هشدار مکرر نمایندگان به مجمع درباره تبعات ورود ایران به لیست سیاه FATF/ چرا مخالفان امروز در گذشته موافق بودند؟

کدخبر: ۳۱۶۵۸۱
اقتصادنیوز: یک نماینده مجلس گفت: درباره «FATF» چیزی نمانده که مجلس تصمیم‌گیری کند دوستان در سایر نهادها و ارگان‌ها حال باید تصمیم منطقی بگیرند، نگاه به «FATF» باید فنی باشد نه سیاسی.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، میرحمایت میرزاده، با اشاره به اینکه مهلت سه هفته ای تا پایان مهلت «FATF» به ایران مانده اما تصمیم‌گیری درباره پیوستن و یا نپیوستن ایران به این سازمان همچنان از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت مانده است و مخالفان هم به هر طریقی با قرار دادن موانعی مانع از تصویب آن می‌شوند، گفت: راهی که انتخاب کردیم برگشت ناپذیر است و نمی‌توانیم به عقب باز گردیم.

وی با اشاره به رفتار ایران در مقابل برجام، ادامه داد: «برجام» نشان داد که ما صادق و اهل گفت‌وگو هستیم و این را با پای میز مذاکره نشستن نشان دادیم و ثابت کردیم برخلاف گفته دشمنان، جنگ‌ستیز نیستیم و برعکس نگاه ما به روابط بین‌المللی تعاملی است. 

نماینده مردم گرمی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که نشان دادیم مخالف جنگ و درگیری هستیم، گفت: ما حقوق خودمان را بر اساس معاهده‌های بین‌المللی پیگیری می‌کنیم.  پای میز مذاکره رفتیم، گفت‌وگو انجام دادیم و با آن رفتاری که در برجام داشتیم حسن نیت و صداقتمان را ثابت کردیم؛ اما این طرف مقابل بود که به تعهداتش پایبند نبود و یک قاعده بین‌المللی را برهم زد.

میرزاده با اشاره به این که در این فرصت باقی مانده نباید کاری کنیم که مشکلاتی برای ما ایجاد شود، عنوان کرد: ما در مجلس نظرمان را با تصویب «FATF» نشان دادیم حال وقت آن است که عزیزان در مجمع باتوجه به نظر نمایندگان تصمیم‌گیری کنند.

وی ادامه داد: البته نمی‌شود گفت «FATF» و «پالرمو» را هم تصویب کنیم آنان که میز مذاکره را برهم زدند بازهم این کار را انجام ندهند. چیزی نمانده که مجلس تصمیم‌گیری کند دوستان در سایر نهادها و ارگان‌ها حال باید تصمیم منطقی بگیرند، نگاه به «FATF» باید فنی باشد نه سیاسی. ما به صورت فنی و کارشناسی این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم و بر اساس همان هم پای میز مذاکره نشستیم اما طرف مقابل پیمان‌شکنی و قانون‌شکنی کرد.

وی بیان کرد: در این فرصت باقی مانده باید بحث‌های کارشناسی و فنی صورت گیرد نه سیاسی زیرا سیاسیون حرف‌هایی که باید را زده‌اند، مجلس هم تصمیمش را گرفته است بنایراین تصمیم‌گیرانی که مانده‌اند باید نگاه منطقی و فنی به موضوع داشته باشند. آرام بودن فضا و تصمیم‌گیری در فضای بدون تنش درباره «FATF» بسیار مهم است.

وی درباره این‌که آنان که مخالف تصویب «FATF» هستند روزگاری که خودشان مسئولیت داشتند موافق این کار بودند اما امروز اعلام می‌کنند نباید تصویب شود، گفت: ما باید فضای کارشناسی را فراهم کنیم زیرا اگر این فضا وجود نداشته باشد آنان که باید تصمیم بگیرند نگاه‌شان خود به خود سیاسی می‌شود؛ نباید فضا سیاسی شود تا تصمیم گیری درست و منطقی صورت گیرد.

مجمع هرچه زودتر لوایح fatf را بررسی کند

قاسم میرزایی نیکو، نیز در توضیح تبعات قرارگرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به دلیل تعیین تکلیف نشدن لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: به ما اخطار داده‌اند که این آخرین مهلت ایران است. مهمترین اتفاقی که پس از عدم پیوستن به FATF پس از بهمن ماه رخ خواهد داد این است که بانک‌های ما از دایره ارتباط جهانی بانک‌ها خارج می شوند.

بنا بر گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد:‌ در شورای عالی مبارزه با پولشویی در این خصوص بحث و بررسی‌های زیادی انجام شده است و بر اساس آخرین بررسی‌ها اگر ایران به FATF نپیوندد بانک‌های ما دیگر کاربرد جهانی نخواهند داشت و صرفا می‌توانند عملیات داخلی داشته باشند. عملا با عدم پذیرش FATF بانک‌های ما هیچ کاربردی نداشته و در بعد اقتصادی دست و پای کشور بسته خواهد شد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس تصریح کرد:‌ هر یک از مخالفان و موافقان پیوستن به FATF نظرات منحصر به فردی دارند. اما این قانون با رای بالایی در مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان رفته و سپس مجددا به مجلس آمده و از ما رای گرفته است.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه تاکید کرد:‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در این زمینه هر چه سریعتر تصمیم‌گیری کند. مجمع باید اسناد بالادستی و چشم اندازهای مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داده و زودتر نظر خود را در خصوص این موضوع اعلام کند. اگر هم قرار است که مجمع این لوایح را رد کند باید به تبعات آن توجه داشته باشیم.

نپیوستن به FATF شرایط مبادلات بانکی را سخت می‌کند

محمد کاظمی ، عضو کمیسیون حقوقی مجلس نیز در توضیح تبعات قرارگرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به دلیل تعیین تکلیف نشدن لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما اکنون در کشور به لحاظ تحریم‌ها شرایط سختی را در مبادلات بانکی و مالی شاهد هستیم. این شرایط سخت در مبادلات مالی ما با اروپا و حتی کشورهای دوست نیز به چشم می‌خورد. هنگامی که ما به کشورهای دوست نفت می‌فروشیم در مبادلات مالی دچار مشکل می‌شویم.

بنا به گزارش ایسنا، وی افزود:‌ پیوستن به FATF مقداری می تواند این مبادلات مالی را روان کند. قرار نگرفتن ما در لیست سیاه FATF می‌تواند یک تنفس در این شرایط باشد. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز باید کمک کند که این مصوبه مجلس اجرایی شود.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره‌ استدلال مخالفان پیوستن به FATF اظهار کرد:‌ آنها معتقدند در این شرایط اگر به FATF نپیوندیم و تعهدی به آن نداشته باشیم به نفع ما خواهد بود. اما این چنین نیست. ما می‌توانیم در عین رعایت مسائل مربوط به FATF کار خودمان را در بحث دور زدن تحریم‌ها در حدی که هم اکنون  انجام می‌دهیم پیش ببریم.

کاظمی اضافه کرد:‌ نپیوستن به FATF فضای سیاسی شدیدتری را برای ما ایجاد می‌کند. دو یا سه کشوری که به FATF نپیوستند دچار عقب ماندگی اقتصادی بوده و شرایط سختی را دارند. نپیوستن به FATF برای موقعیت بین‌المللی کشور ما نیز نامناسب است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید