میرلوحی: قبل از بحث ائتلاف، واعظی و نوبخت به یاد بیاورند چه قول‌هایی دادند

کدخبر: ۳۱۳۶۴۲
اقتصادنیوز: یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: قبل از بحث ائتلاف باید آقای واعظی و دوستانشان به حرف‌هایشان در سال94 بازگردند و به‌یاد بیاورند که چه چیزهایی در آن زمان می‌گفتند. برای ائتلاف مجدد باید امثال آقای واعظی و نوبخت که از مواهب ائتلاف استفاده کردند به قول‌های خود بازگردند تا ببینیم در آینده چه می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، سیاست اصلاح‌طلبان در چند انتخابات اخیر از ریاست‌جمهوری گرفته تا مجلس، شورای شهر و حتی مجلس خبرگان قانونی اساسی توانست معادلات جبهه اصولگرایی را قدری برهم بزند زیرا دستِ‌کم ائتلاف اصلاح‌طلبان با نیروهای اصولگرای معتدل، باعث باخت 30 بر هیچ مخالفان اصلاحات در تهران شد و چنین سیاسی باعث شد تا مجلس دهم متفاوت از مجلس پیشین خود شود اما مسیر ائتلاف خالی از چالش هم نبود زیرا به‌محض آنکه انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و حسن روحانی راهی پاستور شد، نیروهای اعتدالی اعتنای چندانی به حامیان خود نکردند و سهم اندکی از دولت را به اصلاح‌طلبان واگذار کردند یا آنکه بعد از انتخابات مجلس بسیاری از لیست امید خود را پایبند به مواضع اصلاح‌طلبان ندانستد و عملا از لیست خارج شدند. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داد تا در چندوقت اخیر نیروهای اصلاح‌طلب به‌صورت مدام بر حضور اصلاح‌طلبانه در انتخابات و به‌دور از ائتلاف تأکید کنند؛ هرچند این موضع نیز شاید نتواند ثابت باشد زیرا برخی می‌گویند در صورت ردصلاحیت گسترده نیروهای اصلاح‌طلب، این جبهه برای باقی‌ماندن در قدرت رسمی راهی جز ائتلاف در پیش نخواهد داشت.

محمود میر‌لوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون در انتخابات اخیر مجلس را محتمل می‌دانید، به «نامه‌نیوز» گفت: «هنوز سیاست نهایی انتخاباتی اصلاح‌طلبان مشخص نشده و در حال تدوین است اما از قرائن موجود می‌توان دریافت که احتمال ائتلاف نیروهای اصلاح‌طلب با اصولگرایان معتدل چندان قوی نیست؛ به‌خصوص آنکه اکنون در شرایطی قرار داریم که آحاد مردم از جمله جوانان از شرایط فعلی راضی نیستند و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند دوباره این ریسک را بپذیرند که مسئولیت عملکرد نیروهای غیراصلاح‌طلبان به نام ایشان نوشته شود. در مجلس فعلی مشاهده کردیم که چه تعدادی با نردبان لیست امید وارد مجلس شدند اما در بزنگاه‌های مختلف نه‌تنها بر قرار خود با اصلاح‌طلبان استوار نماندند بلکه وارد مواجهه شدند و کار تا جایی پیش رفت که رضایت دادند که ریاست کمیسیون امینت ملی یا کمیسیون بهداشت مجلس به نیروهای جبهه پایداری واگذار شود اما در اختیار اصلاح‌طلبان قرار نگیرد. واقعیت این است وقتی به چندسال اخیر نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که آن اتفاقی که انتظارش را داشتیم محقق نشد اما به هر روی معلوم نیست که در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد و مقوله انتخابات سازوکار خودش را دارد و ممکن است در سیاست‌گذاری‌های انتخاباتی هر اتفاقی بیفتند. شورای عالی سیاست‌گذاری و بزرگان جبهه اصلاحات به صورت مدام با استان‌های مختلف در تماس هستند و مشغول ارزیابی‌اند که سیاست نهایی انتخاباتی چه باید باشد. نمی‌گویم که امکان ائتلاف ناممکن است اما احتمالش را ضعیف می‌دانم. در حال حاضر ارزیابی‌ها حاکی از آن است که ما باید بتوانیم نیروهای واقعا اصلاح‌طلب را وارد مجلس کنیم؛ ولو آنکه با نامزدهای حداقلی اما اصلاح‌طلب به میدان بیاییم و نتوانیم لیست‌های انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه را به صورت کامل پر کنیم».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ارزیابی ردصلاحیت‌ها در این دوره انتخابات اظهار کرد: «در تمام این‌سال‌ها دیده‌ایم که جریان‌ اصولگرایی هم یک‌پارچه نیست؛ از یک سو نیروهای معتدل اصولگرا حضور دارند و از سوی دیگر اصولگرایانی که قائل به موازین پیشین اصولگرایی هستند که دسته اخیر هم خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ پایداری‌ها که نزدیک به آقای احمدی‌نژادند و طیف دیگری که با احمدی‌نژاد نیست اما با اصلاحات‌هراسی برای خود مخاطب جذب می‌کند. اصولگرایان غیرمعتدل می‌خواستند مجلس نهم در مجالس بعدی هم تکرار شود و راضی نبودند که صدایی غیر حمله به برجام و حمله اصلاحات از مجلس شنیده شود اما با اقبالی که مردم به برجام و جبهه اصلاحات نشان دادند، آرزوهای آنها نقش بر آب شد. این طور نیست که یک عده بنشینند و جامعه را مهندسی کنند و مردم هم یا به ناچار به ایشان رأی دهند یا از انتخابات کناره بگیرند. آنها چنین فضایی را می‌پسندند اما همان زمان هم می‌گفتیم که این مسیر بادوام نیست و شرایط دنیا، شرایط کشور و فضای مجازی اجازه تک‌صدایی نخواهد داد. اگر قرار مسیر سال‌های 92، 94 و 96 ادامه یابد باید در سال98 هم شرایط بازتر از گذشته شود تا نیروهای اصلاح‌طلب بتوانند در انتخابات شرکت کنند که در این صورت احتمالا یک انتخابات پر شور را شاهد خواهیم بود اما اگر قرار بر این باشد فضا بسته‌تر از سال‌های اخیر شود و اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت مواجه شوند، تردید نکنید که مسیر براندازها هموار می‌شود زیرا این اصلاح‌طلبان هستند که همواره توانسته‌اند آراء خاکستری را به میدان انتخابات بیاورند. ما تصور می‌کنیم که بزرگان کشور و تصمیم‌گیرندگان شورای نگهبان راضی به مشارکت حداقلی مردم در انتخابات و تک‌صدایی در کشور نشوند و اجازه حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات را می‌دهند زیرا می‌دانند که مردم هنوز یگانه راه اِعمال نظر خود در تصمیم‌گیری‌های کشور را صندوق انتخابات می‌دانند که اگر این نبود با آشوبگران اخیر که با هدایت عربستان، آمریکا و اسرائیل قصد ناامنی در کشور داشتند، همراهی می‌کردند».

او در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در صورت ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون در این دوره انتخابات آیا سازوکارهای ائتلاف هم مشخص می‌شود یا خیر، گفت: «قبل از بحث ائتلاف باید آقای واعظی و دوستانشان به حرف‌هایشان در سال94 بازگردند و به‌یاد بیاورند که چه چیزهایی در آن زمان می‌گفتند. برای ائتلاف مجدد باید امثال آقای واعظی و نوبخت که از مواهب ائتلاف استفاده کردند به قول‌های خود بازگردند تا ببینیم در آینده چه می‌شود».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید