ظریف در صحن مجلس: در سیاست خارجی حرف اول و آخر را مردم می‌زنند

کدخبر: ۳۲۱۹۳۸
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه با بیان این‌که ما در برجام بردیم و اروپایی‌ها نبردند، اظهار کرد: وزارت خارجه در موضوع مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات، آن را به شدیدترین لحن محکوم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در جلسه امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ساداتی‌نژاد نماینده کاشان درباره اقدامات وزارت خارجه نسبت به موضع‌گیری خصمانه آمریکا و اروپا در حمایت از آشوبگران حوادث دی‌ماه سال ۱۳۹۶، گفت: در ابتدا قبل از پاسخ به این سوال لازم است توضیح دهم که با صحبت‌های آقای ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در سوال پیرامون برجام موافق نیستم ما در برجام بردیم و اروپایی‌ها نبردند. اروپا و آمریکا مجبور شدند سیاست‌های خود را کنار گذارند و به همین دلیل است که آمریکا خودش را می‌کشد تا اروپا از برجام خارج شود. در آخرین کار هم اروپایی‌ها را تهدید کرد که تعرفه واردات خودروهایشان را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد مگر آنکه از برجام خارج شوند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال مربوط به اقدامات وزارت خارجه درباره مواضع آمریکا و اروپایی‌ها در حوادث دی‌ماه سال ۱۳۹۶، اظهار کرد: وزارت خارجه اقدامات متعددی در برابر دخالت‌های آمریکایی‌ها در سال ۱۳۹۶ انجام داد مهم‌ترین آن خنثی کردن طراحی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل است. آمریکایی‌ها به عنوان عضو دائم شورای امنیت تصمیم گرفته بودند که با سوء‌استفاده از مکانیزم شورا موضوع اغتشاشات و ناآرامی‌های سال ۱۳۹۶ را به شورای امنیت ببرند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چنان موفق بود که آن جلسه تبدیل شد به جلسه‌ای برای محاکمه ایالات متحده.

وی ادامه داد: این کارها راحت نیست به طراحی، برنامه‌ریزی و گفت‌وگو در عرصه‌ بین‌المللی نیاز دارد. اینها سند افتخار جمهوری اسلامی ایران است. در دیپلماسی و سیاست خارجی کار دیپلمات‌ها مهم است، اما مردم هستند که حرف اول را می‌زنند برای آنکه در دنیا قوی باشیم نیاز به مردم داریم و برای آنکه دیپلماسی قوی داشته باشیم به مردم نیازمندیم. این مردم بودند که سیاست آمریکا را در شورای امنیت خنثی کردند ما کارگزار و خادم مردم هستیم.

ظریف با یادآوری شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه گفت: ما از سیاست جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی دفاع کرده و به سفرا مداخلات آمریکا را توضیح دادیم به رسانه‌های جمعی هم درباره‌ی مداخلات آمریکا توضیحاتی ارائه کردیم البته که همه ما حق مردم برای اعتراض و تظاهرات مسالمت‌آمیز را به رسمیت شناخته، اما مداخله خارجی‌ها را نمی‌پذیریم کما آنکه مداخله سفیر انگلیس در تظاهرات اخیر را با شدیدترین لحن محکوم کردیم. ما سیاست‌هایمان را در چارچوب سیاست‌های نظام دنبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که آمریکا به دنبال براندازی بوده و هست، افزود: هیچ لحظه‌ای در طول ۴۰ سال گذشته وجود نداشته که آمریکا فکر براندازی را از ذهنش خارج کند. تفاوت مقامات آمریکایی در این موضوع را می‌توان به نقل از یکی از افرادی که از مقامات عالی آمریکا بود فهمید او به من گفت که من و بوش در موضوع براندازی نظام شما تفاوتی با هم نداریم فرق ما در این است که من می‌دانم نمی‌توانم این کار را انجام دهم اما بوش خیال می‌کند که می‌تواند.

وی ادامه داد: این واقعیت رژیم آمریکا است و ما هم می‌دانیم و با آن برخورد می‌کنیم. البته برخی رژیم‌های کوچک در منطقه ما از رژیم صهیونیستی تا برخی رژیم‌های کوچک دیگر ادعا می‌کنند صرفنظر از این‌که چه کسی در ایران حاکم باشد ایران بزرگتر از حدش است. ان‌شاءالله این ایران بزرگ که ۷۰۰۰ سال بزرگ بوده ۷۰۰۰ سال دیگر بزرگ خواهد بود و شما همین ذره مانده و یا کمتر می‌شوید.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما آمریکا را در شورای امنیت که ملک خود می‌داند منزوی کرده و شورا را علیه آمریکا بسیج کردیم اما این آمریکا است که درس نمی‌گیرد. ۷۰ سال بعد از اتمام جنگ جهانی دوم می‌گذرد اما آمریکا هنوز از آن نتیجه و درس عبرت نگرفته است مگر در ویتنام و دور اول در عراق خطا نکرد پس چرا دوباره این خطا را در سوریه، افغانستان و عراق تکرار کرد. اگر آنها کم‌فهم هستند گناه ما نیست گناه کم‌فهمی طرف مقابل است ما همه اقدامات و تلاش‌های حقوقی و بین‌المللی را انجام دادیم.

ظریف در توضیح این اقدامات اظهار کرد: در بعد حقوقی از بند الف اصول کلی بیانیه الجزایر درباره عدم مداخله در امور ایران و پیشنهاد شورای امنیت استفاده کردیم کار دیگرمان جلوگیری از اقدام آمریکا در شورای امنیت بود که موفقیت بزرگ برای ما و شکستی برای آمریکا را رقم زد. در بخش دیپلماسی عمومی هم سیاست‌ها و مداخلات آمریکا را افشا کردیم اخیرا درباره‌ انگلیس هم با همین روش برخورد قاطع شد امیدوارم بتوانیم مانع اقدامات آنها شویم. ما کارهایمان را انجام دادیم اما این‌که طرف دیگر درس نمی‌گیرد ناشی از کندذهنی طرف مقابل است گناه ما نیست طرف مقابل کندذهن است ما معلم بدی نیستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید