واکنش خباز به تلاش‌ها برای استیضاح روحانی و وزرای دولت/ استیضاح‌کنندگان برای غرق‌نشدن دست‌وپا می‌زنند

کدخبر: ۳۱۴۱۲۱
اقتصادنیوز: محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: استیضاح‌کنندگان در روزهای آخر مجلس به دلیل آنکه در حوزه‌های انتخابیه خود با انتقادهای زیادی روبه‌رو هستند و عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته‌اند به انتحار دست می‌زنند و می‌خواهند برای غرق نشدن هرکاری بکنند. از حد نصاب انداختن دولت یا استیضاح رئیس‌جمهور هم در چنین برنامه‌ای تعربف می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، برخی از نیروهای اصولگرا در مجلس مخالفت خود با دولت روحانی را به میزانی بالا برده‌اند که حتی سخن از سقوط کابینه روحانی از طریق از حدنصاب انداختن آن به میان می‌آوردند و حتی گفته می‌شود طرح بعدی آنها استیضاح رئیس‌جمهور است. این درحالی است که شرایط کشور به نحوی است که اقتضا می‌کند فضای همدلی افزایش یابد اما در نگاه برخی از نمایندگان مخالفت با روحانی در اولیت قرار دارد.

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب باور دارد که مخالفت‌های برخی از اصولگریان با دولت صرفا مربوط به مقطع کنونی نیست و ریشه در گذشته دارد. او درباره علت چنین مخالفت‌هایی به «نامه‌نیوز» گفت: «مخالفان کینه‌توز روحانی در مجلس از روز نخست دولت عداوت خود را آشکار کردند و حتی به یاد داریم که یکی از نمایندگان در یکی از جلسات رأی اعتماد به کابینه دولت اول روحانی از وضعیت گرانی، بیکاری و تورم گلایه می‌کرد و مسئولش را دولت آقای روحانی می‌دانست درصورتی که دولت هنوز به طور کامل کارش را شروع نکرده بود. این یک مثال بود از میزان عداوت‌ورزی برخی از نمایندگان. دولت اول روحانی به سختی توانست از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرد و همان زمان دلواپسان می‌گفتند که این دولت یک‌بار مصرف است یعنی روحانی اولین رئیس‌جمهوری می‌شود که یک‌دوره خواهد بود و بیش از چهار سال رئیس‌جمهور باقی نمی‌ماند. چهار سال بر این طبل کوبیدند و وقتی در دور دوم حتی رأی بیشتری نسبت به دور اول آورد از سر عصبانیت هرکاری از دستشان برآمد کردند و هرکاری که از دست روحانی برآمد را منفی جلوه می‌دادند و میزان سوال‌های نادرستشان را به اندازه‌ای افزایش دادند که واقعا وزرا از کار اصلی خود بازمانده بودند و سراسر در مجلس بودند تا به سوالات غیرقانونی و غیرمنطقی برخی از نمایندگان پاسخ دهند اما خدا عنایت کرد که این دولت به کارش ادامه داد و مجلس هم به پایان راه خود نزدیک شده است. انتظار این بود که آن نمایندگانی همه همت خود بر تخریب دولت مصروف می‌داشتند به رأی مردم احترام می‌گذاشتند و از عداوت دوری می‌کردند که متأسفانه چنین نشد. اکنون هم در روزهای آخر مجلس به دلیل آنکه در حوزه‌های انتخابیه خود با انتقادهای زیادی روبه‌رو هستند و عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته‌اند به انتحار دست می‌زنند و می‌خواهند برای غرق نشدن هرکاری بکنند. از حد نصاب انداختن دولت یا استیضاح رئیس‌جمهور هم در چنین برنامه‌ای تعریف می‌شود».

این فعال سیاسی ادامه داد: «البته تردید نکنید که کاری از دستشان بر زیرا مملکت که ملک طلق کسی نیست که هر کاری بخواهند بکنند. تندروها به بن‌بست رسیده‌اند و نمی‌توانند نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند. حتی من مشکوک هستم که هر آنکس که این‌قدر تندروی می‌کند نفوذی باشد زیرا تمام حرف‌های آنها سوژه معاندین نظام مانند ترامپ و نتانیاهو را تأمین می‌کند. این کشور صاحب دارد و مردم بصیر ایران اجازه به نتیجه رسیدن تندروی‌های آنان را نمی‌دهند. آنها برای غرق‌نشدن دست‌وپا می‌زند یامی‌خواهند اگر غرق شدند دیگران را هم با خود به زیر آب ببرند که در نظام ایران چنین امری محقق نمی‌شود و انشالله دولت تا پایان دوره‌اش با صلابت به کارش ادامه می‌دهد».

خباز درباره اقداماتی که دولت می‌تواند انجام دهد تا ثبات اقتصادی و آرامش روانی را به کشور بازگرداند، اظهار کرد: «ما باید صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا کنیم. دولت باید گوش شنوا داشته باشد و انتقادها و پینشهادها را بشوند و اعتراض‌ها را به رسمیت بشناسد. در بعضی از کشورها در مقابل پارلمان، کاخ ریاست‌جمهوری یا قوه قضائیه زمین بزرگی اختصاص داده شده است که مردم در آنجا به اعتراض بپردازند تا علاوه بر آنکه تخلیه روانی شوند، دغدغه‌هایشان را به مسئولان منتقل کنند. ما باید اعتراضات را رسمیت بشناسیم تا حربه سوءاستفاده دست دشمن ندهیم. از سوی دیگر دولت نباید ابهام‌ها را بی‌پاسخ بگذارد. باید به مردم پاسخ دهد تا اقناع عمومی صورت بگیرد».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید