توضیحات مهم رییس سازمان هواپیمایی درباره شایعه اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی

کدخبر: ۳۲۰۴۰۱
اقتصادنیوز: رئیس سازمان هواپیمایی با تاکید بر توانایی و مسولیت ایران برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده، از دعوت از نمایندگان اوکراین، فرانسه (سازنده موتور) و آمریکا (طراح هواپیما) خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، رییس سازمان هو.اپیمایی در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافت و پاسخ هایی مبسوط به شایعات مطرح شده پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران داد. وی نکات مهمی را در باب دلیل شایعه‌سازی در خصوص دلایل سقوط هواپیما مطرح کرد و گفت: در پی سقوط دو فروند بویینگ مکس در دو سال اخیر که هواپیمایی اوکراینی هم از همان خانواده است، سهام بویینگ به شدت افت کرده، بیان داشت: ادعاهای مقامات کاخ سفید مبنی بر احتمال اصابت موشک به هواپیمای سقوط کرده، برای حمایت از بویینگ بوده است. اگر نقص فنی به عنوان عامل سقوط هواپیمای اوکراینی تأیید شود، شرکت بویینگ به شدت متضرر می‌شود، از همین رو کاخ سفید موضوع اصابت موشک را مطرح کرد.

مهمترین اظهارات علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پی می‌آید:

* رسیدگی به این سانحه بر اساس ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) و انکس ۱۳ آن در ایران انجام می‌شود.همچنین طبق قوانین بین المللی، کشور بهره بردار هواپیما که در این سانحه کشور اوکراین بوده موظف به همکاری با ایران است.

*از فرانسه به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای سقوط کرده و آمریکا به عنوان کشور طراح هواپیما نیز دعوت کرده‌ایم تا در نشست‌های بررسی سانحه حضور داشته باشند.اوکراین و فرانسه نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند. تیم اوکراینی صبح امروز به تهران آمد و امروز جلساتی داشتیم.

* ما در ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم؛ ضمن اینکه از اوکراینی‌ها نیز کمک می‌گیریم. بازخوانی جعبه سیاه چیز پیچیده‌ای نیست.

*امکان دارد جعبه سیاه کمی صدمه خورده باشد و مصمم هستیم آن را خودمان بازخوانی کنیم. اما وظیفه‌ای نداریم جعبه سیاه را به کشور دیگری بدهیم.

* مسیرهای هوایی همگی بین المللی هستند. ضمن اینکه در همان لحظه ۸ تا ۹ پرواز در حال انجام بود و ده‌ها هواپیما در حال پرواز در ارتفاع ۱۰ هزار پایی بودند. چگونه پدافند هوایی موشکی با ارتفاع ۸ هزار پا در چنین شرایطی شلیک می‌کند؟

*هواپیما تنها ۵ دقیقه در آسمان بود و دو دقیقه قبل از سقوط اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی از طریق اپروچ فرودگاه مهرآباد به این هواپیما داده شد.

* این هواپیما تا ۸ هزار و ۱۰۰ پا پریده بود، شاهدان عینی دیده‌اند که هواپیما أتش گرفته و قطعات باقی مانده از هواپیما نیز این اتفاق را تأیید می‌کند، آتش بیش از ۱ دقیقه روی هواپیما بوده است.

خلبان به وقوع آتش پی برده بود

* جهت حرکت هواپیما در آسمان به سمت شمال بود و در زمان برخورد به زمین به طرف جنوب شرق بود که این موضوع نشان می‌دهد که خلبان به وقوع آتش در هواپیما پی برده و تلاش می‌کرده تا آن را بنشاند بنابراین امکان انفجار بر اثر شلیک موشک از لحاظ فنی وجود نداشته است.

* مرتباً لیست پروازها به پدافند هوایی داده می‌شود و پرسنل پدافند در کنار پرسنل مرکز کنترل فضای کشور حضور دارند، در عین حال ادعای پیدا شدن بقایای موشک روسی در کنار بقایای هواپیما صحت ندارد.

* احتمالاً خلبان از وقوع آتش مطلع شده ولی ممکن است دود به داخل کاک پیت ورود کرده باشد و خلبان نتوانسته با برج ارتباط بگیرد ضمن اینکه کنترل هواپیما برای خلبان از اطلاع دادن سانحه به برج مراقبت از اولویت برخوردار است.

* نو بودن هواپیما دلیلی بر دچار سانحه نشدن آن نیست، کما اینکه دو هواپیمای مکس که سقوط کردند، از هواپیمای اوکراینی نوتر بودند و ممکن است نقص فنی یا خطای انسانی عامل سقوط باشد.

*چک کردن هواپیماها قبل از پرواز با خود ایرلاینها است، این هواپیما نیز موقع برخاستن مشکل خاصی نداشته است.

* درخواست رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر انگلیس برای ورود به این سانحه اتا کنون سابقه نداشته است در نشستی هم که امروز با تیم اوکراینی داشتیم، حرفی در این خصوص زده نشد اما هرگونه ورود کشوری دیگر به کمیته بررسی سانحه باید با هماهنگی و اجازه سازمان هواپیمایی کشوری باشد.

*از اوکراینی‌ها درباره حذف اطلاعیه آنها از سایت سفارت اوکراین سوال کردیم که گفتند اطلاعیه‌ای که منتشر شد، حرف بدون پشتوانه‌ای بوده و تا زمانی که اطلاعات تکمیل نشود، نمی‌توان دلیل قطعی را اعلام کرد.

* آسمان ایران همچنان امن بوده و حتی امروز تعداد پروازهای عبوری از روز گذشته بیشتر بود که علت آن ایمن و امن بودن فضای کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید