ورود تهران و واشنگتن به دوره جدیدی از تنش/ آیا آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های ایران را لغو می‌کند؟

کدخبر: ۳۱۸۹۸۱
اقتصادنیوز: عثمان المختار در العربی الجدید نوشت: در پی حمله هوایی آمریکا به پایگاههای حشد الشعبی، یکی از مسئولان بلند پایه عراقی در گفتگو با العربی الجدید می گوید: این حمله قابل پیش بینی بود و مناطق حضور گروههای وابسته به ایران، اهداف احتمالی بودند. وی این حمله را پایان دهنده منطقه خاکستری توصیف کرد که روابط آمریکا و عراق پس از نخست وزیری عادل عبدالمهدی، در آن محدوده قرار داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: این مسئول عراقی تصریح کرد که عراق در برابر مرحله تنش آمیز جدیدی قرار دارد و از معافیت آمریکا از تحریمهای ایران، در زمینه نفت و گاز، محروم می شود.

علاوه بر این، یکی از کارمندان بلند پایه عراقی در سفارت عراق در واشنگتن، در گفتگوی تلفنی با العربی الجدید، احتمال داد که این حمله، اخرین حمله آمریکا نباشد. این مسئول عراقی که نخواست نامش فاش شود، تصریح کرد که یک محور بزرگ در دایره سیاستگذاران آمریکایی وجود دارد که قانع شده است گروههای نزدیک به ایران، نوعی انقلاب نرم را در عراق رهبری می کنند و در طول سال جاری توانستند بر دولت و مفاصل مهم دولتی مسلط شوند.

وی افزود: آمریکایی ها می دانند که شخصیتهایی نظیر هادی العامری، ابومهدی المهندس، فالح الفیاض و قیس الخزعلی، تاثیر و نفوذی، فراتر از نخست وزیر عراق دارند؛ به همین دلیل است که رسانه های عراقی می توانند از نخست وزیر و رئیس جمهور کشورشان انتقاد کنند، اما از انتقاد از ابومهدی المهندس یا قیس الخزعلی بیمناکند.

این در حالی است که احمد الحمدانی، به العربی الجدید گفت: این احتمال وجود دارد که ایالات متحده به سیاست تنش زایی بیشتر با شبه نظامیان مرتبط با ایران روی بیاورد و در مقابل، طرف عراقی نیز پرونده اخراج نیروهای آمریکایی که چند ماه پیش به ناگاه بسته شد را بار دیگر بازگشایی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید