واکنش متفاوت روحانی به سقوط هواپیما: این یک پرونده عادی نیست/ نمی‌شود یک نفر را مقصر دانست، دیگرانی هم هستند

کدخبر: ۳۲۱۰۶۸
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه سال رونق تولید، تاکید کرد: از آنجایی که حدس زدم سقوط هواپیما عادی نبوده، دستور دادم تا تحقیقات و بررسی ها در زمانی کوتاه تر انجام شود.
واکنش متفاوت روحانی به سقوط هواپیما: این یک پرونده عادی نیست/ نمی‌شود یک نفر را مقصر دانست، دیگرانی هم هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) که به منظور بازدید از نمایشگاه دستاوردهای بخش کشاورزی و سخنرانی در مراسم سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی به سالن اجلاس سران رفته است، اظهار داشت: لازم می‌دانم غم این ایام را یکبار دیگر به ملت ایران تسلیت بگویم. غم از دست دادن سرداری شجاع و فداکار در میدان امنیت کشور و منطقه؛ غم از دست دادن عزیزانی در کرمان در تشییع جنازه سردار سلیمانی، و غم بسیار بزرگ و سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که ۱۷۶ نفر در این حادثه بسیار فاجعه آمیز جان خود را از دست دادند.

وی افزود: من از لحظه ای که حدس زده بودم و احتمال می دادم سقوط هواپیما به صورت طبیعی نباشد، تلاش کردم که دوران بررسی و تحقیق کوتاه شود و ما به دقت بدانیم که این هواپیما چگونه سقوط کرده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا را بخوانید؛ 

* همکاری‌های خوبی از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت در این بخش بود، انجام گرفت و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انجام گرفته است در همان لحظه به مسئولین امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند.

* این حادثه، حادثه بسیار تلخی بود و تحمل آن برای مردم بسیار سنگین است حتی اگر به خاطر نقص فنی هم سقوط کرده بود بازهم بسیار غمبار بود اما بعد از اینکه خطا و اشتباه انسانی منجر به این فاجعه شده است، غم مردم را چندین برابر کرد.

* من به همه خانواده های عزیز جانباختگان در ایران و سایر کشورها، همانطور که با رهبران آن کشورها تلفنی صحبت کردم، قول می‌دهم دولت با همه توان و امکاناتش پیگیر مساله باشد. مساله، مساله بسیار مهمی است.

*قوه قضائیه باید یک دادگاه ویژه و قاضی عالی‌رتبه و ده‌ها کارشناس تشکیل دهد. تمام دنیا به این دادگاه نگاه خواهند کرد.

* به همه عزیزان دولت توصیه می‌کنم که در کنار این خانواده های عزیز باشند و مشکل و مسائل آنها را حل کنند. از مردم عزیز می‌خواهم که در کنار این عزیزان همدردی ارزشمندی را انجام دهند.

* من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مساله پدافند هوایی دارم، این را می گویم که در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. نه اینکه یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده است. دیگرانی هم هستند و من می‌خواهم که این مساله با صداقت برای مردم بیان بشود.

*مردم می‌دانند که این حادثه از روی سهو و غیرعمدی صورت گرفته است ولی چه شرایطی پیش آمد که این سهو صورت گرفت.

* ۱۰۰ نفر از عزیزانی که جان باختند، از تهران بودند و بقیه از شهرستان‌ها بودند. وزیر راه،‌ مسئولین دولتی استاندارها همه در کنار این خانواده‌ها قرار بگیرند. من به عنوان یک پدر احساس می‌کنم که غم از دست دادن یک جوان نخبه تحصیل‌کرده سطح بالا که سرمایه برای کشور و ملت ما بوده تا چه حد سخت و مشکل است.

* اینکه نیروهای مسلح ما با صراحت لهجه خطای خودشان را اعلام کردند و از مردم عذرخواهی کردند، گام اول خوبی بوده که در این راستا برداشته شده و همه گام‌های بعدی باید برداشته شود.

* مردم ما می دانند که این حادثه از روی اشتباه و سهل صورت گرفته و این معلوم است. اما چه کسانی دخیل بودند و چه شرایط پیش آمد که این سهو انجام گرفت. درست است که در این ایام ریشه همه غم‌ها به آمریکا برمی‌گردد. آمریکا بود که جو را ملتهب و شرایط را غیرعادی کرد. آمریکا بود که تهدید کرد و عزیزان ما را از ما گرفت همه اینها درست است. اما این دلیل بر آن نمی‌شود که ما در این حادثه به همه ریشه‌های مساله نپردازیم.

* سوال دیگری که برای مردم مطرح است این است که آیا از زمان روشن شدن این حادثه تا اعلام زمان طولانی بوده یعنی یک یا دو روز طول کشیده یا فقط چند ساعت بوده است. من از مسئولین می‌خواهم که این مساله را هم برای مردم توضیح بدهند. از صبح چهارشنبه‌ای که این حادثه پیش آمده تا این پروسه‌ای که جمعه شب به جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی رسیده. همه این پروسه را برای مردم توضیح بدهند.

* همه مردم ما در این غم سهیم و شریک هستند، اما می‌خواهند بفهمند آیا مسئولان آنها، طبق قاعده و در چارچوب اصول اخلاقی به درستی رفتار کرده‌اند یا خیر. من به عنوان نماینده ملت ایران و رییس جمهوری این مساله را دنبال خواهم کرد و در مراحل بعدی به هر نتیجه‌ای که برسم به مردم اطلاع خواهیم داد.

* حادثه سقوط هواپیما، حادثه کوچکی نیست مساله امنیت فضای ایران است. فقط بحث ۱۷۶ نفر نیست. آنها خیلی عزیز بودند که از دست ما رفتند. اما امنیت فضای ایران برای ملت ایران و برای دنیا بسیار اهمیت دارد. برای مردم ما بسیار مهم است که هر آن کس در حدی در این حادثه مقصر یا قاصر بوده معرفی شود و هر کس باید به مجازات برسد، به مجازات برسد.

* دولت خودش را در قبال مردم عزیز و در قبال اتباع کشورهای دیگر که در این حادثه جان باختند مسئول می‌داند و به همه وظایف حقوقی و قانونی خود عمل خواهد کرد.

 * اما از همه اینها مهمتر به اعتقاد من این است که مردم ما مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی‌شود. مهمترین مساله برای مردم ما و برای افکار عمومی جهان، برای هوانوردی و امنیت آسمان ایران این است که این حادثه غیرقابل تکرار باشد و این به بازنگری در آیین نامه‌ها،  شیوه نامه ها، دستورالعمل ها مقررات نیاز دارد.

* همه ما مسئولیت داریم که یک‌بار دیگر همه این مقررات را بازنگری کنیم. چرا و به چه دلیل، کدام ضعف در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم‌انگیز در کشور ما اتفاق افتاده، حادثه‌ای که به اعتقاد من در کشور ما، بی‌نظیر بوده است. هیچ‌وقت نبوده که یک مسوول و یا افسر پدافندی ما در کشور نسبت به هواپیمای مسافری آن هم در پایتخت و در مرکز کشور و در کنار فرودگاه بین‌المللی چنین خطایی را مرتکب شده باشد.

* بنابر این من ضمن همدردی با همه خانواده‌های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده اعلام می کنم این مسیر را تا کشف همه جوانب امر تا مجازات آنهایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه‌ای تکرار نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.

* دنیای کشاورزی دورانی توام با رنج، سختی و زحمت است. زمستان سرد است؛ اما پشت سرش بهار خواهد آمد و محصول به دست خواهد آمد. یکی از نمونه های «عُسر و یُسر» در دنیای کشاورزی است. کشاورز زمین را آماده می کند، شخم می زند، بذر را می پاشد و مراقبت می کند تا محصول به دست بیاید.

* دنیای کشاورزی دنیای زیبایی است. نه تنها بخش زراعت زیبا است، بلکه بخش های باغبانی، دامپروری و ‌آبزی پروری نیز دنیای زیبایی است. محصول، گیاه، گل و نهال با کشاورز رابطه عاطفی دارد. همه چیز بحث پول نیست و آنهایی که کشاورز هستند این سخن من را تصدیق می کنند. کشاورز فقط به دنبال دروی محصول و فروش آن نیست بلکه با محصول خود زندگی می کند.

* کشاورز با محصول همراه است و دنیای لذت بخشی دارد و من چند سالی در دوران نوجوانی تجربه این دوران را داشته‌ام و می‌دانم چقدر کشاورزی در تمامی بخش‌های آن لذت بخش است. در شرایط بسیار سختی که کشور دچار آن شده، بدخواهان ما می‌خواهند به ملت ما فشار بیاورند و می‌خواهند مردم را به تنگ بیاورند، کشاورزان ما سهم بزرگی در رفاه مردم داشته اند.

* اینکه بدون مشکل در نانوایی نان می خریم، در سبزی فروشی محصولاتی مانند سبزی، میوه، برنج، حبوبات، روغن و لبنیات را تهیه می‌کنیم نشان می دهد که در بازار وفور نعمت به رغم گرانی قیمت و فشار به مرم وجود دارد. این اتفاق به خاطر دسترنج کشاورزان عزیز ماست. این شما هستید که این رفاه را برای مردم به وجود آوردید.

* اینکه روزی ما ناچار بودیم میلیون ها تن گندم وارد می کردیم و سالهاست به خودکفایی رسیده ایم و سال آینده نیز در خودکفایی باقی خواهیم بود که البته امسال مشکلاتی در این زمینه داشتیم که از آن عبور می کنیم. در مورد برنج، شکر یا روغن که کمی عقب هستیم، حرکات خوبی انجام گرفته که در سایه زحمات، تلاش، فعالیت و ایثار شماست.

* اما مدیریت کشاورزی در این بخش سهم بسزایی داشته و جا دارد از زحمات مهندس حجتی و آقای کشاورز که سرپرستی این نهاد را بر عهده دارد و همه مدیران و بخش های دیگر سپاسگذاری کنم. ما در دولت یازدهم و دوازدهم تلاشمان فقط این نبود که نیاز روز مردم را تامین کنیم و به سمت خود اتکایی حرکت کنیم. ما یک کار بزرگتری کردیم، ما زمین را تجهیز و آماده کردیم.

* اینکه امسال در خوزستان، ۹۶۰ هزار تن شلتوک و بیش از ۵۰۰ هزار تن برنج سفید به دست آمده، در کنار باران و رحمت الهی که شکرگزار آن باید باشیم، نشان می‌دهد کار بزرگی صورت پذیرفته است.

* دولت یازدهم و دوازدهم تصمیم گرفت ۵۵۰ هزار هکتار زمین در ایلام و خوزستان آباد و تجهیز کند و تاکنون ۳۰۰هزار هکتار از آن آماده شده است. برای این کار در خوزستان کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان خرج شد که تنها برنج امسال خوزستان درآمدی حدود ۵ هزار میلیارد ارزش داشته ‌است که کل پول خرج شده با برداشت برنج جبران شده است.

* ما تا امروز ۳۷ سد در دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح کردیم. کارهای بزرگی در دولت برای آب انجام گرفته است. کارهایی از قبیل کانال کشی، زه کشی، لایروبی و وسایل کشاورزی که تاثیر زیادی در رشد کشاورزی داشته‌اند و همچنین تحقیق و توسعه در بخش های مختلف از قبیل بذر و دیگر بخش‌ها صورت پذیرفته و باید بگویم تحولات خوبی نیز در زمینه آبزیان صورت گرفته است.

*  تنها محصول کشاورزی ما نیست که ۲۸ میلیون تن در دولت یازدهم و دوازدهم افزوده شده است. یعنی ۹۷ میلیون تن محصولات ما بوده که در حال حاضر به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است. این نشان می‌دهد که سالانه تقریبا و به طور متوسط ۵ میلیون تن اضافه شده که کار بزرگی در کشور است.

* آنچه ما در بخش زمین و آب انجام دادیم، برای فقط دولت ما نیست و ده ها سال آثارش باقی می ماند که کار دراز مدتی خواهد بود که انجام گرفته است. ما از همان ابتدای دولت یازدهم، برنامه پنج، شش ساله تنظیم کردیم که در چه محصولاتی خودکفا خواهیم شد و یا قدم‌های خوبی تا پایان دولت بر می داریم.

* در گندم، برنج، شکر، چغندر قند، دانه های روغنی با اینکه عقب هستیم، در محصولات گلخانه‌ای و تجهیز گلخانه قدم‌های بسیار بزرگ و خوبی بر اشته شده است. کل گلخانه پیش از دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ هشت هزار هشتصد و امروز به تقریبا دو برابر یعنی هفده هزار و چهارصد رسیده است.

* محصول گلخانه‌ای نیز از یک میلیون و شش دهم به دو میلیون چهار دهم رسیده که نشان دهنده افزایش تقریبا دو برابری است، در بحث پرورش ماهی در دریا نیز در دولت یازدهم و دوازدهم قدم های بسیار خوبی برداشته شده است.

* من آنچه آرزو داشتم و به آقای حجتی هم بارها گفتم، زراعت چوب بود که برای کشور ضروری و مفید است. زراعت چوب برای محصولات صنعتی که نیاز داریم و همچنین کاغذ نیاز است و درآمد خوبی نیز در کنار سایر محصولات دارد.

* حرکت خوبی در این زمینه آغاز شده که باید ادامه یابد، استعداد خوبی در کشور و در این زمینه وجود دارد. نهال هایی که به سرعت به ثمر می نشیند و محصول می دهد. زمانی با مهندس حجتی محاسبه می کردیم که اگر در شمال به جای برنج، زراعت چوب کنیم درآمدی تقریبا برابر به دست می آوریم که البته دوستی نیز محاسبه می‌کرد که درآمده زراعت چوب حتی بیشتر از برنج نیز خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید