گزارش پرحاشیه بلومبرگ؛ لندن به سمت آمریکا غش می‌کند یا ایران؟

کدخبر: ۳۲۰۸۸۰
اقتصادنیوز: پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به تحولات اخیر بین ایران و انگلیس گزارش داد که لندن در حال حرکت به سمت مواضع بعد از برگزیت در قبال ایران و نزدیک شدن به آمریکا است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی درباره روابط ایران و انگلیس نوشت: بعد از بازداشت کوتاه سفیر انگلیس در تهران، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس به تندی به این اقدام واکنش نشان داد و مدعی شد که ایران در حال حرکت به سمت "دولت مطرود" است. 

این گزارش افزود: با این حال انگلیس از سوی دیگر تلاش می‌کند ایران را به توافق هسته‌ای ایران و 4+1 بازگرداند با وجود اینکه آمریکا متحد این کشور از این توافق خارج شده است. روز یک شنبه، آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک بر تعهداتشان به برجام تاکید کردند. 

دومینیک راب در بیانیه‌ای اعلام کرد، «حکومت ایران در یک گذرگاه مهم است. این کشور می‌تواند با همه انزوای سیاسی و اقتصادی به سمت یک دولت مطرود گام بردارد یا گامهای برای کاهش تنشها و حرکت به سمت یک مسیر دیپلماتیک گام بردارد.»

در ادامه این گزارش آمده است، خود انگلیس نیز در یک گذرگاه مهم قرار دارد. چگونگی مدیریت مساله ایران و برجام نشان می‌دهد که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس چقدر آماده است به سمت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا غش کند و در آستانه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از مواضع مشترک با کشورهای اروپایی و سیاستهای قدیمی فاصله بگیرد.

ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد و از آن زمان تحریمهایی که به واسطه توافق در قبال محدودیتهای برنامه هسته‌ای ایران تعلیق شده بود را بازاعمال کرده است. این درحالیست که کشورهای اروپایی طرف برجام همچنان تلاش می‌کنند توافق ادامه داشته باشد. 

این پایگاه آمریکایی در ادامه توضیح داد، انگلیس روابط طولانی و پیچیده‌ای با ایران دارد، جاییکه زمانی کنترل نفت این کشور را در دست داشت. برخلاف آمریکا که از سال 1980 هیچ روابط رسمی با ایران ندارد. لندن در تهران سفارت دارد و از سال 2015 سفارت این کشور در تهران بعد از تعطیلی 4 ساله بازگشایی شده است. 

اما روابط میان تهران و لندن همچنان پرنوسان است، اگر ایرانیها آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانند، انگلیس را شیطان کوچک لقب داده‌اند. این موضوع در مراسم تشییع (سردار)قاسم سلیمانی نیز دیده شد وقتیکه که معترضان در خیابانها پرچمهای آمریکا، اسرائیل و انگلیس را به آتش کشیدند. 

این مساله بعد از بازداشت راب مک ایر سفیر لندن در تهران که به گفته ایرانیها در تجمعات غیرقانونی شرکت کرده بود وارد مرحله دیگری نیز شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، اکنون به طور عمومی، انگلیس در کنار دیگر کشورهای اروپایی توافق هسته‌ای را دنبال می‌کند و حتی بعد از تنش تازه بین تهران و واشنگتن بعد از ترور سردار سلیمانی نیز مقامات ارشد انگلیس تاکید کرده‌اند که برجام همچنان با دوام است.

با این وجود، برخی منابع دیپلمانیک می‌گویند که در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز جمعه در بروکسل، انگلیس در کنار لهستان قرار گرفته که جزو کشورهایی است که در اتحادیه اروپا بر سیاست آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای اصرار می‌کند.

بلومبرگ میگوید، این اولین بار نیست که چنین مواضعی از بوریس جانسون دیده میشود. او در ماه سپتامبر نیز گفته بود که زمان حرکت به سمت یک توافق جدید با ایران است.

با پیروزی بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی اخیر انگلیس، لندن در 31 ژانویه 2020 از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. از ماهها قبل ترامپ با تشویق لندن برای خروج هرچه سریعتر از اتحادیه اروپا به دنبال حصول یک توافق تجاری با انگلیس در دوران پسا برگزیت است.

برخی تحلیلگران میگویند که بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مواضع لندن بیشتر از قبل به سمت واشنگتن متمایل خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید