات موارد ذکر شده، گفت: امروز در دولت تاکید شد که تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اطلاعات مشروح درباره صحبت‌های آقای روحانی ارائه دهند.

وی ادامه داد: ۱.۸ میلیارد دلار اوراق خریداری شده در دولت احمدی نژاد بوده است؛ آنها اخطار دادند پول را بردارید ولی در زمانش صورت نگرفت. اینکه چرا پول در زمان خودش برداشت نشد، ابهام است و باید روشن شود.

وی افزود: پول بابک زنجانی نیز مورد دیگر است؛ ۸۰۰ میلیون دلار او فقط از بانک گرفته است. باید مشخص شود چه کسی دستور این کار را داده؟ بحث دولت عدم بازداشت نیست بحث پیگیری و روشنگری است.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: تحت عنوانی از دولت نفت گرفته شده ولی مشخص نیست پول آن به کجا رفته است. مشخص نیست با آن پول چه کرده‌اند. دولت اتهامی به کسی نمی‌زند ولی خواستار شفافیت است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که حتما باید افکار عمومی را قانع کنیم که اهتمام ما در جهت مقابله با فساد یکسویه و موقتی نیست. نظر دولت مقابله با فساد به شکل ساختارمند و افزایش نظارت مردم است. دولت در موارد دیگر از قوای قضائیه و مقننه و هرکسی که در مقابله با فساد اقدام کرده، حمایت کرده است.

وی افزود: بارها گفته شد ۱۸ میلیارد دلار و در ارتباط با ارز مطالبی را گفتند ولی مشخص شد آن پول چه شده است. این نوع حرف زدن ها شایع شده است.

ربیعی گفت: آیا شیوه تبلیغات در زمینه مقابله با فساد دو قطبی کردن نبود؟ جامعه این احساس را دارد که این اقدام همه گیر بوده است. حاشیه‌سازی‌هایی که صورت می‌گیرد به مبارزه با فساد آسیب می‌زند وگرنه رئیس‌جمهور در انجام رسالت خود پایدار خواهد بود. دولت با مبارزه با فساد مقابله نمی‌کند ولی خواستار مقابله ساختار‌مند و همه جانبه است که سایه امنی برای کسی وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت  در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره انتقاد به رئیس‌جمهور و انتخاباتی خواندن اظهاراتش در یزد گفت: آنچه رئیس‌جمهور در زمینه مقابله با فساد بیان کرد، نشانگر دغدغه است و هیچ ربطی به انتخابات ندارد.

وی افزود: متاسف شدیم که بیانیه‌ای صادر شده و دولت را متهم به چیدمان خطی استانداران کردند ولی نقد به دولت این است که استانداران از یک حزب نیست.

ربیعی تاکید کرد: از مردم بپرسیم و ببینیم که از کدام رفتار در انتخابات نگران هستند؛ بنابراین بهتر است به این نگرانی‌ها پاسخ دهند نه اینکه دولت را متهم کنند. دولت جز ایجاد امنیت و ظرفیت برای حضور همه، دخالتی در انتخابات نخواهد داشت. دولت تلاش می‌کند که مردم احساس کنند که نماینده‌شان می‌تواند در انتخابات ثبت نام کند.

وی تصریح کرد: بنیان دولت از نظر شرعی، تعهد به مردم و اخلاقی دخالت در انتخابات نیست بلکه می‌خواهیم جلوی مداخلات دیگر در انتخابات را بگیریم. من هرگونه انتخاباتی عمل کردن دولت را تکذیب می‌کنم.

وی همچنین با رد انتخاباتی بودن اظهارات رئیس‌جمهور گفت: دولت از روز اول خواستار مقابله با فساد شد. طرح و نامه‌ها وجود دارد و دولت ۶ سال سکوت نکرده است. جامعه شهادت دهد آیا آنچه که در مقابله با فساد بیان شده دوقطبی‌سازی بوده است یا خیر؟

وی افزود: دوقطبی‌سازی پیش از اظهارات رئیس‌جمهور آغاز شده بود. مهم این نیست که مردم هیجانی در انتخابات شرکت کنند و رای دهند. دولت درباره اظهارات رئیس‌جمهور بیانیه می‌دهد و جزئیات را ذکر خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: تلاش می‌کنیم جامعه و دستگاه‌ها در یک مسیر حرکت کنند. دولت خواستار این است که القا نشود برخی در یک گوشه امنیت دارند ولی دیگران متهم می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال بررسی هستیم که دولت به صورت داوطلبانه بخش‌های مربوط به خود در لایحه شفافیت را اجرا کند. همه باید بدانند که دستگاه‌ها و شوراها چگونه رای می‌دهند و چگونه عمل می‌کنند. سامانه‌ای را راه‌اندازی می‌کنیم تا در زمینه شفافیت از مردم نظرگیری شده و به مردم پاسخ داده شود.

ربیعی همچنین گفت: مباحث مطرح شده را به تقابل دو قوه ربط ندهید. حرف‌ها برای رفع اشکالات و بهبود اقدامات است.

سخنگوی دولت در پاسخ به انتقاد از ارز ۴ هزار تومانی گفت: وقتی ارز را اعلام و پول را به بازار تزریق کردیم گفتند چقدر کالا زیاد شده است؛ سوال من این است آیا ما می‌توانیم ارز را از کالاهای کشاورزی و دارو برداریم. منتقدین امروز م‌ گویند چرا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ چرا ۳ هزار و ۸۰۰ نه

وی همچنین در خصوص توزیع شبنامه در مجلس و این که گفته می‌شود رئیس‌جمهور را برکنار خواهند کرد، گفت: سنت شبنامه چیز جدیدی است؛ این که می‌گویند رئیس‌جمهور را پائین می‌کشیم آرامش جامعه را بهم می‌ریزد. هیات رئیسه خودش به این موضوع ورود کرده است و از مجلس هم خواستیم که خودش رسیدگی کند. 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه‌بندی بنزین هم گفت:هفته دیگر اعلام خواهم کرد. سناریوهای مختلفی هست که تامین منابع از کجا صورت می‌گیرد و این‌طور نیست که ما یک جا متمرکز شده باشیم. قضاوت زودرس صورت نگیرد هنوز سناریوها تکمیل نشده فکر می‌کنم در نشست سخنگوی هفته آینده می‌توانم در این مورد توضیحات بیشتری ارائه کنم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که دولت و وزارت ارتباطات برای برخورد با شرکت های متخلف ارزش افزوده که میلیاردها تومان در سال درآمد دارند و بیش از یک میلیون شکایت مردمی درباره فعالیت این شرکت ها ثبت شده، چه برنامه‌ای در پیش خواهد گرفت، گفت: شواهد نشان می‌دهد که این موضوع باعث نارضایتی عمومی شده است. مراجعات زیادی شده بود؛ وزیر مربوطه در این زمینه ورود و گزارشی را ارائه کرد.

وی ادامه داد:  جمع زیادی از مردم پول هایی از آنها اخذ شده که بی اطلاع  هستند و این تأسف انگیز است. نباید بدون اطلاع مردم از آنها پولی اخذ شود. تعداد معدودی از شرکت ها به هر حال ناآگاهانه مردم را عضو این خدمات کردند و مردم آگاهی نداشتند و به طور ناآگاهانه، عضو بخشی از خدمات شدند که ممکن است، تمایلی برای ورود به این خدمات نداشته باشند. 

ربیعی گفت: حتی من شاهد بودم برخی #6*800* را زدند و متوجه شدند که پول آنها کسر شده و اطلاعی نداشتند و این اتفاق خوبی نیست. باید نحوه جذب کاربر و درآمدهای شرکت ها بررسی شود و طبعا پول‌هایی که بدون اطلاع بوده به مردم برگردانده شوند. از جهرمی می خواهم که بیشتر در این زمینه توضیح بدهد و از اساس آنچه که مورد اعتراض وزیر بود، توضیح دادم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید