ناتو دومین پهپاد جاسوسی آمریکایی خود را دریافت می‌کند

کدخبر: ۳۱۶۹۷۷
اقتصادنیوز:‌مقام‌های ائتلاف ناتو اعلام کردند، این ائتلاف نظامی فردا پنجشنبه دومین پهپاد جاسوسی آمریکایی مدل "گلوبال هاوک" خود را که بخشی از یک سیستم گسترده‌تر جاسوسی پنج پهپادی است دریافت کرده و قصد دارد تمامی پنج پهپاد این سیستم جاسوسی 1.5 میلیارد دلاری خود را تا سال 2022 عملیاتی کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت، ناتو اعلام کرده، این سیستم از پهپادهای جاسوسی قرار است پیشرفته‌ترین سیستم در نوع خود در جهان باشد و بعد از چند سال تاخیر در عملیاتی شدنش، در نهایت موجب خواهد شد، ائتلاف ناتو بتواند به صورت 24 ساعته و تقریبا همزمان به تجسس و نظارت بر اراضی و دریاهایی حتی فراتر از مرزهای خود پرداخته و سطح دید بالاتری نسبت به آنچه که ماهواره‌ها تامین می‌کنند به دست بیاورد.

ژنرال وولکر سامانز، مدیر ارشد برنامه "سیستم پهپادی تجسس میدانی" در ائتلاف ناتو که نخستین بار بحث آن سه دهه پیش مطرح شد و قرار بود از 2017 عملیاتی شود، گفت: مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم بسیار طولانی بوده است.

این در حالی است که در این فرآیند، بعد از حل یک مناقشه بر سر هزینه‌ها با شرکت نورثروپ گرومن، اولین پهپاد این سیستم ماه گذشته میلادی به پایگاه هوایی سیگونلا در ایتالیا تحویل داده شد.

به گفته سامانز، بعد از تحویل دومین پهپاد در روز پنجشنبه سه پهپاد دیگر این سیستم تابستان سال آینده تحویل داده خواهند شد.

او به خبرنگاران در محل این پایگاه هوایی ناتو در سیسیل ایتالیا، جایی که این ائتلاف پهپادش را به نمایش گذاشت، گفت: ما اساسا در حال ایجاد یک نیروی هوایی کوچک هستیم.

این پهپاد تحویل داده شده به ناتو می‌تواند بالغ بر 30 ساعت در ارتفاع بالا در تمامی شرایط آب و هوایی پرواز کرده و حتی از درون طوفان و ابرها تجسس کرده و نقشه‌ها، تصاویر و اطلاعاتی دقیق برای فرماندهان تولید کند.

15 کشور همپیمان عضو ناتو برنامه اکتساب این پهپادها را تامین کرده‌اند که شامل آلمان، لهستان، آمریکا و ایتالیا می‌شوند. در این برنامه شرکت ایرباس نیز با ساختن ایستگاه‌های زمینی مشارکت کرده است.

تمامی 29 کشور عضو ناتو به اطلاعاتی که این پهپادها تولید خواهند کرد دسترسی خواهند داشت. این اطلاعات می‌توانند شامل سایت‌های موشکی در روسیه، فعالیت‌های شبه‌نظامیان در خاورمیانه و یا درباره فعالیت دزدان دریایی در سواحل آفریقا باشند.

هدایت این پهپادها از محل پایگاه هوایی سیگونلا انجام شده و پرواز آنها در درون حریم هوایی ناتو خواهد بود، اما در زمان یک درگیری می‌توانند محدوده پروازی آنها را افزایش دهند.

در جنگ‌های امروزه پهپادها یکی از مولفه‌های برجسته به دلیل توانایی پرواز طولانی و جمع‌آوری اطلاعات محسوب می‌شوند. تحویل پهپادهای ناتو یک تحول برای کشورهای همپیمان در اروپا بعد از آنکه آلمان برنامه خود برای خرید پهپادهای گلوبال هاوک‌ را به دلیل هزینه و مسائل جانبی لغو کرد، محسوب می‌شود.

یک پروژه مشترک فرانسه و آلمان برای ساخت پهپادی موسوم به "یورودرون" هم به تعویق افتاده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید