بیژن مقدم:

اصلاح‌طلبان در انتخابات هزینه روی کارآوردن دولت روحانی را می‌پردازند

کدخبر: ۳۱۲۷۸۳
اقتصادنیوز: تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دولت می توانست اصلاح قیمت حامل های انرژی را با کمترین هزینه به اجرا درآورد حال آنکه متأسفانه با بیشترین هزینه اجرای این طرح را به جامعه تحمیل کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، طرح سهمیه بندی بنزین به اجرا درآمد اما امروز این سئوال مطرح است که آیا این مسئله می تواند موقعیت جناح های سیاسی را در انتخابات مجلس بالا و پایین کند.

بیژن مقدم معتقد است: از دو سه ماه آینده رقابت‌های انتخاباتی که شروع می شود، این بحث ها دوباره به میان می آید و بعضی نامزدها به موضوع سهمیه بندی اشاره می کنند و موضع انتقادی می گیرند تا خود را همراه مردم نشان دهند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

*****

آثار و تبعات طرح سهمیه بندی بنزین فقط در حوزه انرژی محدود نشد و در هر دو جناح با واکنش هایی همراه بود؛ به نظر شما اجرای این طرح بر آرایش سیاسی کشور تأثیر خواهد داشت و معادلات انتخاباتی را دستخوش تغییر خواهد کرد؟

بله، می تواند در انتخابات دستاویزی برای موافقان و مخالفان این طرح شود. معتقدم هرچند برخی شاید اجرای طرح سهمیه بندی و گرانی بنزین را به حساب شجاعت دولت بگذارند اما دولت به عنوان مجری و بانی این طرح بیشترین تاوان را خواهد داد. در این چند روز شاهد بودیم نمایندگان مجلس هم سعی کردند خود را بی خبر از همه جا نشان دهند و با این روش صف خود را از ماجرای سهمیه بندی جدا کنند که شائبه انتخاباتی بودن این رفتارها مشهود بود، گرچه ادامه نخواهد داشت.

البته از دو سه ماه آینده رقابت‌های انتخاباتی که شروع می شود، این بحث ها دوباره به میان می آید و بعضی نامزدها به موضوع سهمیه بندی اشاره می کنند و موضع انتقادی می گیرند تا خود را همراه مردم نشان دهند.

از هر دو جناح شاهد رفتارهای انتقادی به طرح سهمیه بندی بودیم. آقایان محمود صادقی و قسیم عثمانی استعفا دادند، در مقابل آقای ذوالنوری و پایداری‌ها دنبال توقف این طرح بودند و بعد هم برای استیضاح آقای روحانی و آقای لاریجانی امضا جمع کردند. به نظر شما جامعه حرکت انتقادی کدام طیف را قبول می کند؟

جامعه با هیچ کدام همراهی نمی کند چون در آن صداقت نمی بینند. در گذشته نیز مردم استعفاهای اینچنینی شاهد بودند اما بعد دیدند چند روز بعد مستعفی‌ها سر صندلی‌های خود برگشتند. مردم می دانند استیضاح رئیس جمهور و رئیس مجلس هم شکل نمی گیرد، به این دلیل که نمونه های بی نتیجه اش را در گذشته داشتیم. در واقع جامعه این حرکت ها را احساسی و مقطعی می داند.

یعنی مردم این حرکت ها را پوپولیستی تلقی می کنند؟

بله. از این جنس می بینند.

شما معتقدید دولت بیشترین تاوان را درباره سهمیه بندی بنزین می دهد آیا اصلاح طلبان نیز پای صندوق های رأی تاوان این تصمیم را می پردازند یا مردم بحث اصلاح طلبان را از دولت جدا می دانند؟

اصلاح طلبان به خاطر انتخابات سال 98 می خواهند سفره شان را از دولت جدا کنند و موضع اپوزیسیون نسبت به آقای روحانی می گیرند اما این سفره جداشدنی نیست. آنها سهم اصلی را در روی کار آوردن این دولت و مجلس داشتند بنابراین نمی توانند از پاسخگویی شانه خالی کنند بنابراین تاوان مجموعه عملکرد دولت در حوزه سیاست های اقتصادی دولت را خواهند داد، یکی از این سیاست ها نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین است. اکثریت قریب به اتفاق سیاسیون و اقتصاددان ها موافق سهمیه بندی بنزین بودند اما نکته آنجا که دولت می توانست اصلاح قیمت حامل های انرژی را با کمترین هزینه به اجرا درآورد حال آنکه متأسفانه با بیشترین هزینه اجرای این طرح را به جامعه تحمیل کرد.

احتمال دارد که مردم از صندوق های رأی قهر کنند؟

همه احزاب و رسانه ها باید مردم را به حضور در پای صندوق های رأی دعوت کنند. معتقدم همان طور که جامعه را نسبت به عواقب کارهای خشونت آمیز انذار می دهیم باید آنها را به سمت گزینه های صحیح از جمله حضور در پای صندوق رأی تشویق کرد. یعنی بگوییم مردم اگر می خواهید امور درست شود به گزینه های مناسب در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری رأی دهید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید