نظر سازمان ملل درباره نقش داشتن ایران در حمله به آرامکو عربستان

کدخبر: ۳۱۵۸۷۳
اقتصادنیوز: سازمان ملل متحد نتوانست تأیید کند که حملات ماه سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی توسط طرف ایرانی انجام شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، اسپوتنیک به نقل از آژانس بلومبرگ نوشت، با استناد به گزارش دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت اعلام شده است، که سازمان ملل نتوانسته تأیید کند که حملات در ماه سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی توسط ایرانیان انجام پذیرفته است.

در اواخر ماه سپتامبر به تاسیساتی در میادین نفتی بقیق و خریص حمله شد که در نتیجه عربستان بیش از نیمی از تولید نفت خود را از دست داد. مسئولیت این حمله توسط جنبش انصارالله (حوثی ها)، که کنترل شمال یمن و مناطقی که هم مرز با پادشاهی عربستان است، را بر عهده گرفت.

با این حال، ریاض اظهار داشت که حوثی ها نمی توانند در پشت این حمله دست داشته باشند؛ زیرا موشک های کروزی که به تاسیسات نفتی شلیک شده بودند از جهت دیگری پرواز کرده بودند و ایران را در دست داشتن در این حملات سرزنش می کردند، اما تهران این ادعاها را تکذیب کرد.

سازمان ملل متحد نمی تواند بطور مستقل تأیید کند که موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در این حملات منشأ ایرانی داشته اند یا با نقض قطعنامه های سازمان ملل شورای امنیت از ایران منتقل شده بودند.

همچنین این امر نشان می دهد که کارشناسان سازمان ملل متحد همچنان به تجزیه و تحلیل ویرانگری موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین که در صحنه حمله یافت شدند می پردازند و اطلاعات بیشتری را جمع آوری می کنند. نتایج تحقیقات در موعد مقرر گزارش خواهند شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید