رای الیوم: آیا رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین، مقدمه تشکیل یک ائتلاف استراتژیک است؟

کدخبر: ۳۱۸۳۴۴
اقتصادنیوز: رای الیوم نوشت: دریای عمان و اقیانوس هند روز جمعه شاهد برگزاری مانور دریایی بی سابقه ای با حضور نیروهای دریایی چین، روسیه و ایران بود، که به مدت چهار روز ادامه می یابد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: شاید برای گفتن این حرف زود باشد که این رزمایش، تجسم یک ائتلاف استراتژیک سه جانبه جدید است؛ اما می توان گفت رزمایش مذکور در بردارنده پیام مهمی برای ایالات متحده و دولتهای غربی است که در ماه گذشته، تشکیل دو ائتلاف دریایی را اعلام کردند و دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در آن حضور دارند.

ایرانی که با محاصره شدید آمریکا مواجه است، بیشترین سود را از این رزمایش می کند؛ چرا که باعث در هم شکستن محاصره آمریکا، حداقل در ابعاد روانی آن شده و نشان می دهد که ایران کشوری منزوی نیست و دوستان استراتژیکی در سطح بین المللی دارد.

آمریکا دیگر به تنهایی بر جهان حکومت نکرده و سرنوشت سیاسی و نظامی آن را رقم نمی زند؛ عصر سیطره آمریکا در این زمینه، رو به پایان است و منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، دیگر مانند گذشته، جزو املاک ایالات متحده محسوب نمی شود.

علاوه بر اینکه این رزمایش همزمان شد با پرتاب آزمایشی موشک«لنگ مارچ» چین، که زمینه ایجاد یک ایستگاه فضایی را برای این کشور در سال 2020 فراهم می کند.

اگر گزارشهای غربی مبنی بر اینکه چین، طی ده سال آینده به بزرگترین قدرت اقتصادی تبدیل شده و می تواند با همکاری روسیه، یک نظام مالی جهانی ایجاد کند که به سیطره دلار پایان دهد، صحت داشته باشد، بدان معناست که ایران، برخلاف همسایگان عرب خود، هم پیمان بسیار قدرتمندتری را انتخاب کرده است که می تواند در آینده به آن تکیه کند.

غرب در حال آموزش زبان چینی در مدارس و دانشگاههای خود است؛ در حالی که اغلب دانشمندان ما(اعراب)، تقریبا همه چیز، حتی لباسهای خود را از خارج وارد می کنند!

جهان به سرعت تغییر می کند؛ در حالی که اعراب همچنان به دنبال یک هدف در حرکتند؛ و آن، چگونگی نابود کردن یکدیگر هستند و گمان نمی کنیم این شرایط در ده سال آینده یا حتی بیشتر، تغییری کند.

ایران با ابر قدرتها دوستی می کند؛ چرا که بلند همتی استراتژیک و صنعت نظامی پیشرفته دارد و روز به روز قدرتمندتر می شود؛ اما همسایگان عرب آن، برای تبدیل شدن به پیروانی ضعیف و ذلیل، با دولتهای قوی دوستی می کنند و میلیاردها دلار را بعنوان بهای این تبعیت، می پردازند؛ به همین دلیل است که ایران پیشرفت می کند و دیگران، به دشنام دادن، اکتفا می کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید