ماراتن جایگزینی بنزین

کدخبر: ۳۱۴۹۴۷
اقتصادنیوز: برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین می‌توانید خودروی خود را گازسوز کنید یا سری هم به سایت آب‌سوز کردن محصولات بنزین‌سوز بزنید، اما مسیر سومی هم وجود دارد و آن پارک خودرو در گوشه‌ای از حیاط یا پارکینگ منزل و انتخاب حمل‌ونقل عمومی برای تردد در شهر. هر چند در رویه معمول جهانی با تغییر قیمت سوخت، الگوی مصرف نیز تغییر می‌کند، اما در ایران تغییر الگوی مصرف با چالش‌های زیادی همراه است.
ماراتن جایگزینی بنزین

به گزارش اقتصادنیوز: به عنوان نمونه به‌دلیل استفاده مالکان خودرو از یارانه بنزین تغییر این الگو به سختی صورت می‌گیرد. اگر چه با افزایش قیمت بنزین در هر مقطعی، مشتریان در روزهای نخست گرانی این فرآورده نفتی، دست به عصا می‌شوند و بالاجبار در استفاده از بنزین صرفه‌جویی می‌کنند اما تجربه نشان داده که این رفتار نهایتا تا دو ماه دوام دارد و بعد از آن الگوی مصرف قبلی جای خود را به هر ایده‌ای برای صرفه‌جویی در سوخت بنزین می‌دهد. در این بین بسیاری از خودروداران با چشم‌پوشی از پیشنهاد سوم مبنی بر استفاده از حمل‌ونقل عمومی خواهان به‌کارگیری خودروی شخصی خود در هر زمان و موقعیتی هستند حتی اگر خودرو را به کارگاه تبدیل سوختی بسپارند که چندان از ایمنی و استاندارد قطعات آن اطمینان خاطر نداشته باشند. بعد از افزایش قیمت بنزین چه در دولت نهم و چه در دولت دوازدهم بسیاری از مالکان خودرو برای جبران هزینه بنزین گرایش زیادی به محصولات گازسوز پیدا کردند. این در شرایطی است که همیشه فاصله قیمتی فاحشی میان گاز و بنزین در کشور وجود داشته است. درحال‌حاضر نیز با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتحادیه سوخت‌های جایگزین این اتحادیه خود را برای اداره کارگاه‌هایی آماده می‌کند که قرار است به زودی با هجوم متقاضیان سوخت گاز بار دیگر فعال شوند. این کارگاه‌ها بعد از افزایش قیمت بنزین در دولت نهم فعالیتشان اوج گرفت اما در این سال‌ها با توجه به کاهش متقاضیان بسیاری از این مراکز تعطیل یا فعالیت محدودی دارند. حالا اما باز هم موج گازسوز کردن خودروها برای صرفه‌جویی در بنزین به نوعی همه‌گیر شده چراکه به گفته رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین هزاران متقاضی در سامانه‌ای که این اتحادیه در نظر گرفته ثبت نام کرده‌اند. اما آنهایی که به دنبال گازسوز کردن خودروهای خود نیستند و از سوخت گاز نیز دل خوشی ندارند این روزها پیگیر ثبت خودروی خود در سامانه‌ای هستند که قرار است خودروی آنها را آب‌سوز کند. آب‌سوز کردن خودرو هم این روزها یک راه عجیب برای دور زدن بنزین ۳ هزار تومانی معرفی می‌شود. اختراعی که از دو، سه سال پیش رسانه‌ای شده و حالا با بالا گرفتن تب و تاب قیمت بنزین، سامانه‌ای برای ثبت‌نام در طرح آب‌سوز کردن خودرو راه‌افتاده است. مدعیان آب‌سوز کردن خودروها تاکید می‌کنند که توانسته‌اند آب‌سوز کردن خودرو را تا ۵۰ درصد تجاری کنند و مصرف سوخت خودروها را به نصف کاهش دهند. با این وجود متخصصان علمی می‌گویند آب‌سوز کردن خودرو اصلا امکان‌پذیر نیست. شاید بتوان برای مدتی از آب به‌عنوان سوخت جانبی استفاده کرد، اما این کار می‌تواند آسیب جدی به قطعات خودرو وارد کند. با این حال مدعیان آن همچنان بر توانمندی خود در این زمینه تاکید و حتی سایتی برای ثبت‌نام متقاضیان طراحی و معرفی کرده‌اند که در آن با وارد کردن مشخصات‌تان، درخواست خود را برای آب‌سوز کردن خودروی شخصی اعلام می‌کنید. هزینه آب‌سوز کردن خودرو رقمی حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. برای آب‌سوز کردن خودرو باید مشخصات خود و خودروی مورد نظرتان را در سایت مذکور ثبت کنید و منتظر تماس کارشناسان بمانید. اینکه تا حالا چه تعداد متقاضی برای آب‌سوز کردن خودروها در سایت یاد شده ثبت‌نام کردند بماند، اما آیا در کشوری که رو به خشکسالی می‌رود این رویه می‌تواند تداوم داشته باشد.اگر هم استفاده از آب در خودرو معمول شود آن وقت باید دنبال راهی برای صرفه‌جویی در آب بود. اما کارشناسان در مورد خودروی آب‌سوز چه می‌گویند؟

در این زمینه امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره امکان‌پذیر بودن آب‌سوز کردن خودرو می‌گوید بنده یک خودرو را از نزدیک بازدید کردم که به ظاهر موتور آن با آب کار می‌کند، اما نکته اینجاست که هیچ‌گاه در یک دستگاه سنجش استاندارد، تست نشده‌اند و نمونه تست شده این خودرو‌ها وجود خارجی ندارد.کاکایی تاکید می‌کند که سه برنامه بین‌المللی آمریکایی در این زمینه وجود دارد که ادعا می‌کند خودرو با آب کار می‌کند که چگونگی آن براین اساس است که در موتور احتراق داخلی، آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرده و هیدروژن را می‌سوزانند. در حقیقت در اینجا آب را باید الکترولیت کرد. زمانی که می‌خواهیم آب را الکترولیت کرده و هیدروژن آن را محترق کنیم، نیاز به انرژی بیشتری است بنابراین یک منبع انرژی اضافه لازم است؛ بنابراین نمی‌توان با روش‌های الکتریکی یک موتور احتراق داخلی را برای مدت زیادی به حرکت درآورد. وی ادامه می‌دهد که روش دیگری که احتمالا این افراد از آن استفاده می‌کنند این است که می‌توان آب را روی یک ماده شیمیایی ویژه‌ای همچون ترکیب پتاسیم-آلومینیوم ریخت که در این حالت هیدروژن و اکسیژن تولید می‌شود، که هیدروژن در نقش سوخت عمل خواهد کرد. با توجه به اینکه آب را نمی‌سوزانیم بلکه تجزیه کرده و هیدروژن را استفاده کرده و می‌سوزانیم، در ظاهر آب در محل سوخت جایگزین بنزین می‌شود، اما باید دید بعد از یک مدت چه ماده اضافه‌ای به این آب اضافه می‌شود. این ماده اضافه به تمام اجزای داخلی موتور و خودرو آسیب زده و پس از مدتی باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه سوخت و بنزین، هزینه تعمیر خودرو کرد و حتی قید کل خودرو را نیز زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید