حسام‌الدین آشنا: باید نهاد مستقل حقوق بشر تشکیل شود

کدخبر: ۳۱۳۱۸۹
اقتصادنیوز: مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت تشکیل نهاد مستقل حقوق بشر گفت: این نهاد باید بتواند به شکایت های حوزه حقوق بشر و شهروندی رسیدگی کند و گزارش های مشروع و قابل استناد در سطح ملی و بین‌المللی ارائه دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، حسام الدین آشنا روز شنبه در پنجاه و نهمین نشست مشترک شورای هماهنگی امور حقوقی و دستیاران حقوق شهروندی دستگاه های اجرایی افزود: باید نهادی مستقل از دولت، مجلس و قوه قضائیه وجود داشته باشد که این نهاد به صورت قانونی تشکیل شود اما تحت نظارت و فشار کارگزاران دولت یا ضابطان قضایی نباشد.

وی ادامه داد: بدون تشکیل این نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی، منشور ناقص است زیرا وقتی از حقوق شهروندی و نقض آن صحبت می کنیم خیلی نباید انتظار داشت کسانی که آن را نقض کنند، آن را گزارش دهند.

آشنا اظهار داشت: این نهاد باید بتواند نتایج بررسی های خود در حوزه حقوق بشر و شهروندی را صریح و علنی منتشر کند؛ چنین نهاد ناظری می تواند حقوق شهروندی را از متن صامت به روح پویا در جامعه تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: مسأله حقوق بشر در کشور مورد سوءاستفاده و سوءبرداشت قرار گرفته است و برای رفع آنها و عمیق تر کردن توجه مسئولان به مسأله حقوق بشر و شهروندی معاونت حقوقی رایزنی های با شورای عالی امنیت ملی داشته است.

آشنا اضافه کرد: همچنین باید با قوه قضائیه رایزنی هایی انجام و تشریح شود که این نهاد تداخلی با فعالیت های ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ندارد.

مشاور رئیس جمهوری گفت: امیدواریم امسال با تشکیل یک نهاد مستقل حقوق بشر و شهروندی بتوانیم به دستاوردهای حقوق بشری و حقوق شهروندی دولت و جامعه بیفزاییم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید