وال‌استریت‌ژورنال: عربستان مجاب به تعامل با ایران شده است

کدخبر: ۳۱۶۰۹۱
اقتصادنیوز:‌ مقام‌های عربستان سعودی، در پرتو بروز شواهدی که نشان می‌دهد آمریکا از آنها حمایت کافی به عمل نمی‌آورد تلاش‌هایی را برای ترمیم رابطه با ایران و سایر رقبای منطقه‌ای خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نگرانی از اثرات تنش‌ها بر اقتصاد نفت‌محور عربستان سعودی موجب شده این کشور به صورت بی‌سروصدا در تلاش برای ترمیم روابط با ایران و سایر رقبای منطقه‌ای خود باشد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با گزارش این خبر اضافه کرده تمایل جدید ریاض برای بهبود بخشیدن به روابطش با رقبای منطقه‌ای به دلیل تردید مقام‌های سعودی در میزان حمایت آمریکا و سایر متحدانش از این کشور ایجاد شده است.

به نوشته این روزنامه، محاسبات عربستان سعودی بعد از حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفت این کشور که موجب قطع موقت توان این کشور برای تولید نفت خام شد دچار تغییر شده است.

دولت آمریکا ایران را به انجام این حملات متهم کرد، اما واکنشی به آن نشان نداد و به ارسال چندین نظامی، با هدف ادعایی تقویت دفاع سعودی بسنده کرد.

یک مقام ارشد سعودی گفت: «حمله انجام شده در روز ۱۴ سپتامبر، عاملی بود که معادلات بازی را تغییر داد.»

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های سعودی، اروپایی و آمریکایی مدعی شده نمایندگان ایران و عربستان سعودی در ماه‌‌های اخیر هم به صورت مستقیم و هم از کانال واسطه‌هایی در عمان، کویت و پاکستان پیام‌هایی را میان یکدیگر رد و بدل کرده‌اند. این مقام‌ها می‌گویند محور اصلی این تماس‌ها کاستن از تنش میان عربستان سعودی و ایران بوده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته‌اند تهران طرح صلحی که شامل معاهده دوجانبه عدم تجاوز و همکاری است را به ریاض ارائه کرده است.

مقام‌های کشورهای عربی و آمریکا گفته‌اند عربستان سعودی از سوی دیگر مذاکراتی محرمانه را هم با حوثی‌ها (انصارالله یمن) آغاز کرده است.

این تلاش‌ها در شرایطی انجام می‌شود که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی قصد ایجاد تحولاتی در اقتصاد این کشور دارد.

عرضه اولیه سهام شرکت «آرامکو» روز چهارشنبه در حالی آغاز شد که نگرانی‌ها از ایمنی این شرکت بعد از حملات صورت گرفته علیه آن در ماه سپتامبر شدت گرفته است.

یک مقام عربستان سعودی گفته این کشور بعد از آماده شدن برای عرضه سهام آرامکو، مجاب به تعامل با ایران شده است.

یک مقام دیگر گفت: «عربستان سعودی به ایرانی‌ها اعتمادی ندارد، اما ریاض امیدوار است دست‌کم بتواند به توافقی برای جلوگیری از حملات احتمالی در آینده دست پیدا کند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید