امیر قطر به نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در عربستان نرفت

کدخبر: ۳۱۵۷۶۱
اقتصادنیوز: خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد که هیأت اعزامی این کشور به جلسه سران شورای همکاری که در عربستان برگزار می‌شود، به ریاست نخست‌وزیر خواهد بود نه امیر این کشور.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در سایه بحران در روابط قطر و عربستان، تا ساعاتی دیگر در ریاض آغاز می‌شود.

نشست مقدماتی در سطح وزیران شورای همکاری خلیج فارس دیروز پس از بحث بر سر نامزدی «نایف الحجرف» برای تصدی منصب دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس به کار خود پایان داد.

به گزاری خبرگزاری رسمی قطر، هیأت اعزامی قطر به ریاست «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست وزیر و وزیر کشور قطر در این نشست حضور خواهد داشت.

وبگاه خبری الجزیره نوشت: وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در نشست دیروز خود اطمینان خاطر دادند که اجلاس امروز روند همکاری و تحقق خواسته‌های شهروندان کشورهای عضو این شورا به سمت ارتباط، همبستگی و تکامل بیشتر را تقویت خواهد کرد.

با وجود اینکه اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در عربستان برگزار می‌شود، اما امارات ریاست چهلمین دوره آن را به جای عمان که رئیس سی و نهمین دوره این اجلاس بود، بر عهده خواهد داشت.

شاه عربستان اخیرا از «تمیم بن حمد» امیر قطر دعوت کرد که در این اجلاس شرکت کند. روابط دیپلماتیک قطر با عربستان و سه کشور دیگر عربی بیش از دو سال است که قطع شده است،‌ اما  منابع کویتی، روابط دوحه و ریاض را  طی هفته‌‌های اخیر رو به بهبودی خواندند.

«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت هم گفته است که کشورش همچنان به حل بحران خلیج فارس خوشبین است. او تاکید کرده که گام‌ها برای آشتی و کانال‌ها برای رفع اختلافات در مسیر درست و مطابق با برنامه‌هایی ثابت و پیشرفته برداشته شده است.

این مقام کویتی تاکید کرد که اصلا نسبت به فضای تلاش‌ها برای رفع اختلاف میان اعضای شورای همکاری نگران نیست و به این قضیه خوش بین است که به اختلافات به زودی به بخشی از زمان گذشته تعلق خواهد گرفت.

«عبداللطیف الزیانی» دبیر کل شورای همکاری هم گفته است که مرحله آتی شاهد توسعه بزرگ در روابط شورای همکاری با بسیاری از کشورهای دنیا خواهد بود و مذاکرات تجارت آزاد و تقویت شراکت راهبردی با کشورهای دوست از سر گرفته می‌شود.

چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس به علاوه مصر تحت رهبری ریاض برای ازسرگیری روابط خود با قطر ۱۳ شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره را مطرح کرده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید