آشتی ملی با ارائه لیست مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان؟

کدخبر: ۳۲۲۷۴۵
اقتصادنیوز: محمدرضا خباز گفت: آرزوی من این است که نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا یک لیست مشترک بدهند تا مجلس آینده از تمام ظرفیت نیروهای سیاسی استفاده کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه‌نیوز، جلسه اخیر روحانی، خاتمی و ناطق‌نوری این شائبه‌ را ایجاد کرد که اصلاح‌طلبان بازهم درصدد یک ائتلاف جدید با اصولگرایان میانه‌رو هستند. هرچند نزدیکان خاتمی و روحانی و دفتر ناطق نوری هرگونه هدف انتخاباتی در این جلسه را انکار کردند اما به نظر می‌رسد در شرایطی که اصلاح‌طلبان از دو منظر ردصلاحیت‌ها و عدم ارائه چهره‌های سرشناس در انتخابات با مشکل ارائه لیستِ صرفا اصلاح‌طلب مواجه‌اند، به نظر می‌رسد که چنین دیدارهایی در مقطع فعلی حاوی نکاتی سیاسی است.

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با مقدمه ضرورت شکل‌‌گیری وحدت به تحلیل این دیدار پرداخت و گفت: «شرایط کشور حکایت از آن دارد که همه دلسوزان و همه علاقه‌مندان به نظام باهرنگاه و سلیقه‌ای باید به وحدت بیندیشند زیرا اکنون در شرایطی قرار داریم که مشکلات حتی از زمان جنگ هم بیشتر شده است و دشمن دندان طمع خود را گرد کرده است. در چنین شرایطی هرکه دل در هوای خدمت به مردم و حفظ ارزش‌های اسلامی و تحقق سفارشات امام دارد، باید از تمام توان خود استفاده کند تا در کشور وحدت ایجاد شود. ما همه آبروزی خود را از آبروی انقلاب اسلامی و خون شهدا گرفته‌ایم و اگر اینها نبود، این پست و مسئولیت‌ها به ما نمی‌رسید. پس نباید فراموش کنیم که هر چه هستیم در بستر انقلاب اسلامی رشد کرده‌ایم. اکنون زمان کنارگذاشتن تمام اختلافات است و فارغ از سلیقه‌های سیاسی ضرورت دارد که برای عبور از بحران‌های فعلی با هم به انسجام و هم‌افزایی برسیم؛ به‌خصوص آنکه پیش‌بینی می‌شود سال‌ آینده از نظر اقتصادی حتی سخت‌تر از امسال باشد. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های نشان‌دادن وحدت ملی، انتخابات مجلس شورای اسلامی است که انتظار می‌رود نتیجه یک اتحاد ملی، مجلسی مقتدر و باانگیزه شود».

 او ادامه داد: «جمع شدن این سه شخصیت امیدبخش و باعث خوشحالی است زیرا هر یک از این‌ها کوهی از تجربه هستند که می‌توانند راهبردهای م‍ؤثری را پیش‌بینی کنند. امروز، روز شنیدن هل من ناصر ینصرنی انقلاب است و در این مسیر باید از هرکنش وحدت‌بخشی استقبال کرد».

خباز در پاسخ به این پرسش که آیا این جلسه برای استمرار سیاست انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان میانه‌رو است یا خیر، تصریح کرد:‌ «طبیعتا من به عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب همان مسیری را می‌روم که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معلوم کند اما علاقه شخصی‌ام این است که اولا شورای نگهبان در تجدیدنظر صلاحیت نامزدهای انتخاباتی با نگاهی وسیع‌تر برخورد کند و زمینه حضور نیروهای مؤثر و نه افرادی که پرونده‌های فساد اقتصادی دارند را باز کند زیرا این موضوع به نفع کشور و نظام اسلامی است و ثانیا نیروهای سیاسی هم خطکشی‌های مرسوم را بردارند. در هر دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا نیروهای ریشه‌دار و اصیلی وجود دارند که در مقاطع مختلف برای کشور و نظام جان‌فشانی کرده‌اند؛ بنابراین ضرورتی ندارد که میان این نیروها خطکشی وجود داشته باشد».

او در پایان گفت: «آرزوی من این است که با حضور چنین نیروهای یک لیست مشترک متشکل از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان داده شود تا مجلس آینده از تمام ظرفیت نیروهای سیاسی استفاده کند. این مهم چند خاصیت ارزنده دارد؛ نخست آنکه باعث ایجاد انسجام ملی در کشور می‌شود. دوم آنکه به دعواهای بی‌حاصل سیاسی پایان می‌دهد. سوم آنکه استکبار جهانی می‌فهمد که ملت، کنشگران سیاسی و مسئولان ایران تا چه حد با یکدیگر همبسته‌اند و چهارم آنکه در پی ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مجلسی ایجاد می‌شود که می‌تواند مشکلات را حل کند. ما باید به سخن رهبر انقلاب به دقت توجه کنیم که فرمودند مجلی ریل‌گذار است و با ریل‌گذاری محکم قطار اجرا به سرمنزل مقصود می‌رسد یا تعبیر جالب دیگری دارند که مجلس نرم‌افزار و دولت سخت‌افزار است. اگر چنین نگاهی نسبت به مجلس وجود داشته باشد قطعا از گرفتاری‌های موجود رها می‌شویم. همه نیروهای سیاسی باید خودخواهی‌ها را کنار بگذارند و با هم یک لیست مشترک بدهند تا آشتی ملی محقق شود. یکی از مهم‌ترین لوازم تحقق آشتی ملی ارائه لیست مشترک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید