عراقچی: اروپا برای حفظ برجام باید آماده پرداخت هزینه باشد

کدخبر: ۳۱۲۶۵۶
اقتصادنیوز: معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه هلند و همتای هلندی خود با انتقاد از بی عملی اروپا در اجرای تعهدات برجامی تاکید کرد: اروپا اگر خواستار حفظ برجام است باید در این زمینه آماده پرداخت هزینه باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی که برای شرکت در سومین نشست رایزنی‌های سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و هلند به لاهه سفر کرده است، در مذاکرات چند ساعته با همتای هلندی خود در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای، از جمله برجام، ابتکار صلح هرمز، امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس و دریای سرخ، تحولات منطقه‌ای و همکاری‌های اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این مذاکرات ضمن انتقاد از بی عملی اروپا در خصوص اجرای تعهدات خود در برجام و تبیین گام‌های چهارگانه ایران در کاهش تعهداتش ذیل برجام تاکید کرد: اگر اروپا خواستار حفظ برجام است باید در این زمینه آماده پرداخت هزینه باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: حق ایران برای توقف تمام یا بخشی از تعهداتش در برجام به رسمیت شناخته شده است و آنچه که ایران تاکنون انجام داده است، نقض برجام به شمار نمی‌رود.

سید عباس عراقچی با اشاره به ارائه طرح صلح هرمز از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود و ابتکار صلح هرمز با همین هدف طراحی شده است.

عراقچی تاکید کرد: هیچ نیازی به ائتلاف‌هایی که تنها منجر به افزایش تنش در منطقه می‌شود، نیست.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در روابط اقتصادی دو کشور تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت هلند شرایط فعالیت بین شرکت‌های هلندی و ایرانی را تسهیل کرده و اطمینان‌های لازم را برای بنگاه‌های اقتصادی کشورش فراهم کند.

طرف هلندی نیز در این دیدار بر نقش ایران در تامین صلح و ثبات منطقه‌ای تاکید و تصریح کرد که هلند به دنبال کاهش تنش در منطقه است.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی همچنین با استف بلوک وزیر امور خارجه هلند نیز ملاقات و در خصوص موضوعات بین المللی به ویژه آخرین تحولات برجام و نیز راه‌های گسترش مناسبات میان دو کشور مذاکره و تبادل نظر کرد.

عراقچی در این دیدار سیاست جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی خود را تشریح و تاکید کرد: این اقدام در چارچوب حقوق ایران در برجام صورت می‌گیرد و تا زمان تامین منافع ایران ادامه خواهد یافت.

همچنین وزیر امور خارجه هلند در این دیدار با تاکید مجدد بر ضرورت حفظ  برجام اظهار داشت: هلند از ابتکار فرانسه برای پیدا کردن راه حل خروج از بحران جاری حمایت می‌کند.

عراقچی همچنین با حضور در موسسه روابط بین الملل هلند (کلیخندال) نیز طی سخنانی در جمع مدیران و کارشناسان این موسسه در خصوص برجام و راهکار اروپا برای حفظ آن سخنرانی کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید