نظر آیت‌الله هاشمی درباره ائتلاف اعتدالیون اصولگرا و اصلاح‌طلب چه بود؟

کدخبر: ۳۱۲۱۴۹
اقتصادنیوز: محمد هاشمی رفسنجانی گفت: اگر هدف پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات است، راهی جز ائتلاف وجود ندارد و این ائتلاف باتوجه به سیاست‌ها و خط و مشی‌ها تعیین می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نیروهای سیاسی برای پیروزی در انتخابات راهی جز ائتلاف ندارند، گفت: پس از انقلاب اسلامی جریان‌های مختلفی اعم از اصولگرایی، اطلاح‌طلبی و اعتدال شکل گرفت که هیچ کدام اینها در تمام فرازونشیب‌های تمام این سال‌ها به‌تنهایی پیروز انتخابات نشدند یا به تعبیری ضریب نفوذ احزاب در جامعه به تنهایی به۵۱ درصد نمی‌رسد و از ۲ و ۳درصد شروع می‌شود و معمولا تا ۲۵درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: البته این ضریب نفوذ در برهه‌هایی تا ۴۰درصد مشاهده شده است؛ بنابراین اگر هدف پیروزی در انتخابات است، راهی جز ائتلاف وجود ندارد و این ائتلاف باتوجه به سیاست‌ها و خط و مشی‌ها تعیین می‌شود؛ همان‌طور که اصلاح‌طلبان با نیروهای معتدل اصولگرا در انتخابات‌های سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ به ائتلاف رسیدند. بحث‌هایی هم که در رسانه‌ها یا فضای مجازی مطرح می‌شوند، نمی‌تواند ملاک عمل باشند زیرا معمولا تصمیم‌گیری درباره ائتلاف در لحظات آخر و با بررسی کاندیداها انجام می‌شود که ممکن است این ائتلاف به شکل لیست مشترک انتخاباتی بروز کند.

هاشمی در خصوص خواست و تمایل آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به ایجاد ائتلاف میان گروه‌های معتدل هر یک از جناح‌های سیاسی با یکدیگر اظهار کرد: راه صحیح اداره مملکت ایجاد وحدت است. ما پیرو اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع) هستیم و فضای جامعه اسلامی را متکی بر اخلاق می‌دانیم. در چنین فضایی ضرورت دارد که مردم، مسئولان و احزاب سیاسی همه باهم در ایجاد شرایطی سالم و به دور از بداخلاقی‌های سیاسی مشارکت کنند.

وی گفت: هدف انقلاب اسلامی این است که جامعه اسلامی در سطح جهان الگو باشد. چنین شرایطی تنها با وحدت میان نیروهای منطقی و معتدل محقق می‌شود و تردید نکنید که اختلاف‌ها ریشه‌ای نیست و سلیقه‌ای است که باید برطرف شوند تا کشور در فضایی آرام، معتدل و مبتنی بر اخلاق حرکت کند و هرکس به سهم توانایی خودش در این امر شریک باشد. مرحوم آیت‌الله هاشمی هم نظرشان همین بود و آرزو داشتند که عرصه سیاست را تؤام با اخلاق، اعتدال و وحدت ببینند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید