سفر ظریف به سوئیس لغو شد/ واکنش وزارت خارجه به فعال شدن مکانیزم ماشه و محرومیت ایران از میزبانی در آسیا

کدخبر: ۳۲۱۹۴۰
اقتصادنیوز: سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: قرار بود آقای ظریف همین روزها با سفر به سوئیس در اجلاس داووس حضور پیدا کنند که به رغم دعوت رسمی برنامه ایشان را به هم زدند در نتیجه این سفر انجام نمی‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری صبح امروز خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سفرکردگان پرواز ٧۵٢ و تسلیت به خانواده آنها گفت: روز گذشته روز غزه بود و جا دارد یاد مقاومت مردم فلسطین را گرامی بداریم و از همین جا گریزی به یاد و خاطره سردار مقاومت حاج قاسم سلیمانی می‌زنم.

وی ادامه داد: قرار بود دکتر ظریف همین روزها با سفر به سوئیس در اجلاس داووس حضور پیدا کنند که به رغم دعوت رسمی برنامه ایشان را به هم زدند در نتیجه این سفر انجام نمی شود.

موسوی افزود: در هفته گذشته سفرهای متعددی به کشورمان انجام شد که سفر امیر قطر را داشتیم. همچنین آقای عماد خمیس نخست وزیر سوریه در راس هیأتی به ایران سفر کردند. هفته آینده سفر رییس دومای روسیه را خواهیم داشت. وزیر راه و شهرسازی ما نیز امروز به اوکراین سفر کردند. روز گذشته نیز وزیر امور خارجه ونزوئلا به ایران سفر کردند. در روزهای گذشته شاهد حضور دکتر ظریف در هند بودیم و ایشان گفت‌وگوهایی مهمی در این سفر داشتند که علاوه بر مقام‌های هندی با ۶ مقام خارجی حاضر در این نشست نیز دیدار کردند. البته در هفته گذشته سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران را داشتیم. دکتر ظریف نیز در روزهای گذشته حدود ٢٠ تماس تلفنی با همتایان خارجی خود داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش تهران به عدم اجرای تعهدات اروپا و اجرای مکانیسم حل اختلاف گفت: ما همچنان در برجام هستیم و ایران بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد برای ایجاد توازن موادی را که حقش است در برجام اجرا خواهد کرد. ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست چرا که ایران از ٢١ ماه قبل مکانیسم حل اختلاف را فعال کرد و اقدام اروپا فاقد مبانی حقوقی است و استدلالات فنی و حقوقی زیادی داریم که به آنها ارائه کردیم.

وی در خصوص اظهار نظر سران تروئیکای اروپایی مبنی بر حفظ برجام و پاسخ تهران گفت: اگر به اعلام است که ایران هم اعلام کرده که به برجام پایبند است اما برای ما عمل آنها مهم است. گام پنجم ایران گام پایانی بود اما اگر اقدامات آنها ادامه پیدا کند گامی موثر اتخاذ خواهیم کرد.

موسوی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص شکایت عراق از ایران به دلیل نقض حاکمیت این کشور در حمله به پایگاه‌های آمریکایی گفت: اقدام دفاعی و پاسخ ما به آمریکایی به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود و دلیل این اقدام عراق را رسانه‌ها باید از مقام‌های عراق بپرسند. حاکمیت عراق همیشه برای ما مهم است و ایران با دخالت کشورهای خارجی در این کشور مخالف است. زمانی هم که عراق در مبارزه با داعش از ایران کمک خواست با اجازه دولت در این کشور حضور پیدا کردیم. البته اعلام کرده‌ایم که از هر کشوری علیه امنیت ما توطئه صورت بگیرد، پاسخ خواهیم داد.

وی در خصوص اینکه آیا کاهش نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای در دستور کار ایران قرار دارد، گفت: در حال حاضر اطلاع ندارم اما اقدامات متعددی در دستور کار کشور قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به سخنان بوریس جانسون مبنی بر امضای «توافق ترامپ» گفت: اینکه اسم یک فرد را روی توافق بگذاریم یعنی خیلی مسلط به توافق نیستیم؛ ما توافق اوباما را امضا نکردیم و مذاکره طولانی ما با آقای کری نبود بلکه ما با دولت آمریکا مذاکره کردیم. ایران در شرایط حاضر اصلا آمادگی ندارد در خصوص منویات آنها مذاکره کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با آخرین وضعیت راه‌اندازی کانال بشردوستانه ایران و سوئیس گفت: کشور سوئیس فارغ از اتفاقاتی که در اروپا می‌افتد آمادگی خود را برای راه‌اندازی کانالی بشردوستانه اعلام کرده که امیدواریم از این طریق اقلام دارویی علاوه بر بخشی که خودکفا هستیم را بتوانیم از این کشور وارد کنیم.

وی در خصوص عدم واکنش کشورهای منطقه به حمله ایران به عین‌الاسد گفت: شاید واکنش علنی نداشتند اما برای آنها ثابت شد ایران به عنوان بزرگترین قدرت منطقه در برابر به اصطلاح ابرقدرت جهان دست بسته نیست و این اقدام ایران ضربه محکمی بود که رهبری به عنوان ایام الله از آن یاد کردند.

موسوی در خصوص اظهارات منصور هادی مبنی بر اینکه نیروهای انصارالله خواهان صلح نبوده و ابزار دست ایران هستند، گفت: آنچه در یمن اتفاق می‌افتد جنگ نابرابری است و طبیعتاً در این بحران و جنگ نیروهای اصیل یمنی انصارالله و دولت مستقر مجبور به دفاع از خودشان هستند. اینکه این بار هم مثل همیشه انگشت اتهام به سمت ما بلند شده جدید نیست.

وی در خصوص بردن پرونده ایران به شورای امنیت گفت: در حال حاضر فکر نمی‌کنیم این اقدام صورت بگیرد و دست آنها در این رابطه بسته است و اگر هم صورت بگیرد ایران می‌داند چه واکنشی نشان دهد.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص خارج شدن سفیر انگلیس از کشور پس از اقدام وی در تجمعات اخیر گفت: در اینکه اقدام سفیر انگلیس نامتعارف بوده شکی نیست و بعد آن به وزارت خارجه احضار شد و بیانیه واضح و محکمی هم از سوی وزارت خارجه صادر شد و اقدام ایشان کاملا غیرقابل قبول و خلاف شئون دیپلماتیک بوده و مردم ما با ذهنیتی که از این رژیم داشتند انتقاداتی را مطرح کردند اما مسائل دیپلماتیک آداب خاص خودش را دارد. من دولت انگلیس و سفیرش را به بند پایانی بیانیه وزارت خارجه ارجاع می‌دهم که در صورت تکرار اقدام ایران تنها احضار نخواهد شد. البته دیپلمات‌های خارجی تا زمان حضور در ایران مهمان ما هستند تا زمانی که قوانین ما را نقض نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام آلبانی در اخراج دو دیپلمات کشورمان گفت: ما احساس می‌کنیم دولت آلبانی در حال ارتکاب اشتباهات پی در پی است. ما این اقدامات آنها را محکوم می‌کنیم و توصیه کردیم روابط خوب گذشته را به طرف ثالث گره نزنند و البته تصمیماتی هم در حال اتخاذ است که در حال نهایی شدن است و امیدواریم دولت آلبانی از این راه کج برگردد.

وی در رابطه با اقدام مجلس در بررسی کاهش سطح روابط با برخی کشورهای اروپایی گفت: به هر صورت مجلس یک رکن رکین در ایران است و نمایندگان هم مجاز هستند در هر حوزه‌ای اظهارنظر کنند و اگر تصمیمی گرفته شود وزارت خارجه براساس سلسله مراتب نظام و تصمیم نظام اقدام خواهد کرد.

موسوی در خصوص پیگیری موضوع ترور سردار سلیمانی گفت: این وظیفه به نمایندگی دائم در سازمان ملل محول شده است و به اقدام بزدلانه ایالات متحده اعتراض کرده‌ایم. با توجه به اینکه این موضوع ابعاد بین‌المللی دارد و در کشور ثالث صورت گرفته باید ابعاد وسیع آن از سوی ما و کشور عراق بررسی شود.

وی در رابطه با تصمیم سیاسی AFC مبنی بر عدم اعطای میزبانی به ایران به بهانه عدم وجود امنیت گفت:  اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای که آوردند می‌توانست یک اقدام فنی باشد که متوجه شدیم به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود که باید بگوییم علیرغم اتفاقات اخیر ایران کشوری امن و امن‌تر از بسیاری از کشورهای مدعی است. دولت قطعا به تصمیم باشگاه‌ها برای انصراف احترام می‌گذارد و به آنها مشاوره می‌دهد البته هنوز فرصت وجود دارد و امیدواریم آنها از تصمیم خود برگردند و روح ورزش را سیاسی نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه و همتای کانادایی بحث از سرگیری روابط مطرح شده است یا خیر گفت: در این حوزه صحبتی نشده اما اعلام کردیم این افراد از دست رفته از نظر ما ایرانی هستند و ما تابعیت دوگانه را قبول نداریم و البته این گله هم بود آنها که اینطور دلسوز مردم ایران هستند روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و صدها هزار ایرانی را از خدمات کنسولی محروم کرده‌اند و بارها درخواست ایران برای برقراری این خدمات را نادیده گرفته‌اند.

موسوی در خصوص اینکه آیا وزارت امور خارجه در همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری اقدامی برای بازگشت خطوط هوایی بین‌المللی به حریم هوایی ایران انجام داده است، گفت: بله یک سری اقدامات صورت گرفته که در پاسخ به اقدامات شتاب‌زده آنها بوده که قطعا با گذشت زمان آنها به حریم هوایی ایران باز می‌گردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید