عربستان در حال سازماندهی مجدد جنگ است

کدخبر: ۳۲۱۶۴۰
اقتصادنیوز: یک روزنامه لبنانی با تشریح تحرکات میدانی اخیر ریاض در چند جبهه یمن، نوشت، سعودی‌ها با پوشش «توافق ریاض» در حال سازماندهی مجدد نیروهای ائتلاف علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در آبان ماه گذشته توافقی میان دولت مستعفی یمن و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) با نظارت ریاض و برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن امضا شد.

روزنامه «الاخبار» امروز (شنبه) در گزارشی نوشت: عربستان تحت پوشش توافق ریاض در حال بازسازی شبه‌نظامیان وفادار به ائتلاف و سوق دادن آنها به سمت جبهه‌های شمالی است؛ مقدماتی که به نظر می‌رسد زمینه را برای تنشی جدید در سال ۲۰۲۰ آماده می‌کند؛ تنشی که نشانه‌های آن از حمله گسترده دیروز به جبهه «نهم» پدیدار شد اما نیروهای صنعا این حمله را ناکام گذاشتند و به عاملان آن خسارت‌های زیادی وارد کردند.

در ادامه این گزارش آمده، به دور از خوشبینی «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به نظر می‌رسد اوضاع در این کشور به سمت نبردی پیش می‌رود که سعودی و متحدانش دو ماه است مقدمه آن را می چینند و اتفاقات حاکی از کم شدن شاخص‌های صلح است. عربستان پس از چند ماه آتش‌بس شکننده و غیر علنی با انصارالله در حال تنظیم مجدد موقعیت‌های خود برای تنش جدید در سال ۲۰۲۰ در یمن است.

الاخبار سپس به نقل از منابع اطلاعاتی آگاه نوشت: عربستان در حال سازماندهی مجدد نیروهای وفادار به «عبد ربه منصور هادی» در محور نجران است و زمام امور تعدادی از اردوگاه‌های سلفی در مرز جنوبی را به فرماندهان نظامی حزب «اصلاح» [شاخه اخوان المسلمین در یمن] واگذار کرده و همین موضوع دلیل تمرد ده‌ها نفر از نیروهای سلفی «لواء الفتح» در هفته گذشته بود؛ نیروهایی که در اواخر آگوست در نبرد «کتاف» شکست سختی از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خوردند.

بنا به گفته منابع آگاه، عربستان اخیرا به نیروهای وابسته به هادی در مأرب، الجوف و البیضاء دستور داده آمادگی جنگی خود را بالا ببرند و برای هر امر غافلگیرانه‌ای آماده باشند. این دستورها همزمان با آمادگی‌های جدید برای ازسرگیری تنش نظامی در جبهه‌های صراوح در غرب مأرب و نهم در شرق صنعاست.

این روزنامه لبنانی ادامه داد، تنش‌های نظامی در جبهه‌های مختلف که به نظر می‌رسد هدف آن پراکندگی توانایی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی است همزمان با آن اتفاق می‌افتد که ریاض «طارق محند صالح» (برادر رئیس‌جمهور سابق علی عبدالله صالح) به عنوان فرمانده تیپ‌های دوازدهگانه موسوم به گارد ریاست‌جمهوری در ساحل غربی یمن را فراخوانده است.

بنا به گفته منابع آگاه «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع سعودی در دیدار با صالح دستور تأسیس چهار تیپ جدید با حمایت مالی سعودی را داده است. این دستور تنها چند روز پس از نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای سرخ در عربستان و امضای سند تأسیس آن توسط هشت کشور از جمله دولت مستعفی یمن صورت گرفت. شورای عالی سیاسی یمن در صنعا این عمل را اقدامی مشکوک و در راستای خدمت به دستورکارهای آمریکایی-اسرائیلی ارزیابی و بر تمایلش برای حفظ امنیت دریانوردی در دریای سرخ، خلیج عدن و باب‌المندب  کرد.

در پایان این گزارش آمده، عربستان سعودی به تیپ ۳۹ زرهی به فرماندهی «عبدالله الصبیحی» و وابسته به دولت هادی که در حال حاضر در ابین است، دستور داده به دو منطقه «عقبه ثره» و «السیله» در استان بیضاء بروند؛ دو منطقه‌ای که در خطوط تماس با نیروهای صنعا قرار دارند. همچنین نیروهای وابسته به شورای انتقالی به نقاط تماس در «مکیراس» فرستاده شده‌اند. فرماندهی ائتلاف در عدن نیز دستور داده تیپ ۱۱۵ پیاده به منطقه «الحلحل» برود تا جبهه‌ علیه نیروهای صنعا در شهرستان «الحد» در یافع استان «لحج» را باز کند. ائتلاف به شبه‌نظامیان تیپ «الاماجد» هم دستور داده است به منطقه «الصومعه» در استان بیضا برود.

با گذشت دو ماه از امضای توافق ریاض درگیری‌های پراکنده در جنوب یمن و عدن همچنان ادامه دارد و تا کنون چندین شخصیت یمنی ترور شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید